Hatalmas bajban a világkereskedelem - egy kulcsfontosságú tengeri szorosnál vannak problémák

Elemzések2023. nov. 17.B.Zs.

A világ egyik legfontosabb tengeri útvonala, a Panama-csatorna jelenleg a legsúlyosabb aszállyal szembesül a 143 éves történelme során, amely jelentősen befolyásolja az egész globális tengeri kereskedelmet. A helyzet kissé hasonlít arra, amikor a Szuezi-csatornába beszorult óriáshajó hetekig feltartotta a világkereskedelmet.

A csatorna által szolgáltatott kapcsolódási pont ugyanis létfontosságú az Atlanti- és a Csendes-óceán közötti áruszállításban, így a szoroson áthaladó hajóforgalom durva csökkenése közvetetten nagyon sok kikötőt érint.

A Szuezi-csatorna és a Malaka szoros mellett ugyanis a Panama-csatorna a világkereskedelmi forgalom három fő csomópontja.

Az IMF elemzői szerint a vízutánpótlás visszaesése miatt februárra  a napi átlagosan 36 hajó helyett csak 18 kelhet át a Panama-csatornán, ami hatalmas vissaesést jelent.

Havonta mintegy 1000 hajó halad át a Panama-csatornán, szállítva a világ tengeri kereskedelmének 5 százalékát, azonban az aszály miatt a vízszint kritikusan alacsonyra süllyedt, és az idei aszálykorlátozások már 15 millió tonnával csökkentették az áruszállítást - írják az IMF szakértői.

Az aszály hatása érezhető a panamai, nicaraguai, perui, salvadori, jamaicai és ecuadori kikötőkben is, ahol a késések érintik a teljes tengeri kereskedelmi forgalom 10-25 százalékát.

Csakhogy a hatások nem korlátozódnak csupán a közvetlen környezetre: Ázsiában, Európában és Észak-Amerikában is kihatással van a kereskedelemre.

Az IMF ábráján a Panama-szoros forgalmának csökkenése által érintett kikötők láthatóak: az érintettségi arányt a pötty mérete mutatja, pirossal a kimenő kikötői forgalom túlsúlya, kékkel a bemenő forgalom túlsúlya látható.

A jelenleg fennálló helyzet rávilágít az éghajlatváltozás által okozott kihívásokra a tengeri infrastruktúrában.

Az aszályok, áradások és trópusi viharok egyre gyakoribbá válnak, ezzel is komoly veszélyt jelentve a globális kereskedelmi hálózatokra. Az éghajlatváltozás közepette a kormányoknak és gazdaságoknak fel kell készülniük az ilyen és hasonló jellegű katasztrófákra.

Az éghajlatváltozás ellen, az IMF és az Oxfordi Egyetem által kifejlesztett PortWatch platform valós idejű műholdas adatokat használ a világ teherhajóinak követésére. Ez a platform segítséget nyújt a politikai döntéshozóknak a kereskedelmi zavarok és késések kezelésében, valamint lehetővé teszi az éghajlati szélsőségek okozta veszélyek modellezését is.


A Portwatch adatai a globális tengeri keresedelmet mutatják.

A Panama-csatorna aszálya felgyorsítja a szükségességét az éghajlatváltozás elleni intézkedéseknek és a kereskedelmi hálózatok rugalmasságának fejlesztésének. Az ilyen kihívások kezelése kulcsfontosságú a fenntartható globális kereskedelem érdekében - írja a Valutaalap elemzése.