Veszélyesen alacsony a Rajna vízszintje – pár centin múlik a folyó hajózhatósága
ElemzésekSzakértők szerint néhány centiméterre vagyunk attól, hogy komoly hajózási zavarok lépjenek fel a Rajnán, avagy Németország legfontosabb vízi áruszállítási csatornáján. Az alacsony vízszint miatt a folyó jelentős részén az áruszállítás a szokásos felére, bizonyos esetekben harmadára esett vissza. A német gazdaság visszaesése és az energiaválság ezáltal még súlyosabb lehet, mely a szoros kereskedelmi kapcsolatok miatt Magyarországra is kihat.
Újabb komoly sokk éri az energiaválsággal küzdő Németországot.
A Németországot átszelő Rajna vízszintje 0,8 méterre esett Kaub-nál.
Az 1288 km hosszú Rajna Svájcban ered és Németországon keresztül az Északi-tengerbe folyik. Kaub település pedig Németország közepe tájékán helyezkedik el, ahol az egyik legalacsonyabb a folyó vízállása.
Az alacsony vízszint miatt a folyó jelentős részén az áruszállítás a szokásos felére, bizonyos esetekben harmadára esett vissza.
A belvízi utakon szállított áruk körülbelül 80 százaléka a Rajnán áramlik, amely így Németország legfontosabb vízi áruszállítási csatornája. A vízszint csökkenése tovább rombolja az amúgy is akadozó ellátási láncokat.
Kevesebb hajó, kevesebb áruval tud a Rajnán közlekedni, ami a szénszállítást, illetve a vegyipari termékek szállítását is nagymértékben akadályozza.
Hajózási társaságok jelentései alapján a Rajna alacsony vízállása miatt a gázolajat, illetve dízelt szállító uszályok a németországi Kaub mellett a kapacitásuk körülbelül 30 százalékát tudják csak használni.
Például a német BASF-nek, avagy a világ legnagyobb vegyipari vállalatának is egyre erőteljesebben akadoznak a teherszállítási folyamatai.
Kilátások
Szakértők szerint néhány centiméterre vagyunk attól, hogy komoly hajózási zavarok lépjenek fel a Rajnán. A friss időjárás előrejelzések szerint megközelítőleg 60-65 százalék az esélye, hogy a rendkívül száraz időjárás az őszi szezonban is fennmarad.
Kereskedelmi kapcsolatok
A német gazdaság visszaesése és az energiaválság ezáltal még súlyosabb lehet, mely kihat egész Európára.
A magyar export közel 30 százaléka Németországba áramlik, míg az Európai Unióval bonyolítjuk a kivitelünk több mint 80 százalékát. Egyre valószínűbb, hogy a német gazdaság recesszióba süllyed, ami Magyarország kilátásait is beárnyékolja.