CSOKOLÁDÉMOGULOK KÍMÉLETLEN HARCA
HírekEurópa legnagyobb csokoládégyárai hajba kaptak a Kit Kat formáján. Az eredetileg Rowntree-nek nevezett, a négy ujj alakját idéző csokoládét, a Kit Kat-ot 1935 óta gyártják. Alig két évvel később került piacra egy nagyon hasonló norvég csokoládés szelet, a Kvikk Lunsj („gyors falatok”). A norvégok azóta is nemzeti büszkeséggel tekintenek az édességre, amely régóta az egészséges skandináv hegyi túrák résztvevőinek alapvető tápláléka. A két roppanós csokoládés szelet 65 éven keresztül békésen létezett egymás mellett – míg a Nestlé támadásba nem lendült. Az óriás-vállalat kizárólagos márka-jogot kért a Kit Kat európai forgalmazására. A harc már több, mint egy évtizede folyik. Magával a Kit Kat logót viselő szelettel nem volt gond, a Nestlé azonban az édesség alakjára is védettséget kért, ahogyan a jogi tanácsadó megfogalmazta, „a négy trapéz-alakú, téglalap-formát viselő szeletre”. Négy év huzavonát követően az Európai Védjegy Csoport a Nestlé védett márkájaként befogadta a Kit Kat formáját. A Kvikk Lunsj gyártója, a Mondelez, amely birtokolja az olyan márkákat, mint a Cadbury, a Milka, az Oreo és a Toblerone, megtámadták a döntést. Az ügy 2007-ben bíróság elé került. A Mondelez szerint hiba lenne azt megállapítani, hogy a Kit Kat mindenütt, így az Egyesült Királyságban, Németországban és Franciaországban is „megkülönböztető jellegűnek minősíthető”. A bíróság 2016-ban előírta: a Nestlének bizonyítania kell, hogy a Kit Kat minden EU-tagállamban ismert termék. Belgium, Írország, Görögország és Portugália esetében nem sikerült bizonyítékot felsorakoztatni. A Nestlé a legmagasabb európai jogi fórumhoz, az Európai Bírósághoz fellebbezett. Az Európai Bíróság a napokban elutasította a Nestlé fellebbezését. Az télet szerint a korábbi bíróság helyesen járt el, amikor felülbírálta az Európai Védjegy Csoport állásfoglalását. Nem elegendő azt bizonyítani, hogy a termék „az EU jelentős részében” ismert és elismert, a védettséghez minderre az egységes piac egészében szükség lenne. Az ítélet véget vet a csokoládés sütemény védett európai státuszának. Megkönnyebbülést jelent az azonos alakú édességek gyártói számára és lehetőséget teremt arra, hogy a szupermarketek hasonló formájú, saját márkájú édességeket is forgalmazhassanak. A küzdelem mindkét fél számára igen költségesnek bizonyult és könnyen lehet, hogy még mindig nincs vége.