GVH: "Tüdővitaminnal" csapták be a vevőket a járvány idején
HírekA Gazdasági Versenyhivatal több mint 60 milliós bírságot szabott ki az Air7 vitamincsalád forgalmazóira, amiért alátámasztatlan állításokkal, jogszerűtlen reklámmódszerrel és szakhatósági regisztráció nélkül hirdették a termékeket a hazai fogyasztóknak. A termékcsaládba tartozó „Air7 a tüdő vitaminja” márkanevű termékeket korábban a Nébih is vizsgálta és 2022. júliusában kivonatta azokat a forgalomból.
A koronavírus járvány aktív szakaszában kezdték meg az értékesítését az Air7 étrend-kiegészítő termékcsaládnak.
A patikákban, bioboltokban és interneten is kapható készítmények forgalmazását aktív, közszereplők közreműködésével megvalósított reklámkampánnyal támogatták és kifejezetten a termékcsalád tüdőerősítő hatását emelték ki - írja a Gazdasági Versenyhivatal közleménye.
A GVH vizsgálata megállapította, hogy az Air7 étrend-kiegészítő termékek hazai forgalmazói a vitamincsalád népszerűsítésekor több szempontból tisztességtelen, valamint az uniós ágazati szabályozással is ellentétes gyakorlattal tévesztették meg a fogyasztókat.
A GVH eljárása feltárta, hogy a vállalkozás megtévesztően hirdette a termékeket „tüdő vitaminjaként” vagy „Air7 tüdővitaminként” – ugyanis ezeket, illetve a számos további egészségre ható állítást semmi sem alapozta meg. A készítmények a szakhatósági vizsgálat alapján sem tartalmaznak semmilyen összetevőt, amely a tüdő egészségét támogató hatással bírna.
Nem csupán a hirdetések állításainak valóssága, de azok módszerei is jogsértőnek bizonyultak: a reklámok ugyanis egészségügyi szakemberek, illetve intézmények ajánlásaira hivatkoztak, amelyet a termékkör esetében szintén tilt az uniós szabályozás. Jogsértőnek minősült emellett az is, hogy a cégek egy rövidebb időszakban az előírt szakhatósági regisztráció hiányában reklámozták a termékeket, amikor azok még nem voltak jogszerűen forgalmazhatóak Magyarországon.
A versenyhatóság döntésében összesen 60,5 millió forintos bírságot szabott ki a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokban részt vevő, illetve abban érdekelt négy vállalkozásra: a Siren7 Kft.-re (f.a.), a Siren7 LLP-re, a GREEN SPLID S.R.L.-re és a Kalibra Innovatív Kft.-re.
Az Air7 termékcsalád „a tüdő vitaminja” márkanévvel ellátott készítményeit a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) is vizsgálta és 2022. júliusában meg is tiltotta a félrevezető jelöléssel hirdetett étrend-kiegészítő termékek forgalmazását.
A Nébih szakemberei azt állapították meg, hogy az „Air7 a tüdő vitaminja” márkanév alatt forgalmazott étrend-kiegészítők egyetlen összetevője esetében sem igazolt, hogy az a tüdő egészségét támogatná, különösen egy, a tüdőt érintő járvány idején felmerülő fokozott kockázat esetén.
A GVH Versenytanácsa súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a termékcsalád a koronavírus-járvány idején került piacra, amikor a fogyasztók különösen érzékenyek, sérülékenyek és kiszolgáltatottak voltak a tüdő - és általában az immunrendszer - védelmét ígérő üzenetekre.