1,2 millió autóst mentett meg a hatvan perces szabály

Hírek2019. feb 13.Növekedés.hu

Az előző évinél 6 százalékkal több, bruttó 315 milliárd forint útdíj folyt be tavaly a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-hez (NÚSZ), ami újabb bevételi rekordot jelent. Sikeres volt a hatvanperces szabály bevezetése is, az autósok 1,2 millió esetben pótolták az e-matricát azután, hogy – akár tévedésből – felhajtottak egy fizetős útra – mondta a Növekedés.hu-nak Bartal Tamás, a társaság vezérigazgatója.

Az elmúlt öt és fél évben közel 1500 milliárd forintot hozott a költségvetésnek az elektronikus útdíjszedés, amelyet az úthálózat fejlesztésére fordíthat az ország. Árbevételét tekintve a NÚSZ bekerült az első öt közé az állami cégek körében.

A tavalyi, 315 milliárd forintos  rekordbevételt elsősorban a forgalom-növekedéssel magyarázta

a társaság sajtótájékoztatóján Bartal Tamás. A tavaly októberi díjemelés – mely révén például a heti matrica ára D1 kategóriában 3500 forintra nőtt – 1,2 milliárd forint plusz bevételt jelentett. A növekvő bevétel összhangban van a gazdaság erősödésével, illetve azzal, hogy folyamatosan bővül az úthálózat és egyre mobilisabb a társadalom.

Ami a döntően a személyautókra vásárolt e-matricát illeti, 2018-ban 14,5 millió darab eladásából bruttó 81 milliárd forint bevétele származott az útdíjszolgáltatónak. Ez az összeg nyolc százalékkal volt magasabb az előző évinél.

Alapvetően minden matricatípusból több fogyott, de a heti (10 napos) jogosultság volt a legnépszerűbb,

az összes eladott matrica kétharmadát tette ki. A növekedés tekintetében viszont az éves országos matricáé az elsőség, tavaly 10 százalékkal többet adtak el belőle, mint egy évvel korábban. A megyei matricák is népszerűek (éves szinten 8 százalékos volt a növekedés), a legtöbb, 1,76 millió darab Pest megyében kelt el. A NÚSZ számításai szerint

több tízezren több milliárd forintot takarítottak meg azzal, hogy a Budapest-Balaton viszonylatban 2-3 megyei matricát vettek más típus helyett.

Miután hazánk fekvése folytán tranzitországnak számít, nem csoda, hogy a matricák 53 százalékát külföldiek – elsősorban románok, németek, osztrákok és szlovákok – vették. Még mindig leginkább a benzinkutakon vásárolják a matricákat az autósok, bár a digitális elektronikus értékesítési csatornák is egyre kedveltebbek. A NÚSZ viszonteladói értékesítik a matricák 98 százalékát.

A 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználatából bruttó 234 milliárd forint bevétel folyt be tavaly az e-útdíjrendszer keretében. Ennek 52 százalékát külföldiek fizették, ezen belül 40 százalékban román, 13 százalékban lengyel, 9 százalékban pedig bolgár kamionok használták a fizetős utakat.

Az összes útdíjbevétel mintegy 20 százaléka származik a román felségjelzésű járművektől.

A legnépszerűbb és a legtöbb bevételt adó útvonalak egyébként a következők voltak: M1, M0, M15, M5, M43, M31, M7, M30, M3 és M86.

A NÚSZ idei tervei között szerepel az ellenőrzések fokozása, hiszen különösen a külföldiek szeretnek bliccelni a magyar fizetős utakon. Tavaly 7 milliárd forint folyt be a bírságokból, az e-útdíjak és az e-matricák esetében a pótdíjak mintegy 70 illetve 36 százalékát a külföldiek fizették – tette hozzá a vezérigazgató. Ugyanakkor a NÚSZ-nak nem célja a mindenáron való büntetés, amit a tavaly bevezetett hatvan perces szabály sikere is bizonyít. – Ennek lényege, ha egy autós úgy hajt fel a fizetős útra, hogy valamilyen okból elmulasztott matricát venni, akkor egy órája van a pótlásra. Tavaly az autósok 1,2 millió esetben éltek ezzel a lehetőséggel – nyilatkozta portálunknak Bartal Tamás.

Az ügyfélszolgálat a másik terület, ahol további fejlesztésre készül a társaság. Tavaly több mint 400 ezer magyar nyelvű és 14 ezer idegen nyelvű megkeresést kezeltek, vagyis napi 1100 ügyfélkapcsolattal lehetett számolni. Ez óriási leterheltséget jelent, különösen az e-matricás ügyfélszolgálat munkatársai számára. Mint a vezérigazgatótól megtudtuk, a legtöbben a pótdíjak, a részletfizetési lehetőségek kapcsán érdeklődnek. De

meglepően sokan azért keresik az ügyfélszolgálatot, mert elfelejtették, hogy váltottak-e matricát,

nem tudják, hogy érvényes-e még, vagy melyik kocsira vették meg. Bár elvileg meg kellene őrizni az sms-t, vagy a bizonylatot a matricavásárlásról, a gyakorlat azt mutatja, hogy sokan törlik az üzenetet, vagy kidobják a papírokat. Többek között ezért is érdemes regisztrálni az ingyenes Ematrica.nemzetiutdij.hu weboldalon, mett az autós ott bármikor megtalálhatja a matricája adatait.

SIKERSZTORIK
100% pszichológia: Ebben rejlik a Facebook, Snapchat és az Instagram sikerének titka
A Facebook több mint 2 milliárd, az Instagram 800 millió felhasználóval büszkélkedhet, a Snapchat-et pedig körülbelül 180 millióan használják naponta. Valójában miért kapnak ezek az alkalmazások ekkora figyelmet? Összegyűjtöttük az öt legfontosabb okot.
Siker2018. feb 15.
Mit tennének a milliárdosok, ha mindenüket elvesztenék?
Bill Gates és Warren Buffett, akik egyébként hosszú ideje jó barátok, megosztották gondolataikat arról, mit tennének, ha mindenüket elvesztenék és a nulláról kellene felépíteniük az életüket.
Siker2018. ápr 28.
Hogyan legyünk sikeresek a 20-as, 30-as, 40-es éveinkben - az Alibaba tulajdonosának jó tanácsai
„Az életben nem az számít, hogy mennyi mindent értél el, hanem az, hogy hogyan élted meg a kemény napjaidat és a hibáidat.” Mondta Jack Ma.
Siker2018. feb 20.
Michael Bloomberg: öt tipp, hogy sikeres vállalkozó legyen
Mindössze öt dologról van szó, ám ezek betartásával lett sikeres vállalkozó Michael Bloomberg, akit később New York polgármesterének választottak.
Siker2018. máj 10.
Kezdő vállalkozó? Akkor erre az öt dologra figyeljen!
Bármibe, és bármikor is vág bele az ember, vannak általános szabályok, amelyek betartása nagy segítséget jelent a kezdő vállalkozónak. Mutatjuk, mit tart a legfontosabbnak egy sikeres vállalkozó, a JÓKENYÉR pékség tulajdonosa, Ludwig Klára.
Siker2018. nov 8.
Soros után ő a második leggazdagabb magyar
Thomas Peterffy, vagyis Péterffy Tamás 15-18 milliárd dollárra becsült vagyonával a világ 57. legtehetősebb embere.
Siker2019. jan 12.
Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában
Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Siker2018. okt 18.