Ezt kell tudnia, ha karácsonyra külföldről rendel

Hírek2020. szept 30.Növekedés.hu

A koronavírus-járvány miatt még inkább szükséges, hogy időben rendeljen, aki külföldről, különösen az Európai Unión kívülről szeretne karácsonyi ajándékot vásárolni. A mielőbbi kézbesítéshez a pontos cím mellett javasolt a telefonszám és az e-mail-cím megadása is. A Magyar Posta és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), hasonlóan a korábbi évekhez, felkészült a karácsonyi forgalomból adódó többletfeladatokra, hogy az ügyfelek minél rövidebb idő alatt juthassanak hozzá a megrendelt csomagjaikhoz. Érdemes az online rendeléskor figyelembe venni a küldeményekre vonatkozó vámszabályokat.

Jelentősen megnőtt az igény az online vásárlásokra idén a tavaszi veszélyhelyzeti időszakban, többen vásároltak a korábbiakhoz képest és sokan rendeltek külföldről egyéni védőeszközöket is. Ezzel párhuzamosan a postai szállítási útvonalak időszakos akadályozottsága miatt kiszámíthatatlanná vált az Európai Unión kívülről érkező árutartalmú küldemények szállítási ideje, az első félévben mintegy negyedével csökkent a nemzetközi bejövő árutartalmú küldemények volumene az előző évhez képest. 

A veszélyhelyzet megszűnésével sem változtak a trendek, ezért éves szinten a Magyar Posta mintegy 20 százalékkal alacsonyabb forgalomra számít a nemzetközi bejövő árutartalmú küldeményeknél.

A legtöbb külföldről rendelt termék továbbra is Kínából származik, és ezek többsége közönséges levélküldeményként érkezik Magyarországra. A közönséges levélküldeményt a szabályok szerint postaládába kézbesíti a Posta. Ezek az árutartalmú levelek sok esetben méretük és alakjuk miatt - mivel 5 centiméternél vastagabbak - nem férnek bele a postaládába, emiatt korábban papíralapú értesítést kaptak a címzettek, hogy postán vehető át a küldemény. Egy idén bevezetett fejlesztésnek köszönhetően a papíralapú értesítés helyett SMS-ben vagy e-mailben értesíti a Posta a címzettet, amennyiben a címiraton szerepel a telefonszáma vagy az e-mail-címe.  A postákon az SMS vagy email felmutatásával vehető át a küldemény. Amennyiben ingyenes szállítással rendelnek terméket, javasoljuk, hogy a pontos cím mellett a telefonszámot vagy az email címet is adják meg.

A nemzetközi könyvelt (ajánlott) kategóriába tartozó küldeményeket változatlanul háznál kézbesíti a Magyar Posta és sikertelen kézbesítés esetén papíralapú értesítést hagy hátra a kézbesítő a címzett levélszekrényében.

Tapasztalatok szerint az új értesítési módszert szeretik az ügyfelek, a posták szerint pedig egyre kevesebb esetben volt szükség papíralapú értesítő használatára. Javult a kézbesítés sikeressége is és az ügyfelek előbb jelentkeznek a küldeményekért, mint a papíralapú értesítésnél.

A koronavírus miatt a Posta a veszélyhelyzet megszűnése után is megtartotta az érintésmentes kézbesítési módot, így a személyes átvételt igénylő küldeményeknél nincs szükség aláírásra, elég, ha személyazonosító okmányának számát bediktálja az ügyfél a kézbesítőnek.

A külföldről érkező árut tartalmazó küldemény leggyakoribb kiindulási pontja Kína, innen rendelnek a legtöbben, ezt követi az Amerikai Egyesült Államok, Szingapúr, Japán, Malajzia, Dél-Korea és Hongkong. Ezekből az országokból érkező küldeményeket vámkezelni kell.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly 83 ezerszer vámkezelt Európai Unión (EU) kívüli országból feladott postai csomagokat, ez a szám idén már most eléri az 57 ezret. 

A csomagok leggyakrabban étrend-kiegészítőt, ruházati termékeket, kozmetikumot, elektronikai kiegészítőket, kerékpár és motorkerékpár alkatrészeket, egészségügyi védőeszközöket, maszkokat, gumikesztyűket, a levegő fertőtlenítésére alkalmas ózongenerátorokat tartalmaztak. Gyakori, hogy az emberek engedély nélkül, elővigyázatlanul rendelnek meg ismeretlen eredetű és összetételű gyógyszereket, melyeket – a szakhatóság véleménye alapján – le kell foglalni, vagy vissza kell küldeni külföldre.

Hasznos tudnivalók:

  • A csomag szállítási idejét mindig a webáruház határozza meg (a logisztikai partnerrel, partnerekkel kötött szerződése alapján), ezért ezt érdemes figyelembe venni a rendeléskor.
  • A szállítási idő leginkább attól függ, honnan rendelik: a karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet, ezt az időtartamot tágíthatja az útvonalak járvány miatti akadályozottsága. Az EU-ból jellemzően 1-2 hét a szállítási idő.
  • A Magyar Posta a kézbesítési időtartamáért felelős, amely küldemények átvételétől a kézbesítésig terjed. Ez jellemzően a vámkezelést követő 1-2 nap.
  • Segíti a sikeres kézbesítést, ha pontos a szállítási cím: például, ha munkahelyre kérik a csomagot, akkor a megrendelő neve mellett a cég nevét is fel kell tüntetni.
  • Javasolt, hogy a címzett adja meg telefonos és e-mailes elérhetőségét is, hogy akár a vámkezelés, akár a gyorsabb átvétel miatt értesíteni lehessen.
  • Ha egy küldemény az Európai Unión kívülről érkezik, azt vámkezelni kell. A csomagon szerepelnie kell az áru pontos megnevezésének és a megrendeléskor kifizetett összegnek.
  • A külföldi megrendelés esetén javasolt többletszolgáltatásként nyomkövetést is kérni, így az ügyfél naprakész tájékoztatást kap küldeménye várható érkezéséről. Ha megrendeléskor ingyenes szállítást választják, annak útját nem lehet nyomon követni, a csomag érkezése kevésbé kiszámítható.

A vámeljárás menete:

  • A vámkezelés akkor végezhető el, ha a beérkezett küldeményen az árumegnevezés egyértelműen szerepel, ismert a valós értéke és a címzettje.
  • A vámkiszabás alapja a küldemény igazolt külföldi vételára (az eladónak ténylegesen fizetett összeg) és a vevő által fizetett szállítási díj összege.
  • Ha a küldemény összértéke a 22 eurót meghaladja, akkor vám-árunyilatkozatot kell benyújtani. Ebben az esetben a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel, akinek nyilatkoznia kell, hogy ad-e vámkezelési megbízást a postának, ebben az esetben meg kell küldeni az áru értékét alátámasztó okmányokat.
  • A vámkezeléskor a bejelentett vámérték alátámasztására az alábbi dokumentumokat kérheti be a NAV: számla és/vagy paypal-igazolás és/vagy rendelés visszaigazolása (pl.: eBay) és/vagy a megrendeléshez kapcsolódó weboldal linkjét.
  • Ajándékküldemény (magánszemélytől magánszemélynek térítésmentesen) esetén szükséges: az ajándékozás tényét igazolni (szállítás körülményei, ajándékozó levél stb), a feladó és címzett adatai (név és cím), a küldemény postai azonosítószáma, pontos tartalma, értéke, mennyisége.
  • Ha az ügyfél a vámeljáráshoz szükséges valamennyi – a valós adatokat tartalmazó – okmányt, a küldemény érkezése előtt vagy közvetlenül utána megküldi a Postának (postaimport@posta.hu), akkor a NAV a Posta által benyújtott vámkezelési indítványt átlagosan 23 perc alatt feldolgozza. 

Az interneten cégtől (webáruházból) megrendelt és az EU-n kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámmentesek, de áfakötelesek, 150 euró fölött pedig áfát és vámot is kell fizetni. Ha EU-n kívüli magánszemély csomagot küld magyar magánszemélynek, akkor 45 euróig nem kell vámot és adót fizetni. 150 euróig vámmentes, de áfaköteles, 150 és 700 euró között 2,5 százalék vámot és áfát, e fölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot kell megfizetni.

Számos termék behozatalához egyedi engedély, igazolás kell, így például a gyógyszerek vagy a nemzetközileg védett növényekből, állatokból készült termékek behozatalához is.

Bizonyos termékek behozatala azonban egyáltalán nem megengedett, így például a szellemi tulajdonjogot sértő (hamis) termékek és a kábítószerek behozatala is tilos!

Az internetes vásárlással kapcsolatban részletes tájékoztatót talál a www.nav.gov.hu/nav/kiadvanyok/internetes_vasarlas és
www.posta.hu/vam internetes oldalon is.