Hogy válhatott a világ egyik legismertebb családjává a semmivel nem foglalkozó Kardashian family?
ElemzésekA Kardashian család a semmiből csinált több milliárd dolláros bizniszt, átalakították a televíziózást és a hozzá kapcsolódó marketinget is. Ma már pszichológusok, szociológusok vizsgálják ezt a jelenséget. Mindenesetre a család tévé reality showja18 év után befejeződik.
A hírességektől, a celebektől megszoktuk, hogy valami miatt híresek. Még néhány közepesen híres és közepesen erős marketing támogatással “híressé” vált magyar celebtől is elvárható, hogy legyen valami, ami hírnevét megalapozza. Sportoló, színész, író, televíziós személyiség - bármi.
Arra azonban még nem volt példa a világtörténelemben, hogy valakik egész egyszerűen csak a hírnév kedvéért lettek híresek. A hírnévért önmagáért.
Oscar Wilde, akit az első celebként szoktak emlegetni írta:
sértegessetek, dobáljatok meg sárral, de az istenért, nézzetek rám!.
Ehhez képest még jó író is volt.
Kardashianék az őszinteségen és az üzleti érzéken kívül semmi ehhez hasonló képességgel nem rendelkeznek.
2007. október 14-én azonban debütált az amerikai tévében egy sorozat, a Keeping Up with the Kardashians, (KUWTK), amelynek szereplői mintha újra feltalálták volna a hírnevet. Nem voltak semmiben különösen kiemelkedőek, se sportolók, se színészek, még csak televíziós gyakorlatuk se volt.
Mégis az elmúlt több mint tíz év egyik leginkább meghatározó televíziós reality sorozatát tették le az asztalra, s közben nem mellesleg dollármilliárdosokká váltak.
A sorozattal az E! nevű tévécsatorna is kiemelkedett a hozzá hasonló kis kábeltévék tömegéből.
A kezdetekkor, 2007-ben a 18-49 éves női korosztályon belül a 17. volt a nézettségi rangsorban. Pár év múlva - a negyedik évad végére - már az elsők voltak, ötmilliós nézettséggel.
A Kardashian család. Középen Kim Kardashian, a sorozat elindítója, mellette édesanyja Kris Jenner és a többi testvér
A sorozatnak immár hivatalosan is vége - bár ki tudja, lehet, hogy felmelegítik még egyszer a levest, ha vészesen kiürülőben lesz a családi kassza. A véget Kris Jenner, a Kardashian testvérek mamája jelentette be, miután gyerekei eléggé összevesztek a folytatással kapcsolatban. (Ezért is könnyen elképzelhető, hogy az elmúlt években egyre gyengébb nézettséget hozó sorozat iránt egy ilyen ál-befejezéssel próbálják meg újra felkelteni az érdeklődést - ne legyünk meglepődve, ha mégis újraindul a cirkusz.)
Az USA leghíresebb családjának semmi köze a politikához, a művészetekhez, vagy a zenéhez. Az emberek mégis milliószám fizettek azért, hogy kövessék történeteiket. Nézzük, hogy is kezdődött mindez és hogy vált belőle az amerikai televízió ipar egyik legnagyobb kasszasikere.
Robert Kardashian Sr. örmény származású ügyvéd 1978-ban vette el feleségül Kris Houghtont.
Négy gyermekük született: Kourtney, Kimberley, Khole és Robert.
Az apa viszonylag sikeres ügyvéd volt a ‘70-es, ‘80-as években, az országos hírnév azonban a ‘90-es évek elején kapta szárnyra, ugyanis ő volt a felesége és annak új barátja meggyilkolásával vádolt ex-amerikai foci sztár O. J. Simpson egyik védőügyvédje.
A per egész Amerikát felkavarta, az eseményeket úgy közvetítették, mintha egy szappanopera lett volna. Simpsont végül felmentették, Kardashian pedig országos híresség lett.
A házaspár még a per előtt 1991-ben elvált,
Kris később, öt hónap randizás után feleségül ment William Bruce Jennerhez, aki az 1976-ban Montrealban rendezett olimpián tízpróbában aranyérmet nyert, nemzeti hőssé vált az USA-ban. Két lányuk született, Kendall és Kylie.
Az apuka, Jenner története önmagában is megér egy reality-showt. Jenner volt például az első sportoló, aki győzelme után az amerikai zászlóval futott a stadionban egy tiszteletkört, ez a szokás máig él.
Akkoriban kizárólag amatőrök szerepelhettek még az olimpiákon, így a győzelem után Jenner mindent megtett, hogy aprópénzre váltsa a sikert. Reklámokban szerepelt, szó volt arról, hogy ő kapja meg Superman szerepét egy mozifilmben - végül Christopher Reeve lett a befutó -, és tévésorozatokban lépett fel.
Egy 2015-ös interjúban teljesen váratlanul bejelentette, hogy egész fiatal kora óta nemi identitászavarral küzd, és ő tulajdonképpen nő.
Elmondta, hogy évek óta nőként öltözik, és női hormonokkal kezelteti magát. Ezzel csak átmenetileg hagyott fel, amikor románca Kris Kardashiannal kezdett komolyra fordulni 1991-ben. 2015-ös válásuk után azonban ismét elkezdte a hormonkezeléseket és nevét hivatalosan is Caitlynra változtatta. Elmondta azt is, hogy soha nem vonzották a férfiak, és annak ellenére, hogy nőnek érezte magát, nála különvált a szexuális orientáció és a nemi identitás. 2017-ben nővé operáltatta át magát.
Apuka előtte-utána
De térjünk vissza a Kardashian családhoz, vagyis az anyuka, Kris első férjéhez. Az apa, Robert 2003-ban elhunyt.
A család ezt követően átmenetileg komoly érzelmi és némi anyagi válságba került.
A történet celeb-szempontból a 2000-es évek elején kezdett el érdekessé válni.
Kim Kardashian a Hilton örökös Paris Hilton stylistja lett.
(Hiltonról egyébként tévesen állítják, hogy a szállodalánc örököse, mert nagyapja unokája botrányos életén elszörnyülködve inkább jótékonysági célokra hagyta a vagyont.)
Néhány évig Kim a “csinos kis barna” volt az akkor már híres Paris Hilton oldalán, egészen 2007-ig, amikor is kiszivárgott (a gyanú szerint Kim kiszivárogtatta) akkori barátjával, Ray J-vel készült szexvideóját.
A családi tévéshow szintén 2007-ben indult. Hogy a botránykeltés tudatos volt-e, vagy sem, arról máig folynak a viták, az azonban biztos, hogy Kim és a család nagyon nagy hírverést kapott.
Maga a show követi a reality tévé hagyományait - tulajdonképpen nem történik semmi különös, a családtagok és barátaik, kapcsolataik mindennapi életét követhettük benne nyomon.
Készült belőle néhány leágazás (spinoff) is, mint például a Kourtney and Kim Take New York és a Kourtney and Khloe Take Miami.
A sorozat a kritikusoktól kapott hideget, meleget. Bírálói szerint ízléstelenek a szereplők és túlságosan nagy szerepet kapnak az anyagiak. Kedvelőik szerint viszont egyrészt ilyen az élet, másrészt az évadok szépen bemutatják, hogy a családtagok hogy tartanak ki egymás mellett még a nehéz időszakokban is - például akkor, amikor Kim egészen 72 napig volt Kris Humphries kosárlabda sztár felesége, vagy amikor Bruce Jenner Caitlyn Jennerré változott át.
Kim a Google keresések listáján 2010-ben a negyedik volt, Justin Bieber, Katy Perry és Selena Gomez mögött.
A show hihetetlen sikerét a “momager” - a mama hozta össze, ő tartotta össze az egészet. Saját bevallása szerint is az epizódok tulajdonképpen 30 perces reklámok voltak, amelyekben saját magukat, valamint az időközben a családtagok által alapított bizniszeket reklámozták.
A “momager” Kaliforniában, La Jolla városában nőtt fel, középosztálybeli környezetben, ahol édesanyja, aki egyedül nevelte, egy gyerekruha üzletet vezetett. Egész életében háttér szerepet játszott, először első férje, a híres ügyvéd, majd második férje, a nemzet atlétája mögött. A családot ismerők szerint Kris számára a minta első férje édesanyja volt.
Kris 23 éves volt, amikor megismerkedett Roberttel, a beszámolók szerint egy golfversenyen látta meg leendő férje. A Kardashian család gazdag volt, “ők voltak a Rockefellerek örmény verziója” - emlékszik vissza egy rokon. Az övék volt Dél-Kalifornia legnagyobb húsfeldolgozó üzeme, kastélyuk volt, több Rolls-Royce, no meg teniszpálya az udvaron.
Robert édesanyja, Helen igazi örmény nő volt. Ő vezette a háztartást, ő felügyelt mindenre, ellenőrizte a családi pénzügyeket, a gyerekekkel kapcsolatos teendőket és legfőképp: minden üzleti ügyet gondosan átbeszélt férjével. Kris szívta magába ezt a számára idegen matriarcha szerepet és gondosan meg is tanulta amit lehetett.
Válásuk az ilyenkor szokásos érzelmi megrázkódtatáson túl azért is megviselte, mert O. J. Simpson a család barátja, és meggyilkolt felesége, Nicole, Kris közeli barátnője volt.
Amikor Simpson felfogadta Robertet ügyvédi csapatába, megkérdőjelezte, hogy férje valóban az ártatlanság védelmére esküdött-e fel.
Második férjén, Bruce-on keresztül viszont a menedzsment szemléletet és a nyilvánosság erejét tapasztalta meg. Kris soha nem járt főiskolára vagy egyetemre, viszont rendszeresen elkísérte kiváló szónoki képességekkel rendelkező férjét nyilvános fellépéseire.
Anyám mindig is háttérember volt. Kiválóan értett ahhoz, hogy valakit, akinek van egy kis tehetsége, miként lehet ismertté és pénzügyileg is sikeressé tenni
nyilatkozta róla Khloe.
Ezt csinálta Bruce-szal is. 1994-ben például piacra dobtak egy otthoni fitnesz lépcsőzőgépet. “Super Fit With Bruce Jenner” márkanéven. A gép hirdetésében mindketten szerepeltek, 17 országban adták le több ezerszer a reklámfilmet. Rájött, hogy jól érzi magát a tévé világában, ám pont amikor elkezdett volna kibontakozni tévés karrierje, megszületett Bruce-tól két gyermeke: Kendall 1995-ben és Kylie 1997-ben.
Így összesen hat gyermeke volt, plusz ott volt a Bruce előző házasságaiból származó másik kettő. Az örmény matriarcháktól tanultak így működésbe léptek.
Ekkor robbant Kim szexvideó botránya és ekkor kezdték el forgatni a szintén nem kis botrányokat kavaró rocksztár Ozzy Osbourne és felesége, Sharon családi reality showját. Az ötlet így tálcán kínálkozott: nekik is hasonlót kellene csinálni. A kezdő tőkét szintén a szexvideó révén szerezték meg: a Vivid nevű kiadó, amely DVD-n terjesztette a hihetetlenül népszerűvé váló felvételt, 5 millió dollárt fizetett nekik.
A show (no és persze a családtagok) számára azonban az igazi, anyagi sikert a közösségi média hozta meg.
Miután Kim hihetetlenül gyorsan népszerűvé vált, Kris az összes gyereket felszólította, hogy minél gyakrabban frissítsék oldalaikat, tweeteljenek, blogoljanak, képeket, videókat osszanak meg.
Nem sokat váratott magára az első szponzori ajánlat sem. A Skechers sportcipő márka Kimmel készített klipjét az amerikai profi focibajnokság, az NFL döntője alatt sugározták. (Ez az egyik legnézettebb amerikai sportesemény, a szünetekben csillagászati árakba kerül egy másodperc reklám.)
Anyja nyomdokaiba lépve Kim is nagyon ügyesen bánt a rajongókkal. A gondolkodás iránya akkoriban az volt, hogy egy hírességet megkeresett egy ismert márka (vagy fordítva) megpróbáltak megállapodni, és ha sikerült, akkor a sztár reklámozta a cég termékét, a rajongók meg megvették azt. Kim azonban fordított egyet a dolgokon. Több milliós követő tábora folyamatosan ostromolta: milyen cipőt viselsz?, milyen rúzst használsz? Jöttek a javaslatok is sorban.
Így két irányba indultak el: megkeresték a rajongók által javasolt márkákat, amelyeket könnyű volt meggyőzni, hiszen gyakorlatilag tálcán kínálták nekik a keresletet, illetve piacra dobták a saját márkáikat is.
Az első átütő siker 2009-ben jött, amikor a Lighthouse Beauty kozmetikai céggel együttműködve piacra dobták a Kim Kardashian illatot. A csomagolás színét, az üveget, a kapcsolódó ajándék programot mind a követőtábor javaslatai alapján állították össze.
A képlet nagyon egyszerűvé vált így: szállítsd le a rajongóknak, amit azok kérnek. A siker nyomán a reklámszerződések is megváltoztak: ettől kezdve szerepel bennük (mint ahogy más celebek reklámszerződéseiben is), hogy kötelezően hány Tweetet kell az adott termékről közzétenniük.
Egy említés 20-25 ezer dollár körüli összegbe kerül.
Kris nagyon egyszerű üzleti modellt használt:
az első években az volt a cél, hogy minél több helyen megjelenjenek - személyesen is. Ez szép hasznot hozott. Utána pedig az volt a cél, hogy minél drágábban, minél kevesebbet szerepeljenek.
Egyszerű, már persze ha valaki képes lemenedzselni és megcsinálni.
Aztán az árfolyam egyre emelkedett.
A 2000-es évek végén egy magazin címlapsztorija már hatszámjegyű összegbe került.
Amikor Kourtney 2009-ben várandós lett, a sztori-folyamot 300 ezer dollárért adták el a Life & Style magazinnak. Külön cikk a várandósság megerősítéséről, külön a bébi neméről, a szülésről, majd a szülés utáni tornáról. Az OK! magazin 300 ezret fizetett csak azért, hogy Khloe hivatalos esküvői fotóit közölhesse.
Kim Kardashian és férje a híres rapper Kanye West. Már négy gyermekük van.
Kim következő nagy “dobása” az volt, amikor 2014-ban feleségül ment Kanye West rapperhez. A pár egymás iránti érzelmeit nyilván nem vitatva, de tény, hogy több millió dollárt kerestek az esküvőn.
A családi sorozat végével azért a többi szereplőnek is marad mit a tejbe aprítania. A legidősebb testvér, Kourtney szintén rendelkezik egy lifestyle márkával, van egy e-kereskedelmi oldala és számos más szponzori szerződése.
Khloe saját farmer márkáját szokta reklámozni és tévésorozatok producere. Rob talán kevésbé kedveli a rivaldafényt nővéreinél, de azért van egy saját családi reality showja feleségével, Blac Chyna modellel.
A momagert, Krist sem kell félteni, gyerekei reklámszerződései után megkapta a neki járó jutalékot. Caitlyn Jenner saját sorozatát gondozgatja az E! kábelcsatornán, az epizódok arról szólnak, hogy miként változott férfiból nővé.
Kyle Jenner, a legfiatalabb saját erőből lett milliomos, ráadásul hölgy. Saját kozmetikai márkát alapított. A tinik megőrülnek érte.
Kendall Jennerből sikeres modell lett,
húga Kylie Jenner nettó vagyonát a Forbes magazin egymilliárd dollárra becsülte, így a lap szerint 21 évesen ő lett a legfiatalabb saját erőből milliárdossá vált amerikai.
Kim kozmetikai cége, a KKW Beauty körülbelül egymilliárd dollárt ér. A sztár a közelmúltban adott el egy 20 százalékos részesedést a Coty kozmetikai cégnek 200 millió dollárért. A Coty Kylie kozmetikai cégéből is bevásárolt: 51 százalékot vettek 900 millió dollárért.