Bajban a kozmetikai cégek: a smink kezd kimenni a divatból

Elemzések2019. dec. 8.D.J.

Mivel a természetes megjelenés napjainkban egyre népszerűbb, a szépségápolási szerek eladásai Amerikában elkezdtek esni.

Az olyan sztárok, mint Beyoncé vagy Gwyneth Paltrow már az évtized derekán elkezdték hanyagolni a túlzott sminkhasználatot. Az idő múlásával pedig egyre többen csatlakoztak hozzájuk. A tizenötszörös Grammy-díjas énekesnő Alicia Keys még 2016-ban jelentette ki, hogy nem hajlandó sminket kenni az arcára, mert többé nem akar megfelelni az egyre magasabb társadalmi elvárásoknak.

A D.A. Davidson értékesítési elemzője Linda Bolton Weiser a saját bevallása szerint először akkor kezdett el aggódni, amikor a fotózásokon egyre több híresség jelent meg arcfesték nélkül. Hisz tudta, hogy a fiatalok imádják utánozni a sztárokat. Már pedig ha a természetes megjelenés újra divatba jön, azzal a kozmetikai ipar igen csak rosszul jár.

Hogy mekkora a baj a szektorban az idén lett világos: az Egyesült Államokban eddig a 10 legnagyobb ágazati cégből egyetlen egy, a Benefit Cosmetics volt az, amelyik növelni tudta a forgalmát. Az összes többi nagy szereplőnél elkezdtek zuhanni az eladások. Az Estée Laudernél például Amerikában nemrég 6 százalékos visszaesésről számoltak be. A kiutat keresve a Sally Hansen körömlakkot és a Max Factor termékeket is gyártó Coty 600 millió dollárért 51 százalékos részesedést vásárolt Kylie Jenner kozmetikai cégében. Láthatóan abban bíznak, hogy az akvizíciónak hála újra megnyerik majd maguknak a fiatal vásárlókat.

Ám komoly esély van rá, hogy a felvásárlás nem hozza meg a kívánt eredményt. Kylie Jenner a 152 milliós Instagram követőjével együtt hiába számít közismert celebnek, a cége a Kylie Cosmetics jövője körül sok a kérdőjel. Annak ellenére is, hogy a vállalat a 2015-ös alapítás óta gyorsan hatalmasra nőtt. Hosszútávon ugyanis komoly problémát jelenthet, hogy a Kylie Cosmetics-nél a vásárlók három-ötöde csak egyetlen terméket vásárol. Vagyis a többségből nem lesz hűséges vásárló.

Az öregedést késleltető készítmények még mindig közkedveltek

Manapság egyre több csatornából azaz üzenet jön, hogy a legjobb ha elfogadod magad olyannak, amilyen vagy. A nők körében pedig ez a tanács egyre nagyobb megértésre talál. Egy kutatócég a CivicScience felmérése szerint négy éve még a 18 és a 24 év közötti fiatal, amerikai nők 50 százaléka napi szinten sminkelte magát. Ma már ez az arány leesett 38 százalékra. Ezzel együtt pedig az alapozók, a pirosítók, a rúzsok és a körömfestékek használata elkezdett visszaszorulni. Az még kérdéses, hogy ez a trend a közeljövőben vajon eléri-e Európát.

Az ágazati cégeknek mindenesetre a kiutat az jelentheti, ha nagyobb hangsúlyt helyeznek az olyan kozmetikumokra, amelyek segítenek a bőr ápolásában. A pattanások elleni készítmények és a bőr öregedését késleltető termékek ugyanis továbbra is óriási népszerűségnek örvendenek. Az előbbinek a piaca 19 százalékkal, az utóbbié 6 százalékkal nőtt az utóbbi időben.