4,7 millió utas a budapesti reptéren szeptemberig

Hírek2019. okt 9.Növekedés.hu

Újabb rekordot döntött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma. Mintegy 300 ezerrel többen utaztak 2019 harmadik negyedévében, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Július eleje és szeptember vége között 4,7 millió induló és érkező utazó használta a repülőtér termináljait, amely ismét egy erős, európai átlag feletti növekedést jelent, de a korábbi évekhez képest lassulás látszik. A Budapest Airport forgalma a várakozások szerint idén elérheti a 16 millió utast, ami azt jelenti, hogy az elmúlt hat évben közel a duplájára nőtt az utasszám. Ez egész Európában példa nélküli.

Az év legforgalmasabb hónapjaiban, júliusban és augusztusban 1,6 millió feletti havi forgalmat regisztrált a Budapest Airport, és szeptemberben is 1,5 millió fölötti volt az utasszám. 2018-hoz képest 6,8%-ot nőtt a harmadik negyedév forgalma, ami a korábbi évekhez képest kisebb bővülést jelent. Nagyobb arányban nőtt a Schengenen kívüli forgalom, ez a szegmens 8% fölötti bővülést ért el, míg a schengeni irányba induló vagy onnan érkező utasok száma 6,1%-kal emelkedett.

Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója elmondta:

A forgalomnövekedés továbbra is stabil és meghaladja az európai átlagot, de már nem olyan robbanásszerűen gyors, ahogy azt az elmúlt négy-öt évben tapasztaltuk. Ez a növekedés kezelhető a repülőtér számára, és eközben nagy hangsúlyt fektetünk a szolgáltatás minőségének növelésére és az utasélmény javítására.

A repülőgép fel- és leszállások számában valamivel szerényebb mértékű volt a növekedés; a harmadik negyedévben átlagosan havi 11 570 körül alakult a repülési műveletek száma, ami még mindig alatta marad a 2006-os, vagyis 13 évvel ezelőtti, 12 ezernél is több fel- és leszállásnak az év ugyanezen időszakában.

Pozitív fejlemény, hogy a menetrend szerinti járatoknak már közel 10 %-át a jelenlegi legmodernebb utasszállító típusok, az Airbus A320 és A321 neo változatai szolgálták ki, amelyek zajterhelése közel 50 százalékkal alacsonyabb a korábbi modellekéhez képest, valamint nitrogén-oxid-kibocsátásuk is 50 százalékkal kisebb az elődjeikhez viszonyítva. Ez a légitársaságok részéről komoly fejlesztést jelent, hiszen ezek a típusok alig 1-2 éve jelentek meg a piacon.

A városok listáját továbbra is London vezeti toronymagasan – a brit főváros és Budapest között utazik minden tizedik utas a Liszt Ferenc repülőtéren. Az útvonal népszerűségét jól jelzi, hogy idén már mind a hat londoni repülőtérre közlekedik menetrend szerinti járat; jelenleg 5 légitársaság heti 115 járatpárt (oda és vissza) üzemeltet ezen az útvonalon. Londont közvetlenül Frankfurt, Párizs és Brüsszel követi, az ötödik helyre pedig Tel Aviv ért fel.

A Budapest Airport a régió legjobb repülőtere – ezt az utasok szavazatai alapján hat egymást követő évben ismerte el a Skytrax, legutóbb 2019-ben. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az elmúlt években vezető helyet szerzett, mint a régió leggyorsabban fejlődő repülőtere; légitársasági partnereivel együtt Magyarország és Budapest turisztikai fejlődésének egyik kulcsszereplőjévé vált. A repülőtér termináljai 2018-ban 45 légitársaságnak adtak otthont, amelyek 14,9 millió utast szállítottak 48 ország 134 repülőterére, ami 13,5 %-os éves forgalomnövekedést hozott. A Budapest Airport cargo forgalma 2018-ban 146 113 tonna volt. 2018-ban az air cargo növekedése elérte a 15,9 %-ot.