A legnépszerűbb K-pop banda az USA-ban is tarol: 4,3 milliárd dollárt hozhat a részvénykibocsátás
ElemzésekA koreai popzene egyik legerősebb csapata, a BTS meghódította Amerikát is. A kiadó gigantikus bevételre számít a tőzsdei megjelenésből. A kötelező sorkatonai szolgálat azonban derékba töri a karriereket, így könnyen változhat a részvények értékelése.
Legendák keringenek a dél-koreai tini-pop csapatokról - fanatikus rajongók, lágerkörülmények között kinevelt, érzelmileg instabil tinisztárok, milliós eladások. A legnépszerűbb K-pop fiúcsapat, a BTS rajongói nemes egyszerűséggel csak “hadseregnek” hívják magukat. Most azonban közbeszólhat az igazi hadsereg, Dél-Koreában ugyanis kötelező katonai szolgálat van, s hét fiú lassan hadköteles korba ér.
A BTS kiadója, a Big Hit Entertainment részvénykibocsátást tervez. Az elemzői várakozások 4,3 milliárd dollárra értékeli a céget.
A Big Hit tavaly jól keresett a BTS-sel, 82 millió dollár volt a nettó üzemi eredmény, az árbevétel megduplázódott az előző évhez képest, 500 millió dollár lett. A BTS az első dél-koreai zenekar, amely az Egyesült Államokban is sikeres, ez annak köszönhető, hogy a Big Hit teljesen tiszta formában és profin hozza azt, ami a műfaj lényege.A működési modell a következő: egy kiadónak általában egy-két sztárcsapata van, ők hozzák a bevétel 80 százalékát. A cég gondosan ügyel arra, hogy a költségeket alacsonyan tartsa - ezért a kevés zenekar. Az üzleti modell fontos része a legendagyártás, ami jegyárbevételek és a lemezeladások mellett a merchandise bevételeket is magasan tartja. Trikók, pulóverek, sálak, sapkák, kulcstartók, bármi, amire a kedvencek fotóját, logóját rá lehet nyomtatni.
Egy másik nagy K-pop kiadó, a JYP Entertainment profit marginja (az adózott eredmény és az árbevétel hányadosa) magas, 30 százalék fölött van. A JYP részvényeinek árfolyama a tőzsdei bevezetés után eltelt nyolc évben, 2018-ban ért a csúcsra, 3 ezer százalékos árfolyamnövekedést produkált.
A kibocsátást szervező bankárok sokat várnak a Big Hit tőzsdei bevezetésétől, ha az hozza a várakozásokat, a társaság értéke magasabb lesz, mint a három legnagyobb, szintén tőzsdén lévő konkurensé együttesen.
Az optimista várakozások szerint a cég P/E mutatója csaknem 50 lesz, egynegyeddel magasabb, mint a szektor átlaga.
A Big Hit részvényei forognak a tőzsdén kívüli kereskedelemben is, 700 dollárba kerül egy papír- már ha akad éppen eladó. A kereslet rendkívül magas - nem véletlenül.
A BTS az egyetlen zenekar a Beatles óta, amely egy éven belül három számmal is be tudott törni a Billboard 200-as sikerlistájára.
2018-2019-ben összehozták az időszak globálisan is legjövedelmezőbb világkörüli turnéját, több mint 2 millió rajongó látta őket a Love Yourself Tour különböző állomásain, 170 millió dollár bevételt hoztak össze. Az új lemezt a pandémia idején dobták piacra, az idén a legnagyobb bevételt hozó album lett. A BTS tagjainak karaktereivel készült játék az Apple App Store letöltési listájának élére ugrott.
A Big Hitet 2005-ben alapították, azóta bevétele csaknem 700 szorosára emelkedett, az elmúlt három évben átlagosan 250 százalékkal. Az idei első negyedév üzemi eredménye 19 millió dollár lett, nagyjából a duplája a másik három legnagyobb dél-koreai K-pop kiadó összesített üzemi eredményének.
A tőzsdei megjelenéssel kapcsolatban azonban sokan kétségeknek adtak hangot. Az új világkörüli turnét (Map of the Soul) a koronavírus járvány miatt le kellett mondani, az eredeti tervek szerint szeptemberig tartott volna és 2,5 millió jegyet adtak el rá. A külföldi bevételek így elég gyászosan alakulnak majd, márpedig a Big Hit árbevételén belül ezek aránya 75 százalék körüli.
A katonai szolgálat is betesz, ez viszont előre látható volt.
A K-pop csapatok népszerűsége általában a tagok 20-as éveinek közepén jön el - mert erre is van statisztika -, ám ekkor érkezik meg a 24 hónapos katonai szolgálatot elrendelő behívó is.
A csapatot hét évbe telt összerakni és gigászi sikereiket annak köszönhették, hogy képesek voltak az előző giga-csapat helyét átvenni - miután őket behívták katonának.
A rajongók azonban már megszokták ezt a sémát, ahogy a tagok közelednek a sorköteles korhoz, a rajongói klubokban, chat-szobákban, fórumokon már kilométerszámra megy a szöveg arról, hogy melyik másik csapathoz igazolnak át - mintha csak egy másik metróvonalra szállnának át.
A mindenről statisztikát vezető és gondosan odafigyelő tőkepiaci elemzők azt is kimatekozták, hogy a K-pop részvények az adott zenekar legidősebb tagjának katonai behívójának esedékessége előtt egy évvel már 40 százalékkal esnek. Ha egy tag kiesik, elmaradoznak a rajongók, csökken a bevétel.
A Big Hit igyekszik elébe menni ennek a problémának, és a tagok szóló karrierjét építgeti. Egy másik eszköz a nem-zenei bevételek növelése: e-kereskedelem, mobil-játékok, könyvek. A koncertek elmaradásáért valamelyest kárpótolja a céget a digitális tartalmak magasabb nézettsége. A BTS videóinak nézettsége a YouTube-on meghaladja a 11 milliárdot. Az azonban szinte bizonyosnak látszik, hogy olyan számokat már nem tudnak produkálni, mint a tavalyi két teltházas Wembley koncert, egyenként 120 ezer nézővel.