Ez a vállalat lehet a járvány egyik legnagyobb vesztese

Elemzések2020. máj 8.D.J.

Szinte minden részlegük padlóra került. A Disney-nél most az online videotár fut csak igazán, de a streaming-szolgáltatásuk valószínűleg így is veszteséget termel.

A Disney óriási reményekkel indult neki a mostani évnek. A cég a tavalyi esztendőt 17 százalékos növekedéssel és 69 milliárd dolláros forgalommal zárta. Azután, hogy egyesültek a Fox-al és sikeresen elindították a saját videotárjukat, úgy tűnt, hogy a világ egyik legnagyobb médiabirodalma sínen van egy újabb sikeres évtized felé.

A koronavírus viszont alapjaiban rengette meg a vállalat-csoportot, de annyira, hogy most még a fény se látszik az alagút végén. Hogy a baj óriási az akkor lett világos, amikor Bob Iger - aki 15 évig volt a társaság vezérigazgatója - pár héttel azután, hogy azonnali hatállyal lemondott, újra a cég élére állt. A tapasztalataira szükség is lesz a következő hónapokban.

Idén ugyanis szépen lassan a legtöbb divíziójuk a földbe állt.

A vidámparkjaik és a szállodáik becsuktak. Ami azért is nagy érvágás, mert ezek hozták az árbevételük 35 százalékát. Közben a spotközvetítéssel foglalkozó ESPN csatornájuk nem nagyon tud miről beszámolni. A mozik zárva vannak, a filmforgatásaik pedig leálltak.

Költségcsökkentés miatt 100 ezernél is több dolgozót kellett kényszerszabadságra küldeniük, Bob Iger közben pedig le is mondott a teljes fizetéséről. Sok vigaszt az sem adhat, hogy a sanghaji Disneyland május 11-én megnyithat. Eleve most túl sok látogatóra nem is számíthatnak, de ráadásul a kínai kormány el is várja, hogy a korábbi kapacitásnak csak a 30 százalékán működjenek.

A Disney saját becslései szerint a legutóbbi negyedév eredményeit a járvány 1,4 milliárd dollárral vethette vissza.

Jelenleg csak a streaming-szolgáltatásuk szárnyal. A Disney+ még tavaly novemberben indult és pár hónap alatt 54 millió előfizetőre tett szert. Ez a szám messze meghaladja az előzetes várakozásokat. Most hogy sok helyen az emberek jó indok nélkül nem hagyhatják el az otthonaikat, láthatóan egyre gyorsabban nő a videotárak népszerűsége. Ürüm az örömben, hogy idén ebből a tendenciából sok pénzt a Disney nem fog látni.

Egy teljesen új streaming csatorna bevezetése ugyanis költséges vállalkozás.

A meglévő sorozatok és filmek mellé exkluzív tartalmakat kell gyártani. Már pedig a Disney csak a Mandalorian című Star Wars sorozatra 100 millió dollárt költött. Úgy hogy még csak nem is ez a legdrágább produkciójuk: a Business Insider számításai szerint a Marvel szériáik büdzséje valószínűleg 150 és 200 millió dollár között fog mozogni. Mivel a Disney+ még csak nemrég indult, ezért a szolgáltatás díja is nyomott: a mostani bevezető ár havi 7 dollár. Ross Benes, az eMarketer elemzője a CNN-nek úgy nyilatkozott, hogy ezen az áron kizárt, hogy profitot termeljenek. De a Disney-nek egyelőre nem is ez volt a célja. Most még csak piacot akartak szerezni. A saját számításaik is úgy szóltak, hogy a Disney+ majd csak 2024-ben lesz nyereséges. Mindezt ha minden marad a régiben könnyen meg is engedhették volna maguknak.

Most viszont, hogy az összes ágazatuk bajban van, rövidtávon minden bizonnyal a sikeres Disney+ is egy pénzügyi teher.