A GVH eljárás eredménnyel zárult: a IBUSZ teljesítette a vállalásait
HírekGyakorlatilag minden vállalását teljesítette az IBUSZ – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) utóvizsgálata. Ezt azt jelenti, hogy elérte a célját a GVH korábbi eljárása, amelyben az IBUSZ megtévesztő árfeltüntetési gyakorlatát vizsgálta. Az ügy kapcsán a nemzeti versenyhatóság arra hívja fel a fogyasztók figyelmét, hogy az évvégi utazások foglalásai során fokozottan figyeljenek arra, hogy a feltüntetett ár valóban magában foglalja-e a teljes csomagot.
A Gazdasági Versenyhivatal eredeti eljárása 2019-ben azért indult, mert az IBUSZ Utazási Irodák Kft. honlapján közölt, közösségi médiás és kirakati hirdetései – egyébként a piacra jellemző módon – a repülőgépes utazási csomagok teljes ára helyett, kizárólag a részvételi díjat tették közzé és nem tüntették fel az utazás során hozzáadódó díjtételeket.
Az eredeti eljárás 2021 tavaszán zárult azzal, hogy a GVH Versenytanácsa elfogadta a vállalkozás előremutató kötelezettségvállalását.
Az IBUSZ az eljárás során önként felszámolta a kérdéses gyakorlatát, csatlakozva a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ), teljes árat alkalmazó kezdeményezéséhez.
A cég emellett „Tokkal vonóval” szlogennel kampányt is kezdett, melynek keretében fogyasztói informáló videókat tett közzé és edukációs tréningeket is tartott. A GVH a kötelezettségvállalások teljesítését minden esetben, következetesen vizsgálja.
A most lezárult utóvizsgálat során a Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az eredeti eljárása eredményes volt, az IBUSZ minden vállalását teljesítette, ugyanakkor az informáló videók közzététele, és az edukációs tréningek szervezése a vállaltakhoz képest késve történt meg.
Tekintettel arra, hogy az IBUSZ nem minősül kis- és középvállalkozásnak, így a nemzeti versenyhatóság az irányadó szabályok szerint mulasztás esetén mindig szab ki bírságot.
Mérlegelve a mulasztás csekély jelentősét, illetve és azt, hogy a vállalások célja teljesült, a GVH Versenytanácsa jelképes összegű, 300 ezer Ft-os bírságot szabott ki a cégre.
Az ügy kapcsán a Gazdasági Versenyhivatal ismételten arra hívja fel a vállalkozások figyelmét, hogy a megtévesztések elkerülése érdekében az utazási csomagok díját egy összegben kell kommunikálni, nem pedig részletekben csepegtetve.