220 laptopot adományozott 15 iskolának a 4iG Alapítvány
HírekÖsszesen 220, digitális oktatásra optimalizált, felújított laptopot vehetett át 15 iskola a 4iG a Digitális Társadalomért Alapítványtól. A Digitális Esély Program pályázatának keretében országszerte olyan pedagógusok és diákok kaptak új eszközöket, akik már ma a jövő iskoláját építik. A felhívásra 224 érvényes pályázat érkezett Magyarország minden régiójából. A szakmai bírálók 15 intézményt választottak ki, amelyek munkája elkötelezettséggel, kreativitással és jövőbe mutató pedagógiai szemlélettel emelkedett ki a mezőnyből. Az eszközök segítségével a nyertesek valóra válthatják digitális projektjeiket és beépíthetik a korszerű eszközhasználatot tantermi, tehetséggondozó vagy közösségi gyakorlatukba. A támogatás több ezer diáknak ad új lehetőséget a fejlődésre. A program fővédnöke Szilágyi Áron, háromszoros világ-, és háromszoros olimpiai bajnok kardvívó volt - olvasható a 4iG közleményében.
A kiemelkedően nagy érdeklődés rávilágított arra, hogy a magyar iskolákban kifejezett igény van korszerű digitális eszközökre és törekvés a tanítási módszerek megújítására. Egyre több pedagógus nyitott – vagy már jártas is – a digitális oktatásban, a programozás és a kódolás tanításában, valamint a tehetséggondozás innovatív formáiban. A laptopok nemcsak a készségszintű eszközhasználatot teszik lehetővé a tanórákon, hanem közvetlenül támogatják különböző pedagógiai célok elérését is: hozzájárulnak az általános és középiskolai tanulók – köztük a kiemelkedően tehetséges, illetve a hátrányos helyzetű vagy sajátos nevelési igényű diákok – digitális ellenálló képességének növekedéshez, digitális kompetenciáik mellett pedig kritikai gondolkodásuk fejlődéséhez is. A pályázatok három fő területre fókuszáltak, az alapítványi kiírásnak megfelelően:
- tanórai digitális eszközhasználat fejlesztése,
- programozás és kódolás szakkörök elindítása,
- közösségi és diákprogramok (pl. diákújság, diákönkormányzati kezdeményezések) támogatása.
A benyújtott projektek között megtalálhatók a hátrányos helyzetű vagy sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztését célzó gyógypedagógiai megközelítések éppúgy, mint a mesterséges intelligencia oktatásba illesztése, fordított osztálytermi modellek, vagy éppen 3D modellezés a szakképzésben. Több iskola közösségépítő szándékkal indít digitális médiaszakkört, diákújságot vagy a diákönkormányzat működését segítő projekteket. A támogatottak között olyan, korábban már versenyeredményeket elérő, de eszközhiánnyal küzdő szakkörök is szerepelnek, amelyek most lehetőséget kapnak a megújulásra. A nyertes pályázatok közös jellemzője a felkészültség, a pedagógiai tudatosság és a digitális lehetőségek iránti nyitottság. Többek között a digitális öko-kihívás projekt és egy fordított tanterem koncepció megvalósítását, valamint a programozó világbajnokságon való eredményes szereplést is támogatja a laptopokkal a 4iG Alapítvány.
A kiírásban szereplő, objektív módszertani fókuszú értékelési szempontrendszer mentén választotta ki a zsűri azokat a munkákat, ahol a pedagógiai célrendszer, a digitális innováció, a kreativitás, a hosszú távú használat és a diákok minél széleskörűbb elérése is teljesült.
A fejlesztés megvalósulását az eszközökön túl módszertannal is segítik: a program részeként a nyertes intézmények tanárai 30 órás, gyakorlatorientált, IKT eszközhasználattal kapcsolatos e-learning kurzuson vesznek részt, amelynek tudásanyagát azonnal alkalmazhatják a mindennapi munkájuk során. Az irodai használatból érkezett, szakértők által auditált laptopok így az oktatás új, megbízható eszközeivé válnak.
A 4iG Alapítványt azzal a céllal hoztuk létre, hogy kezdeményezéseinkkel érdemben támogassuk Magyarország digitális fejlődését. Fontos számunkra, hogy aktívan részt veszünk a digitális egyenlőség megteremtésében, valamint a közösségek megerősítésében társadalmi felelősségvállalási programjaink révén. A Digitális Esély Program is ezt az elkötelezettséget tükrözi, és meggyőződésem, hogy a most átadott eszközök az oktatási programunkkal kiegészítve kézzelfogható előnyt jelentenek majd digitális felkészültségükben a diákok és a pedagógusok számára is.
– mondta Jászai Gellért, a 4iG Alapítvány kuratóriumának elnöke, a 4iG Nyrt. elnöke.
Szilágyi Áron, háromszoros olimpiai bajnok kardvívó, a program fővédnöke kiemelte:
Sportolóként tudom, milyen sokat számít a lehetőség, amit időben kap meg az ember. A Digitális Esély Program pont ezt adja a diákoknak. Nem mindenki indul ugyanolyan esélyekkel, de egy jó tanár, egy jó eszköz sorsokat formálhat. Jó érzés itt lenni ennél a lépésnél, a startnál amikor ezek az iskolák új pályára állnak a digitális tanulás útján.
A 4iG Csoport évek óta törekszik arra, hogy társadalmi felelőségvállalási programjaival részese legyen a hazai digitális oktatásnak. A cél az, hogy még több iskolához, pedagógushoz és diákhoz juthassanak el azok az eszközök és lehetőségek, amelyek hozzájárulhatnak a digitális képzés erősítéséhez.
A 4iG Digitális Esély Programban díjazott 15 iskola:
- Avasi Gimnázium (Miskolc)
- Bajai III. Béla Gimnázium
- Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
- BGSZC Pestszentlőrinci Technikum
- Ciszterci Szent István Gimnázium (Székesfehérvár)
- Deák Úti Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelést-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, EGYMI (Sátoraljaújhely)
- Esztergomi Szakképzési Centrum Géza Fejedelem Technikum és Szakképző Iskola
- Gyárvárosi Általános Iskola (Győr)
- Győri SzC Gábor László Építő- és Faipari Szakképző Iskola
- Kastélydombi Általános Iskola (Budapest)
- Nyitott Világ Fejlesztő Iskola (Budapest)
- Oroszlányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola
- Pécsi Meszesi Általános Iskola Vasas-Somogy-Hirdi Általános Iskolája
- Salgótarjáni Általános Iskola Arany János Tagiskolája
- Veszprémi Deák Ferenc Általános Iskola
