Csúcsteljesítményt hozott össze a Suzuki a magas energiaárak és a chiphiány ellenére is
ElemzésekJó évet zárt a Suzuki Magyarország Zrt.: az ellátási láncok szakadása és a magas energiaárak ellenére sikerült 26 százalékkal növelni az exportot, és 22 százalékkal nőtt az árbevétel. Erre az évre azonban 5-6 százalékos visszaesésre számítanak a hazai piacon. 123 országba exportál a magyar Suzuki, amely továbbra sem fizetett osztalékot. Az itthon gyártott modelleknél 20-25 százalékos volt az áremelkedés.
Az elmúlt évek gazdasági kihívásai próba elé állítottak minden vállalatot, a Suzukit is, a rugalmasság meghozta az eredményüket. Sorozatban a hetedik éve őrizték meg a piacvezető pozíciójukat Magyarországon, erre az évre ambiciózus célokat tűztünk ki maguk elé, és ormálói is szeretnénk lenni a most zajló technológiai forradalomnak - mondta Atsumi Masato, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója a gyártóvállalat pénzügyi eredményeit összegző sajtótájékoztatón.
A szabályozási változások és a hibrid é elektromos autók térnyerése miatt folyamatosan fejlesztenie kell a Suzukinak, emellett továbbra is probléma az infláció és egyes alapanyagok hiánya – mondta Atsumi Masato, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója
Mint mondta, 2050-re teljesen karbonsemlegesek lesznek a tervek szerint. Az európai piacon 2025 március 31-ig egy teljesen elektromos járművel jönnek ki, melyet négy másik modell követ.
Ellátási problémák, magas energiaárak
- Nem volt könnyű év a 2022-es a logisztikai láncokban bekövetkezett szakadások miatt - Krisztián Róbert vezérigazgató-helyettes. Volt olyan eset az első félévben, hogy kiesett műszak, de most már átszervezték a gyártást, hogy ne legyen leállás.
A problémák közé sorolta az energiaárak és egyes nyersanyagok emelkedését. Kereskedelmi szempontból sikerüs évet zártak, az export 26 százalékkal emelkedett, de a kiadások miatt a nyereség a felére esett a tavalyihoz képest.
- Tavaly nem tudtunk annyi autót gyártani, mint terveztuk az ellátási problémák miatt. A nyugat-európai piacon 1,6 százalék a Suzuki részesedése, itt még van tér az növekedésre - tette hozzá Krisztián Róbert.
- 79 márkakereskedővel dolgozik a Suzuki Magyarországon, amivel lefedik a magyar piacot - tette hozzá.
Az itthon gyártott autókra nem kell várni, a kereslet és a kínálat egyensúlyba került, ha nincs speciáli igény. Az importmodelleknél 3-4 hónap a várakozási idő.
- Tavaly 20-25 százalékos áremelés volt a Suzukinál, de a profiton látszik, hogy ez nem volt elegendő a költségszint emelkedésének kompenzálására - fogalmazott.
A gyártásban 20 százalékos növekedést értek el, 129 ezer járművet gyártottak, a termelés zöme, 99 ezer jármű hibrid üzemmódban készült. Külföldön a Vitara volt a vezető termék, itthon az S-CROSS modellt vették a legnagyobb mértékben.
A teljes eladás 88 százalékát (113 817 db) 123 országba exportálták. A vállalat tavalyi eredményei alapján 12,43 százalékos részesedéssel (13 859 db regisztrált újautó) hetedik éve uralja a hazai újautó eladásokat. A Magyar Suzuki a 2022-es pénzügyi évben lépte át először az 1 milliárd euró mérlegfőösszeget, illetve árbevételt tekintve visszatért a pandémia előtti szintre 2 milliárd euró feletti összeggel. A fentiek ellenére tavaly felére csökkent a profit az energiaárak, valamint az alapanyag és alkatrész árak drasztikus növekedése miatt.
Feleződő profit, osztalék helyett fejlesztések
A Magyar Suzuki 2.144,9 millió euró nettó árbevétellel zárta az évet. Az esztergomi gyártóvállalat magyarországi értékesítési átbevételét 2,3 százalékkal (2022-ben 271 millió euró), export értékesítésből származó forgalmát 26 százalékkal (2022-ben 1.873,9 millió euró) növelte az előző évhez képest. A Magyar Suzuki, bevált gyakorlatának megfelelően, ezúttal sem fizetett osztalékot.
Az adózás utáni eredményt, amely 22,7 millió euró volt a vállalat eredménytartalékba helyezte és az idei évben visszaforgatja beruházásokra. 2022-ben az esztergomi vállalat 39,2 millió euró értékű beszerzési alapú beruházást hajtott végre.
A tavaly kialakult gazdasági helyzetben a járműgyártó folyamatosan optimalizálta a költségeit, fejlesztette működését és belső folyamatait. A cég a dolgozói újításokkal 3,3 milliárd forint megtakarítást ért el az elmúlt 13 évben.
A gyártás több mint 76 százaléka hibrid hajtású volt
Az esztergomi gyártóvállalat több szempontból is sikeres évet zárt 2022-ben. A 32 éves cég üzemében két modell, Vitara és S-CROSS készül lágy hibrid és hibrid változatban.
Sorozatban hetedik alkalommal lett piacvezető a Magyar Suzuki 12,43 százalékos piaci részesedéssel, míg az exportból származó árbevétel 26 százalékkal emelkedett, exportra összesen 113 817 db modellt szállítottak.
A 2022-ben forgalomba helyezett 13 859 db Suzuki 49 százaléka, 6 800 db személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében. A nem Esztergomban készülő, de
Magyarországon is forgalmazott típusok közül Swiftből 668 db, Ignisből 267 db, a Swace családi kombiból 214 db, az elektromos hálózatról is tölthető Across szabadidő-autóból 14 db, Jimnyből 520 db lelt gazdára 2022-ben Magyarországon.
A Magyar Suzuki a hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A hajómotor üzletág 1999 óta forgalmaz hajómotorokat, hat éve pedig a közép-kelet-európai régió központjaként 13 partnerországot szolgál ki. A tíz értékesítési ponttal országos lefedettségű divízió összesen 727 hajómotort értékesített idehaza.
A vállalat külföldről is hoz be munkaerőt, Indiából és a Fülöp-szigetekről - mondta el Fejesné Gyurján Ildikó, HR-ért, pénzügyekért, és informatikáért felelős operatív igazgató. A munkavállalók fele több mint 15 éve dolgozik a gyárban, és a Suzuki részt vesz a duális szakképzésben is.
Atsumi Masato, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója, Krisztián Róbert vezérigazgató-helyettes, Fejesné Gyurján Ildikó, HR-ért, pénzügyekért, és informatikáért felelős operatív igazgató
A motoros üzletág eredménye
Fontos szerepet tölt be a Magyar Suzuki életében a motoros üzletág is: 14 hazai márkakereskedő a kétkerekű járművek mellett eredeti pótalkatrészeket, kenőanyagokat, valamint tartozékokat és motoros kiegészítőket is értékesít. 2022-ben a magyar motorkerékpár-piac 12,9 százalékkal bővült, a Magyar Suzuki összesen 313 db modellt értékesített, amellyel 6 százalékos piaci részesedést ért el.
Tavaly 12 százalékos, idén 20 százalékos béremelés
A Magyar Suzuki, a gazdasági helyzetre reagálva, a bérek versenyképességének megőrzése érdekében 2022-ben 12 százalékos átlagos béremeléssel együtt a műszakpótlék mellett termelékenységi prémiumot vezetett be, amit szeptembertől az irodai állományra is kiterjesztett.
Év végén pedig a vállalat vezetése és az Üzemi Tanács 2023-ra átlagosan 20 százalékos – teljesítményalapú béremelésben - állapodott meg, amihez az év folyamán összesen másfél havi bónuszkifizetés is társul. A béren kívüli juttatásokra fordított összeg is növekedett.
Lesz-e elektromos modell gyártása Esztergomban?
A Suzuki Motor Corporation növekedési stratégiájában kiemelt szerepe van a karbonsemleges társadalom víziójának, illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztéseknek. A 2024-es üzleti évben (2025. március 31-ig) Európában is megkezdődik a tisztán elektromos autók – a tervek szerint 2030-ig összesen öt modell – bevezetése. Legkésőbb 2025. március 31-től a magyar piacon is kapható lesz tisztán elektromos meghajtású Suzuki.
Az anyavállalat vezetősége már jelezte, egyetlen európai bázisként továbbra is számít a Magyar Suzukira. Az esztergomi vállalat a Suzuki Motor Corporation bevonásával jelenleg tanulmányozza az új technológia gyártási igényeit és folyamatait.