Suzuki: Még a hazai modellekre is 3-4 hónapot kell várni
TechElsősorban a chiphiány miatt kevesebb autót gyártanak idén az esztergomi Suzuki gyárban, és az itthon készült új modellekre is 3-4 hónap a várakozási idő. A vállalat jó évet zárt tavaly, a profitot megduplázták 2020-hoz képest. Az Esztergomban gyártott autók 86 százalékát exportálják. A munkaerőhiány miatt Indiából hoztak alkalmazottakat.
A magas energiaárak, az ellátási problémák és a munkaerőhiány ellenére meglehetősen jó évet zárt tavaly a Suzuki - hangzott el a vállalat eredményét összegző mai sajtótájékoztatón. Ennek legfontosabb pontjai:
- A magyarországi gyártás három évtizede alatt ez a mostani az egyik legtöbb kihívást jelentő korszak a gyár életében.
- A Suzuki 120 164 db autót értékesített, amelyből 112 989 az esztergomi gyártósorról gördült le.
- A teljes értékesítés 86 százalékát 123 országba exportálták.
- A vállalat hatodik éve piacvezető Magyarországon: több mint 14 százalékos piaci részesedéssel.
- Tavaly 6 százalékkal nőtt a magyar vállalat bevétele. Esztergomban tavaly 107 974 db járművet gyártottak.
- Az adózás utáni nyereség 48 millió 900 ezer euró volt.
- Idén csökkenő értékesítésre számítanak az ellátási problémák miatt.
- A munkaerőhiány miatt Indiából hoztak munkaerőt.
- 3 évtized alatt ez a mostani az egyik legtöbb kihívást jelentő korszak a gyár életében.
Átlagosan eddig 10-12 százalékkal drágultak az eladási árak, elsősorban a magas energiaköltségek miatt
A legnagyobb kockázatot
- az emelkedő energiaárak,
- az infláció,
- a chip és munkaerőhiány, és
- a szigorodó zöldítési tervek jelentik.
Fejesné Gyurján Ildikó, HR-ért, pénzügyekért és informatikáért felelős operatív igazgató, Krisztián Róbert, kereskedelemért és értékesítésért felelős operatív igazgató, Atsumi Masato a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója, Urbán László vezérigazgató-helyettes, és Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető
Megduplázták a profitot
Az autógyár 2019. decemberében megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását, és tavaly a gyártás több mint 65 százaléka hibrid gépjármű volt.
A társaság belföldi értékesítéséből származó tavalyi nettó árbevétele 264,9 millió euró (amely 6 százalékkal növekedett), az összértékesítésből származó nettó árbevétele pedig 1.754,2 millió euró volt.
A profit több mint kétszerese volt a 2020-as értéknek. Ahogy eddig sem, 2021-ben sem fizetett a Magyar Suzuki osztalékot. A nyereséget a vállalat mindig visszaforgatja, és beruházásokra fordítja. Tavaly az esztergomi vállalat 92.9 millió euró beruházást hajtott végre.
A termelés, a globális chiphiányra visszavezethetően az előző évhez képest hozzávetőlegesen 4 százalékkal csökkent.
Hatodik éve piacvezetők
A Magyar Suzukinak 2021-ben is sikerült megtartani hatodik éve tartó piacvezető szerepét: 17 650 db magyarországi regisztrált újautóval és 14,48 százalékos piaci részesedéssel zárta az elmúlt esztendőt (2020-ban 14 783 és 11,55%).
A magyarok legkedveltebb újautó modellje ismét a Vitara lett, 8 350 darabot regisztráltak belőle 2021-ben január 1-je és december 31-e között, míg a második legnépszerűbb az S-CROSS lett, amelyből 6 261 darabot értékesítettek.
Hibrid autók teljes palettája
A Magyar Suzuki 2020. januárjától már hibrid meghajtású gépkocsikat értékesít az uniós piacokon, így Magyarországon is. A tavalyi évben is folytatódtak a modellfejlesztések a vállalatnál. Tavaly októberében mutatták be az új S-CROSS-t.
Tavaly novemberben kezdték el gyártani a legújabb fejlesztésű erős hibrid rendszerrel ellátott Vitarát. Idén az év második felétől az S-CROSS is megkapja ugyanezt a meghajtást. Ezzel a Magyar Suzuki - saját gyártású és import modelljeinek köszönhetően - a hibrid alternatívák immár teljes palettáját kínálja a vásárlóknak.
Motorok és hajómotorok
A Suzuki nemcsak az autóipari szegmensben, hanem a motor és hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A Suzuki hajómotor üzletág 2017 óta a közép-kelet-európai régió központja és piacvezető Magyarországon. A divízió 800 hajómotort értékesített idehaza és 2112 hajómotort exportált.
A Magyar Suzuki motorkerékpár-üzletága immár hetedik éve a legnagyobb piaci részesedésű disztribútor Európában a Suzuki csoporton belül. A vállalat 454 darab motorkerékpárt helyezett forgalomba tavaly Magyarországon.
A V-Strom 650 kalandmotor nemcsak saját kategóriájában, hanem a modellek abszolút versenyében is megőrizte tavalyi dobogós helyét: 148 forgalomba helyezéssel a második legnépszerűbb motorkerékpár volt 2021-ben Magyarországon.
Átlagosan 12 százalékkal emelték a béreket
A Magyar Suzuki számára az egyik legnagyobb értéket a munkatársai jelentik, ezért a nehézségek ellenére a Magyar Suzuki átlagosan 12 százalékkal emelte a béreket idén márciusban év elejétől visszamenőlegesen. 2015 és 2022 között a fizikai dolgozók alapbére átlagosan 86,1 százalékkal, az irodai állomány alapbére átlagosan 61,7 százalékkal emelkedett. A vállalat új, teljesítményalapú pótlékrendszert is bevezetett.
2025 után érkeznek az elektromos modellek
A csoport a 2025-ös pénzügyi évig 1000 milliárd jent – 8 milliárd eurót – fordít kutatás-fejlesztésre, beleértve a hibrid, illetve az elektromos járművek fejlesztését is.
A tervek között szerepel, hogy a Suzuki 2030-tól világszerte jelentősen növeli termékpalettájában az elektromos meghajtású modellek arányát.
Tavaly elkészült a vállalat energiatérképe: minden üzemegység megvizsgálta, hogy energiahatékonyság szempontjából miként optimalizálhatják munkafolyamataikat közép és hosszú távon. Mindemellett napelempark kialakítása is cél az esztergomi üzem területén 2022-ben.
31 éve gyártanak nálunk Suzukit
A Magyar Suzuki Zrt.-t 1991-ben alapították, és azóta is a japán anyavállalat egyetlen európai gyártóegysége. Itt készülnek – immár hibrid változatban is – a Vitara és az új S-CROSS modellek. A vállalat olyan távoli országokba is szállít, mint Mexikó, Új-Zéland vagy Japán.
A hazai és nemzetközi piacra készülő gépjárművek gyártásán kívül a társaság importált Suzuki gépkocsik, motorkerékpárok és hajómotorok értékesítésével is foglalkozik. A vállalat a 2020-as adatok alapján az ország 12. legnagyobb árbevételű cége.