Most először történt ilyen magyarországi repülőtéren
ElemzésekA MOL a Budapest Airporttal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel együttműködve megkezdte a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) kereskedelmi tesztelését.
Naponta több százezer liter kerozin fogy a budapesti légikikötőben, és nagyon szeretnénk mihamarabb látni, hogy egyre nagyobb arányban fenntartható repülőgép-üzemanyagot tankolunk a járatok kiszolgálásakor – mondta el Chris Dinsdale, a Budapest Airport leköszönő vezérigazgatója, azon a szerdai eseményen,
ahol először szállt fel olyan kereskedelmi Wizz Air repülőjárat, amely a MOL által szállított Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ üzemanyagkeverékét használta.
A fenntartható repülőgép-üzemagyag tesztje során a Wizz Air három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37 százalék tiszta SAF és 63 százalék Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak.
A SAF gyakorlatilag egy új generációs repülőgép-üzemanyag, amely fenntartható módon előállított, megújuló hulladékokból és maradék nyersanyagokból készül. A Neste MY Sustainable Aviation Fuel tiszta formában és az életciklusa során
akár 80 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest.
Chris Dinsdale hangsúlyozta: a Budapest Airport rengeteget tesz azért, hogy a repülőtér minél fenntarthatóbb módon működjön, közvetlen működésükből adódó kibocsátásukat tíz év alatt 65 százalékkal csökkentették. Kiemelt céljuk, hogy legkésőbb 2035-re, vagyis 15 évvel hamarabb a korábbi vállalásuknál elérjék a nettó zéró kibocsátást.
Azonban ahhoz, hogy az egész iparág egyre fenntarthatóbbá váljon, és a repülésből származó kibocsátások is tovább csökkenjenek, a SAF használta elengedhetetlen.
Az eseményen Zsótér Csaba, a MOL-csoport Üzemanyag Üzletág ügyvezető igazgatója is jelen volt, aki elmondta:
Stratégiai célunk, hogy beindítsuk a régió körforgásos gazdaságát és 2050-re karbonsemlegessé tegyük a működésünket.
Folyamatosan teszteljük az új technológiákat és fejlesztjük a termékeinket, hogy alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokkal erősíthessük a régió ellátásbiztonságát, és felgyorsítsuk a zöld átmenetet.
Eddig elsősorban a közúti közlekedési üzemanyagok terén tettünk lépéseket: a Dunai Finomítóban például 2021 óta együtt dolgozzuk fel a növényi olajokat, a használt étolajokat és az állati zsírokat a fosszilis komponensekkel, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsunk elő.
Most egy új területre léptünk, hogy partnereinkkel együttműködve tapasztalatot szerezzünk a légi üzemanyagok területén, és fenntarthatóbbá tegyük a légi közlekedést is. Bízom benne, hogy a most kereskedelmi teszt jelleggel indított első SAF-szállítmányt még sokkal több fogja követni.
Budapest Airport/Baranyi Róbert
A Wizz Air szintén követendő példának számít az iparágban. Az utóbbi időben jelentősen megújított flottájukban található Airbus A321neo repülőgépek akár 50 százalékos bioüzemanyag-keverékkel is képesek repülni.
„A mai fenntartható üzemanyag tesztelés, amely megelőzi a 2025-től esedékes jogszabályi előírásokat, bizonyítja, hogy az iparági együttműködés az egyik leghatékonyabb módja a klímaváltozás kihívásainak kezelésére.
A Wizz Air a világ egyik legfiatalabb repülőgép-állományával és a flotta kiemelkedően hatékony üzemeltetésével már most is vezető szerepet tölt be a fenntarthatóság terén. A mostani kezdeményezés a szélesebb körű stratégiánkról tesz tanúbizonyságot, amelyben az új, alternatív üzemanyagok meghatározó szerepet játszanak.
Ez további előrelépést mutat azon kötelezettségünk megvalósításában, hogy 2030-ig további 25 százalékkal csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátásunkat, ugyanakkor azt is bizonyítja, hogy változatlanul a fenntartható technológiára és az innovációra összpontosítunk” – nyilatkozta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóségért felelős igazgatója.