A haszonjárművek piacán sem tudja követni a kínálat a keresletet - az IVECO ebben a környezetben szeretné növelni itthon az eladásait

Hírek2022. márc. 25.Dajkó Ferenc Dániel

Hiába nőtt tavaly az újonnan értékesített járművek száma, a gépjárműpiac még mindig nem érte el a koronavírus járvány előtti szintet. Keresleti piac alakult ki. A logisztikai láncok akadozása, és a chip-hiány következtében a gyártók nem tudják követni a vásárlók igényeit, így nagyon hosszúra nőtt a várakozási idő az új járművekre. Ilyen piaci környezetben az IVECO új hazai hivatalos viszonteladói partnere az ECO-tech visiON növelni szeretné az itthon eladott IVECO nehéz gépjárművek és furgonok számát. Új modelleket és számos újítást mutatott be az IVECO az ECO-tech visiON által szervezett sajtóeseményen.

Nem érte el a járvány előtti szintet a járműpiac

Jelentős fordulat állt be az utóbbi időben az európai gépjárműpiacon. Míg a korábbi években egyfajta kínálati piac volt jellemző, addig a koronavírus járvány gazdasági hatásainak következtében ez keresleti piaccá alakult. A Covid-19 okozta pandémia kezdeti időszakában először visszaesett a vásárlási kedv, azonban mire a kereslet helyreállt, a gyártók óriási ellátási nehézségekkel néztek szembe, ennek pedig ma is tart a hatása.

Az eladott járművek száma még a tavalyi évben sem érte el a járvány előtti, 2019-es szintet. 2021-ben az uniós piacokon közel 1,9 millió új haszongépjármű - furgon, teherautó és busz - talált gazdára, ami majdnem 10 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben. Magyarországon hasonló volt a bővülés, ami több mint 28 ezer új haszonjármű eladását jelentette.

Bár a közel 10 százalékos növekedés első látásra jó eredménynek tűnik, ám csak arra volt elegendő, hogy a piac behozzon valamit a járvány okozta hátrányból. A 2021-es eladások ugyanis az uniós és a magyar piacon is elmaradnak a járvány előtti, 2019-es szinttől. Akkor ugyanis az EU-ban jóval 2 millió felett voltak az eladások, Magyarországon pedig 32 ezer feletti darabszámról volt szó

 – fogalmazott Molnár Tamás, az Iveco haszonjárműveit forgalmazó ECO-tech visiON ügyvezetője, a vállalat által rendezett sajtóeseményen.

IVECO T-Way építőipari teherautó

A kereslet meghaladja a gyártók kapacitását

A 2021-es növekedésben szerepet játszott az is, hogy a pandémia eredményeként megnőtt a szállító járművek iránti kereslet, többek között a logisztikai szektorban, ugyanakkor a bővülés jelentősen elmarad az igényektől.

Az ellátási láncokat érintő problémák, ezen belül a chiphiány az autók mellett a haszonjárműveknél is gondot okoz. A kereslet bőven meghaladja a gyártók kapacitását, ezért a szokásoshoz képest háromszorosára, négyszeresége nőtt a várakozási idő egy-egy új jármű esetében.Ennek következtében a forgalomba helyezések száma is csökken. Akinek van készlete, vagy a többieknél gyorsabb gyártási ideje van, versenyelőnyt élvez. Ezek a körülmények jellemzik az összes járműkategóriát.

Az ECO-tech visiON ebből a szempontból jó pillanatban lépett be a hazai piacra, hiszen ez a fordulat lehetővé teszi számunkra a dinamikus növekedést az értékesítés területén. A nehézségek ellenére középtávon hatalmas lehetőségek vannak

– emelte ki a szakember.

Növelni szeretnék az eladásokat

Az IVECO új hazai hivatalos viszonteladói partnere, a gépjármű eladással, szervizeléssel, gyári alkatrészek értékesítésévek, és felépítmények gyártásával foglalkozó ECO-tech visiON célja, hogy az IVECO nehézgépjárműveit, nagyobb teherautóit újra pozícionálja Magyarországon – tudtuk meg az eseményen. 2023-ban el szeretnék érni a 250-300 darabos éves eladást a nehéz gépjárművek esetében, a furgonok tekintetében pedig a 2008-ban elmélyülő válság előtti darabszámot, azaz az évi 1200-1300 kisteherautó értékesítését tűzték ki célul – hangzott el.

IVECO Daily modellek

Mivel a kereslet több iparágból várható, ezért a cég a sajtóesemény során bemutatta a fejlett vezetői segédrendszerekkel rendelkező IVECO Daily 2022-es kisteherautó-modellt, a German Design díjas IVECO T-WAY építőipari teherautót és az S-WAY nemzetközi nyergesvontató modelljét is. Valamint bemutatkozott egy új elektromos városi autóbusz is az E-WAY-sorozatból.

IVECO S-Way nyergesvontató

Új légrugós felfüggesztés a Daily-ben

Az új IVECO Daily széria egyik legjelentősebb újítása az Air-Pro intelligens elektronikus szabályzású légrugós felfüggesztés, amit a gyártó elsőként kínál a piacon. Ezzel a technikai fejlesztéssel a jármű jobban tud alkalmazkodni a fuvarfeladat követelményeihez, és nem utolsó sorban a járművezetőt kényelmét is növeli.

Az új IVECO Daily széria, az olasz design tervezésnek köszönhetően kifejezetten karakteres az autó orra

Az AIR-PRO folyamatos csillapításszabályzás azonnal reagál az útfelület egyenetlenségeire. Ez a megoldás tíz ezredmásodpercenként kiszámítja az egyes lengéscsillapítók ideális nyomásértékét a lehető legjobb dinamikus reakciók szolgálatában. A 25 százalékkal mérsékelt rezgésszint szintén hozzájárul a vezetés különösen kényelmes élményhez. Az AIR-PRO intelligens rendszer a járművezetők igényeihez is alkalmazkodik, akik ennek megfelelően alakíthatják a felfüggesztések működését. A Soft beállítással a kényelmet részesíthetik előnyben, míg a Load üzemmódot választva teljes terhelés mellett is optimális irányíthatósági tulajdonságokat és korlátozott karosszériadőlést biztosíthatnak. Auto módban a sofőrök a rendszer önadaptív paramétereire is bízhatják ezek alakítását. Az AIR-PRO felfüggesztés a jármű terhelését is tekintetbe veszi, akár 30 százalékkal mérsékelve a kanyarokban az oldalirányú dőlést, egyszerre növelve a vezető biztonságát és védve a rakományt. Az AIR-PRO felfüggesztés az alvázmagasság kevesebb mint 10 másodperc alatti beállításával a fel- és lerakodást is megkönnyíti és hatékonyabbá teszi. A memóriafunkció pedig megengedi a kezelő számára, hogy rögzítse a szokásos rakodórámpákhoz tartozó beállítást, így még könnyebben előkészítheti a járművet.

Az IVECO Daily beltere. A kormány kifejezetten sportos, számos személyautókban használt kényelmi funkció megtalálható az autóban, a beltér burkolata ránézésre strapabíró, egyszerű de már a mai kor követelményeinek megfelelően alapvetően igényes, nem olyan mint a 10-20 évvel ezelőtti furgonoké

Szintén izgalmas újdonság, hogy a furgonba egy virtuális asszisztens is került, ennek neve IVECO Driver-Pal. Ez az új rendszer az Amazon Alexa hangvezérlésével működik, és jelentősen segíti a járművezetőt a munkája során. Emellett a sofőrök kényelmét szolgálja, hogy az új széria már memóriahabos ülésekkel készül, valamint rendelhető hozzá fejlett multimédia rendszer is.

Az IVECO Daily ülései a fejtámasznál, a háttámasz egy részén és az ülőfelületen memóriahabbal vannak ellátva

A jármű az új de még nem hatályba léptetett uniós károsanyag kibocsátási normáknak is megfelel, így teljesíti az Euro 6d Final és az Euro VI-E kibocsátási szabványok előírásait.

A Daily 2300 cm3-es erőforrását is fejlesztették. Ezáltal a sajtóeseményen elhangzottak alapján akár 6 százalékos fogyasztás csökkenés is elérhető valamint az elérhető forgatónyomaték is megnőtt 15 százalékkal. Ennek előnye, hogy adott esetben nagyobb vonóerő kifejtésére képes a jármű motorja.

Az új Daily egyébként 2300 és 3000 köbcentis motorokkal is elérhető, előbbiből 116 és 156 lóerős, míg utóbbiól 160 és 207 lóerős verzió is választható. Külön izgalmas, hogy 3000 köbcentiméteres lökettérfogatú CNG-t használó 136 lóerős motorblokkal is rendelhető a Daily. Ez az erőforrás tekintélyes, 350 newtonméter forgatónyomatékot képes leadni. A CNG technológia gazdaságos és kifejezetten tiszta a hagyományos belsőégésű motorokhoz képest.

Növekszik az elektromos buszok piaca

Az IVECO az alternatív hajtásláncok iránt is nyitott. Az elektromos autóbusz jó példája annak, hogy egyre komolyabb az igény az alternatív hajtású, így az elektromos járművekre – tudtuk meg a sajtóeseményen. Bár a furgonoknál még alacsony az elektromos verziók részesedése, a buszoknál már látványosabb fejlődés történt. Az ACEA-adatok szerint a 2021-ben az uniós piacokon eladott új buszoknál a 2020-as 6 százalékról 10 százalék fölé nőtt az elektromos hajtáslánccal szerelt járművek részesedése. Magyarországon elektromos buszokból 47 darab került az utakra, ami több mint 100 százalékos emelkedésnek felel meg a 2020-as 22 darabról. Bár ez darabszám szinten alacsony, de a növekedés mértéke jelentős, így a gyártók is egyre komolyabb erőforrásokkal fejlesztik a villanyjárműveket.

A környezetbarát járművek elterjedésében, alternatív hajtásláncok erősítésében az IVECO is főszerepet vállal – hangzott el. A villanyjárművek iránti kereslet növekedését segítheti az üzemanyagok árának emelkedése is. Az Iveco egyébként már több mint 3 évtizede kínál földgázüzemű motorokat, hajtásláncokat is a termékei között, a biogáz technológia pedig az egyik legkorszerűbb az alternatívák között.

IVECO E-WAY busz

Ennek érdekében az IVECO új generációs energiatároló egységet is bemutatott az éjszakai töltésű E-WAY modellek kínálatában, ennek révén mind a hatótáv, mind pedig utaskapacitás megnövekedett a korábbiakhoz képest. Az IVECO új nagy energiájú NMC akkumulátorai a maximális 460 kilowattóra energiamennyiséggel akár 300 kilométeres hatótávot is biztosíthatnak a 12 méteres E-WAY modell számára.

Az IVECO most Pápára is elküldött egy IVECO E-WAY buszt, amit a Volánbusz fog tesztelni.