Pusztít a járvány: mi lesz a budapesti taxikkal?

Elemzések2020. szept. 14.Növekedés.hu

A nyáron valamelyest javult a helyzet. A járvány csúcsán a Főtaxinál 85 százalékkal zsugorodott a megrendelők száma. Most viszont a tavalyi évhez képest 30-40 százalékos a visszaesés.

Kérjük legyen Önnél maszk

hangzik a felszólítás a diszpécserektől, amikor taxit rendelünk. A szigor azonban rendszerint el is párolog, ahogy beszállunk a járműbe. A sofőröket nem igazán érdekli, hogy ki védekezik és ki nem. A taxisokat a koronavírusnál jobban foglalkoztatja most a válság. Mivel sokuknak kevés a bevétele, a kártyás fizetések pedig nem az ő számlájukon landolnak és időbe telik mire megkapják a részüket, ezért előfordul, hogy kifejezetten kérik: ha lehet készpénzzel fizessünk.

Már volt egy-két utasom ma, de közben a benzint meg alig tudtam kifizetni

mesélte nekünk egyikük. Tavasszal, amikor a járvány a legjobban pusztított, a többségük nem is vette fel a munkát. Még úgy is hogy több ezer taxi tűnt el a fővárosból, kész mutatvány volt napi egy-két megbízást találni. Bár a helyzet már javult, még mindig csak a töredékük ült volán mögé. Van olyan társaság, amelyiknél a reptéri megbízásokkal csak a korábbi állomány tizede foglalkozik.

A taxisok egy része arról panaszkodott, hogy néha a kocsik fenntartását is nehéz megoldani.

Budapesten az egyik piaci szereplő a TaxiPlus a nyáron be is fejezte a működését. A helyüket a 6x6 Taxi vette át. A cégek egy része a válságot a profil szélesítésével kezelte. A Bolt ételkiszállító, a Főtaxi csomagküldő szolgáltatást indított.

Ha fiatal lennék biztos más szakmát keresnék. De már túl öreg vagyok ahhoz, hogy váltsak

hangzott el útközben az egyik veterán sofőr szájából. Öröm az ürömben, hogy a piac elkezdett tisztulni. A járvány előtt a nagy csomópontokat, így például a Deák teret, vagy a Nyugati és a Keleti pályaudvart még a hiénák uralták. Azokat a taxisokat, akik a bűnözők felségterületére tévedtek néha meg is fenyegették. Volt, akivel közölték, hogy kiszúrják a gumijait és összetörik a csontjait ha nem áll tovább. A sofőrök beszámolói alapján az illegalitásban működők mellett az elsők között tűntek el azok is, akik nem vették elég komolyan a szakmát.

A nehézségek nem egyhamar fognak eltűnni, hisz a határok részleges lezárása miatt most a budapesti turizmus kilátásai rettenetesek.

Viszont néhány szereplő már látja a fényt az alagút végén. A Boltnál azt mondják:

a külföldi utazók száma még mindig elhanyagolható, ám a magyarok érzékelhetően többet taxiznak. A nyáron már láthatóan beindult a visszarendeződés.

A Főtaxinál elárulták, hogy a tavaszi pandémiás időszak csúcsán 85 százalékkal zuhant a megrendelőik száma. A turisztikai ágazat visszaesése, a repülőjáratok tömeges törlése különösen érzékenyen érintette őket, hiszen a cégük 2010. óta a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hivatalos szerződött szállító partnere. A veszélyhelyzetet megelőző évben közel 1 millió fuvart bonyolítottak.

Az átmeneti bevételkiesés ellenére optimisták vagyunk! Úgy látjuk, hogy taxis partnereink elkötelezettsége, vállalati üzleti partnereink egyedülállóan széles köre, a mögöttünk álló tőkeerős háttérre épülő fejlesztéseink hosszú távon is „válságállóvá” teszik a cégünket.

nyilatkozta a Növekedés.hu-nak Reich Ádám, a Főtaxi megbízott vezérigazgatója. Mint hozzátette: már tapasztalják a város újraindulásának biztató jeleit is. Az utazási kedv a korlátozó intézkedések felfüggesztése után az elmúlt két hónapban lassú, de folyamatos növekedésnek indult. De a korábbi fuvarszámokat természetesen még nem érték el. A visszaesés az év azonos időszakához képest még mindig 30-40 százalék.

A Főtaxi kötelékében dolgozó franchise partnerek száma pedig közel 25 százalékkal csökkent.

Azt is látni kell, hogy az elmúlt hónapokban a Főtaxi árbevételének jelentős része a korlátozások alatt is, részben vagy teljesen, aktív üzleti partnereink szállításából származik. Üzleti partnereink folyamatosan bővülő, széles köre komoly versenyelőny és jövőbeni lehetőség is számunkra

- mondta a Főtaxi megbízott vezérigazgatója.