Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Legjobb esetben is csak az év második felére térhetnek vissza a megszokott határidők az autóiparban

Elemzések2022. márc. 12.Végh Zsófia

Tovább növeli az eddig is hosszú várakozási időt az autóiparban az ukrán-orosz háború, még bizonytalanabbá teszi az ellátást és gyártást. Az Opelnél eddig átlagosan félévet kellett várni egy újautó leszállítására, a Suzukinál két hónapot, de az alkatrész- chiphiány a konfliktus nélkül is komoly kihívást jelent a gyártóknak.

Opel

Legjobb esetben 2022 második felében térhetnek vissza a 2020 előtt megszokott határidők, de pesszimistább forgatókönyvek szerint ez csak jövőre várható. A megnövekedett szállítási időket a chiphiány mellett egyes komponensek nehezebb elérhetősége is okozza

mondta a növekedés-hu-nak Dános András, az Opel Magyarország PR-igazgatója.

“A tavalyi negyedik negyedévben és az idei elsőben jelentős változás nem történt, végig jellemző, hogy a gyártással kapcsolatos szűk keresztmetszetek miatt a kereslet az autók iránt nagyobb, mint a kínálat”, tette hozzá.

Az Opelnél átlagosan 6 hónap a várakozási idő, de ez erősen függ a kívánt modelltől.

Egy új vevői megrendelésnél Corsa-e, Mokka és Crossland esetén a leggyorsabb a szállítás (5-6 hónap). A leghosszabb szállítási idővel jelenleg a kiemelten népszerű Combo Cargo esetében kell számolni (10 hónap).

„Az autók műszaki tartalmának növekedése, a gyártásban meglévő nehézségek okozta szűkebb kínálat, a chiphiány, a növekvő alapanyagárak és inkább a forintárfolyam az, amely egyértelműen az egész iparágban árnövekedéshez vezetett”, mondja Dános. Az eladások növekedését azonban nem az ár, hanem a legyártható autók mennyisége korlátozza, teszi hozzá.

Suzuki

2022. első féléve - hasonlóan 2021. második félévéhez - sok kihívást tartogat számunkra, beleértve az ellátási lánc nehézségeit. Jelenleg is az egész autóipar működését befolyásoló chiphiányt tekintjük a legégetőbb problémának

mondta a növekedés.hu-nak Bonnár-Csonka Zsuzsanna vállalati kommunikációs vezető.

Hozzátette, az idei évben is számolniuk kell az alkatrészellátási nehézséggel. „Elektronikai alkatrész beszállítóinkkal közösen azon dolgozunk, hogy gyártásunk ellátása folyamatos legyen. Ennek köszönhetően február 28-án ismét két műszakos termelésre állunk vissza esztergomi gyárunkban.”

A Suzukinál jelenleg átlagosan két hónapot kell várni egy új autóra, de egyes magasabb felszereltségű modellek esetében előfordulhat nagyobb várakozási idő.

Ilyen például a novemberben debütált és Esztergomban gyártott új S-CROSS modell, melyre a nagy a kereslet miatt az átlagosnál hosszabb várakozási idővel kell számolni, ahogy az import modellekre is.

Az árak itt is emelkednek.

Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a gyártással kapcsolatos költségeinket optimalizáljuk, de egy bizonyos szint után a többletráfordításaink egy részét kénytelenek vagyunk az új autóink árába is beépíteni

mondja Bonnár-Csonka.

Nem változtatnak azonban a járműveik felszereltségi szintjén, sőt, az alacsonyabb felszereltségű modellek esetében is egyre több vezetéstámogató rendszert építenek be.

Audi

Előrejelzéseink szerint a 2022-es évben a félvezető-ellátás miatti bizonytalanságok továbbra is hatást gyakorolnak a járműiparra világszerte, így az Audi Hungaria termelésére is

mondta a növekedés.hu-nak a vállalat. Jelenleg az Audi Hungaria motor- és járműgyártásában a gyártási program szerint zajlik a termelés, de alkatrészellátási fennakadások következtében a jövőben is előfordulhatnak műszaklemondások.

A konszern mindent megtesz azért, hogy az alkatrészellátási hiányt a lehető leggyorsabban megoldja, és a jövőbeni kihatásokat a lehető legminimálisabbra mérsékelje, teszik hozzá.

Tavaly a vállalatnál 1 620 767 motort, köztük 96 976 elektromos hajtást készült, így az e-motorok aránya már 6%-át teszi ki a teljes gyártási volumennek.

A járműgyártásban 171 015 autó gördült le a gyártósorról, amely rekord a vállalat történetében.

Mercedes

Mint arról tegnap írtunk, a kecskeméti Mercedes-gyárban alkatrészellátási problémákat okoz az ukrán beszállítások leállása. A gyár háromról két műszakra áll át a termelés a gyár egyes területein március 16-tól a hónap végéig.

A Mercedes néhány gyárában a 11. naptári héttől egyes területeken az aktuális helyzethez igazítják a termelési programot és a műszakterveket, az intézkedés a kecskeméti gyárra is vonatkozik - számolt az MTI. A  munkatársaknak a termelési program módosításából adódó munkaidő-kiesését a munkaidőkeret alkalmazásával egyenlítik ki.