Komoly odafigyelés kell, ha mesterséges intelligencia részvénybe fektetünk
ElemzésekA részvénypiacokon továbbra is a mesterséges intelligencia kelti legnagyobb várakozást, a vállalatok kedvezően ítélik meg az új technológiát, amelybe jelentős összegű beruházásokat is eszközölnek, sőt – működésüket az ezzel kapcsolatos optimista előrejelzésekre alapozzák. A helyzet azonban ennél árnyaltabb.
A Fidelity International tizenegy elemzője és portfóliómenedzsere öt napon keresztül volt úton, hogy összesen huszonöt vállalat és szervezet képviselőivel találkozzon. A pénzügyi szakértők szerint sem a technológia kritikátlan támogatói, sem pedig a borúlátó akadékoskodók nem veszik észre a történet finomabb részleteit, emiatt az AI közeli befektetésekhez komoly odafigyelésre és precízen meghatározott megközelítésmódra van szükség.
Eltérő közelítés
A Fidelity szilicium-völgyi túráján nem meglepő módon a beszélgetések fő témája a mesterséges intelligencia volt. Az út során egészen árnyalt kép rajzolódott ki a mesterséges intelligenciáról: kiderült, hogy a különböző iparágak és vállalatok eltérő módon közelítenek hozzá. A szakértők arra számítanak, hogy a következő három évben alaposan át is fog alakulni a technológia. Ezért fontos, hogy figyelmünket az AI olyan nyerteseire összpontosítsuk, amelyek ma még nem feltétlenül termelnek nyereséget a technológiából, de hosszabb távon jó esélyük van erre.
A hardver iránt – egyelőre – nagy a kereslet
A mesterséges intelligenciához szükséges hardverek iránt nagy a kereslet. A hardver biztosítja az AI-számításokhoz szükséges teljesítményt, így minden olyan szervezetnek, amely AI-technológiát akar használni, be kell ruháznia a megfelelő hardverbe, például processzorokba, memóriába és háttértárakba, hálózati összeköttetésekbe és adatközpontokba. A hardvereladások zömét a grafikus processzorok (GPU-k) adják, mivel ez a komponens az AI-adatközpont kritikus technológiai építőköve.
A hardverek iránti kereslet miatt a szoftverek némileg háttérbe szorultak, de ez valószínűleg csak átmeneti jelenség lesz: bár valóban a GPU-k biztosítják a számítási teljesítményt, az AI-felhasználóknak továbbra is szükségük van az IT-ökoszisztéma többi elemére is az AI-megoldások optimalizálásához. Ez azt jelenti, hogy amikor a tágabb értelemben vett IT-infrastruktúra újból a figyelem középpontjába kerül, a vállalatok kiadásai egyenletesebben oszlanak majd meg a hardver és a szoftver között. Emellett idővel még a hardver-célú költekezés kapcsán is nagyobb változatosságra számíthatunk; jelenleg a GPU-kra fordított kiadások mellett minden más eltörpül, de ez változhat, ahogy beindul az alternatív technológiák fejlesztése.
A mesterséges intelligencia kapcsán zajló versenyben a kimaradástól való félelem (Fear Of Missing Out, FOMO) is szerepet játszhat, mely szintén ösztönzőleg hat a hardveres beruházásokra. A vállalatok nem akarnak lemaradni a vetélytársaik mögött az AI kihasználásában, de ez vélhetően csak akkor tudja fenntartani a beruházások volumenét, ha a vállalkozások anyagi előnyt is tudnak kovácsolni a mesterséges intelligenciából. Az AI-hardverek iránti kereslet nagy része a kockázati tőkebefektetők által támogatott startupoktól származik. Sok ilyen startup nem nyereséges, és ha ez így marad, a kockázatitőke-finanszírozás lassulni fog, ami a hardverek iránti keresletre is hatással lesz.
Az ipari integráció mértéke változó
Vannak olyan iparágak, amelyek szereplői képesek voltak beszerezni a mesterséges intelligenciához kapcsolódó hardvert, és gyorsan megtalálták az új módszerek integrálásának módját, így azok kézzelfogható értéket adtak a működésükhöz. Ezek a vállalatok jellemzően médiaalapúak, és üzleti modelljük középpontjában a kreatív feladatok, például a zenei, video- és játéktartalom-előállítás állnak. Vannak olyan munkakörök is, amelyek könnyen ki tudják használni az AI-technológiát, ilyen például a kódolás.
Más iparágak esetében kevésbé egyértelmű, hogy milyen úton-módon lehet pénzzé tenni az AI által kínált lehetőségeket. Ezekben az esetekben a vállalati AI nem tett akkora előrelépést tavaly óta: rengeteg teszt és próbaüzem zajlik, de az AI alkalmazása mellett szóló üzleti érvek megtalálása terén nem történt érdemi áttörés. A vállalati ügyfelek még mindig keresik az AI integrálásának módjait, és nem tudni, hogy ez a „felfedező” szakasz meddig tart.
Befektetés a mesterséges intelligenciába
A piac jelenleg az AI közvetlen kedvezményezettjeire összpontosít, ahol a ténylegesen a technológiából származó bevételek a pénzügyi kimutatásokban is megjelennek. Ezeknek a vállalatoknak, főként a hardver- és félvezetőiparban működő cégeknek a részvényárfolyamai nagyot emelkedtek.
Ahhoz azonban, hogy ezek a vállalatok fenntarthassák nyereségnövekedésüket, ügyfeleiknek kereskedelmileg is hasznosítaniuk kell az AI-t, ami rövid- és középtávon nehézkesnek bizonyulhat. A befektetők talán jobban teszik, ha olyan vállalatokat keresnek, amelyeknél a mesterséges intelligenciával kapcsolatos bevételek még nem jelennek meg a kimutatásokban, de hosszú távon megvan a lehetőségük erre.
Az adatinfrastruktúrával és IT-tanácsadással foglalkozó vállalatok az AI-értéklánc fontos, de alulértékelt pontján helyezkednek el. A vállalkozásoknak meg kell oldaniuk az adathiány problémáját ahhoz, hogy az AI-t a lehető legjobban ki tudják használni − ehhez viszont adatkezelési megoldásokra és szakértelemre van szükség. Sok vállalat megkezdte az együttműködést az adatszakértőkkel, ennek hatása fokozatosan meg fog jelenni a vállalati eredményeikben is.
A felhőszolgáltatóknak szintén hasznukra válik majd az AI térhódítása, de a növekedésük nem kizárólag ettől a tényezőtől függ. Az Amazon felhőalapú számítástechnikai üzletága például nagy haszonélvezője lesz annak, hogy a vállalatok bevezetik az AI-t és így nagyobb felhőalapú számítástechnikai igényeik lesznek.
Az AI nyerteseit egyelőre még nem látjuk
A mesterséges intelligencia egy több éven át tartó, változó sebességgel zajló történet, ahol a győztesek fokozatosan, a gazdaság különböző területein fognak megjelenni. „A vállalatok egymással vetélkedve igyekeznek kitalálni, hogyan tudják a legjobban kihasználni az AI-t, ebből adódóan nagy a kereslet például a GPU-k iránt, hogy támogassák ezt a „felfedezési” fázist; a kézzelfogható előnyök azonban eddig általában elmaradtak.
Idővel a különböző iparágak és vállalatok eltérő módon és eltérő sikerrel fogják alkalmazni a mesterséges intelligenciát. Az AI monetizálása terén zajló verseny miatt az innovációra szánt vállalati költségvetési keretek elszívják a levegőt az általánosabb IT-kiadások elől. Idővel ez valószínűleg változni fog, és az IT-kiadások kiegyensúlyozottabbá válnak.
A digitalizálás és az automatizálás olyan, már folyamatban lévő technológiai változások, amelyeket a vállalatok sokféleképpen alkalmaznak. Hasonlóan tekinthetünk a mesterséges intelligenciára is, amely a hatékonyságnövelésnek a technológia által lehetővé tett legújabb módszere, de ettől még maga is a technológiai fejlődés része marad.