Döcögősre sikerült az Uber tőzsdei kibocsátása
HírekAz utazásmegosztó szolgáltató, az Uber bevezette részvényeit az értéktőzsdére. Az esemény a New York Stock Exchange történetének legnagyobb ilyen tranzakciója volt, olvasható a dw.com hírportálon.
A részvény azonban nem nyitott jól: árfolyama a bevezetést követően 9 százalékkal csökkent. Később valamelyest javított, de a papír végül 7 százalékkal a nyitó érték, 42 dollár alatt zárt.
A vállalat igyekezett elkerülni a közelmúltban tőzsdére lépett vetélytársa, a Lyft problémáit, ezért óvatos árazási stratégiát követett. A visszaesés ennek ellenére bekövetkezett, minden bizonnyal azért, mert a befektetők nem igazán bíznak abban, hogy az Uber hamarosan nyereségessé válik.
Körülbelül fél évvel ezelőtt az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi a Stanford University több száz hallgatója előtt tartott előadást. A fórumon a lehető legőszintébb módon, más nagyvállalatok vezetőinél jóval nyíltabban bírálta azokat a befektetőket, akik nyomás alatt tartják az Ubert, mert veszteséges.
Ha olyan vállalat részvényeit akarják vásárolni, ahol a profit előre kalkulálható, vegyenek egy bankot. Mi a jövőben sem jutunk el a megjósolható mértékű nyereségességig
jelentette ki.
Ezzel az őszinte nyilatkozattal Dara Khosrowshahi rámutatott annak a vitának a lényegére, amely újra és újra napirendre kerül, mióta az Uber a tőzsdére lépett.
A jelentős veszteségek és a bizonytalan kilátások ellenére az utazás-megosztó vállalat magabiztosan vágott neki öt év legnagyobb értékű tőzsdei bevezetésének. A San Francisco-ban székelő vállalatot 82 milliárd dollárra (mintegy 23 616 milliárd forintnak megfelelő összegre) értékelték, a kibocsátási árfolyamot pedig részvényenként 45 dollárban (mintegy 12 960 forintban) határozták meg.
Az Uber értékelése mindenekelőtt a vállalat gyors növekedését veszi alapul. Az elmúlt évtized során az utazásmegosztó szolgáltatás egy nagyon egyszerű üzleti modell bemutatásának köszönhetően jutott mintegy 20 milliárd dollár (mintegy 5 760 milliárd forintnak megfelelő összegű) befektetői tőkéhez: az autó-tulajdonos magánszemélyek regisztrálnak az Uber-nél és autóikon utasokat szállítanak el egyik pontból a másikba anélkül, hogy drága taxis-engedélyre vagy különösebb továbbképzésre lenne szükségük.
Az Uber regisztrált sofőrjei világszerte 700 nagyvárosban napi több, mint 15 millió fuvart bonyolítanak le. Bevételeik 2018-ban 11.3 milliárd dollárt (mintegy 3 254 milliárd forintot) tettek ki, 40 százalékkal többet, mint az előző évben.
Az erőteljes növekedés ellenére sem szabad azonban szemet hunyni a vállalat veszteségei felett. Az Uber, amely arra készül, hogy forradalmasítsa a mobilitást és a közlekedést, nyilvánvalóan veszteséges.
Az idén márciusban lezárult 12 hónapos időszakban 3,7 milliárd dolláros veszteséget (mintegy 1 066 milliárd forint) hozott össze, nagyobbat, mint a korábbi években bármikor.
A kijózanító adatok felhívják a figyelmet azokra a problémákra, amelyek az egyébként igen okosan összerakott üzleti modellt terhelik. A világ számos tájékán a vállalatnak komoly pénzt kell költenie annak érdekében, hogy különleges kedvezményekkel nyerje meg a sofőröket és az ügyfeleket.
Számos országban az Uber a taxi sofőrök erőteljes lobbizása miatt nem kapott engedélyt az utazásmegosztó szolgáltatás elindítására. Mi több, az Egyesült Államokban a Lyft személyében erőteljes versenytársra is talált, amely sok korábbi Uber-ügyfelet elcsábított.
Kiderült az is, hogy az utazás-megosztó piacot túlértékelték: a Lyft márciusi tőzsdei bevezetésének első, nagyon jó napját követően részvényeinek árfolyama 25 százalékkal csökkent.
Az Uber sikere azon múlik, mennyire gyorsan lesz képes nyereségessé válni. Dara Khosrowshahi azonban nem nevezhető végtelenül optimistának, legalábbis ami a rövid távú kilátásokat illeti.
Az Uber dolgozik az automata járművek kifejlesztésén, amelyek el fognak terjedni. A munkaerő-költség lényegében eltűnik, és az alacsonyabb költségszint mellett képesek lesznek a megtakarítás egy részét átengedni az ügyfeleknek. Így az utazás-megosztás olcsóbb, a piac pedig nagyobb lesz.
állítja Jay Ritter, az University Florida professzora.
Ez az oka annak, hogy egyes szakértők már a technológiai óriások Hírességek Csarnokában látják a vállalatot. Noha van még munka bőven és a következő években számos lehetőség, illetve akadály bukkan fel az Uber útjában, véleményünk szerint a vállalat képes arra, hogy végigjárja ezt az utat és csatlakozzon ahhoz a tiszteletre méltó körhöz, amelyet az Amazon, az Apple és a Google alkot” írta ügyfeleinek a Wedbush Securities vagyonkezelő cég két elemzője.
Az Uber sofőrjei nem igazán örültek a részvénykibocsátással kapcsolatos felhajtásnak és több országban sztrájkokat szerveztek.
A pénzéhes befektetők befolyást keresnek és káros hatást gyakorolnak a sofőrök életkörülményeire
mondta a New York Taxi Dolgozók Szövetsége szakszervezet ügyvezető igazgatója, Bhairavi Desai. Az Uber már a tőzsdei bevezetésre készített bemutató anyagában is jelezte: a sofőrök túl magas fizetést kapnak és a vállalat célja, hogy a munkaerő-költségeket csökkentse.