Energetikáról, 3D nyomtatásról és fenntarthatóságról is előadtak a középiskolások a Műegyetem konferenciáján
HírekKözépiskolások is megmérettették tudásukat és bemutatták kutatási eredményeiket a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 2022. évi Tudományos Diákköri Konferenciáján, ahol a legfiatalabb előadó 10. osztályos volt.
A BME-n már középiskolások is bekapcsolódhatnak a tudományos tevékenységbe, amely a legjobbaknak Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) részvételi lehetőséget is jelenthet. A BME jövőre is meghirdeti a programot, a diákoknak 2023 tavaszán javasolt témát és konzulenst választaniuk a BME TDK honlapján megtalálható témakörök alapján. A 2024-től megújuló felvételi rendszerkeretében a BME többletpontokat ad a felvételizőknek az eredményes középiskolás TDK szereplésért.
A Műegyetem oktatói az intézmény minden karáról ajánlottak középiskolás TDK témákat, végül három szekcióban összesen 22 dolgozatot és előadást értékeltek a bírálóbizottságok. A legtöbb középiskolás Tudományos Diákköri projektet a BME Természettudományi Karán valósították meg. Olyan témákkal találkozhattak az érdeklődők a középiskolások előadásaiban, mint a csoportelmélet, a folyamatok megfordíthatatlansága, az energetika, de a 3D nyomtatás és hidromorfológiai kutatások is megjelentek a gazdag témafelhozatalban.
Aki már most, középiskolásként kutatni kezd velünk, nemcsak egy új tudományterület, hanem a Műegyetem megismerésére is lehetőséget kap. A kutatómunka később hallgatóként folytatódhat a Műegyetemen, ahol számos jövőformáló kutatási programon dolgozunk, többek között az önvezető járművek, a mesterséges intelligencia, a biotechnológia, az intelligens gyártás, a fenntarthatóság, a nanotechnológia és a kvantuminformatika területén.
– mondta Czigány Tibor, a BME rektora.
A legfiatalabb előadó még csak 10. osztályos, a diákok többsége 12. osztályosként vett részt a konferencián. Kilián Balázsné Raics Katalin, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma matematika és fizika szakos tanára elmondta: „Fontos, hogy a fogékony diákok tudományos kíváncsiságát mielőbb felébresszük és a versenyhelyzetben teljesítésre is tanítsuk őket. A BME új programja, a középiskolás TDK mindkét területen segít, ezért örülünk a kezdeményezésnek. A tapasztalatunk szerint a diákokat nagyon motiválta az egyetemi oktatókkal való együttműködés. Megtanultak szakirodalmat olvasni, kutatási témát feldolgozni, a témáról írni és előadni. A Pécs-Budapest távolság sem volt akadály, egy személyes találkozás után a rendszeres online konzultációk is jól működtek.”
Számomra a műegyetemi verseny óriási tapasztalat volt. Kíváncsi egyéniség vagyok, a jövőben is kutatással szeretnék foglalkozni. A verseny ízelítőt adott az efféle munkából, én pedig kijelenthetem, még nagyobb lelkesedéssel vetem bele magam a következő lépcsőfokba, az OTDK-ba. Úgy érzem, a jövőm alakításában fontos lépés volt ez a verseny.
– emelte ki Schuller Hanna, a pécsi gimnázium 10. osztályos tanulója.
A BME nemcsak a tanulók teljesítményét ösztönzi, hanem felkészítő tanáraik munkájának fontosságára és értékére is felhívja a figyelmet: 14 éve alapított díjazási programjában eddig összesen 151 oktató részesült elismerésben, amely idéntől Pécsi Eszter Középiskolai Tanári Díj néven támogatja tovább a középfokú tehetséggondozást. A BME Pro Progressio Alapítványának idei díjkiosztóján 11 pedagógus vett át az elismerést a Műegyetemen.
A BME ezen felül olyan, középiskolásoknak szóló ösztönzőrendszert is bevezetett, melynek célja, hogy a diákokat a Műegyetem tudományos ismeretterjesztő eseményeinek (a BME Science Camp, az Oláh György Kémiaverseny vagy a Lányok Napja) látogatására sarkallja. A program keretében a fiataloknak lehetőségük nyílik pontszerzésre és ha felvételt nyernek a BME-re, akkor hallgatóként a megszerzett pontjaik alapján ösztöndíjra pályázhatnak, de tárgyi jutalmakat is kaphatnak. A középiskolás TDK szekción való részvétel 25 pontot ér a BME pontszerző versenyében, a dobogós helyezésért 60 pont jár.