Lázár János: Késések esetén visszajár a jegyár fele, új mozdonyok jönnek, felújítják a mosdókat
HírekTíz pontos közlekedési fejlesztési csomagot jelentett be ma Lázár János építésügyi és közlekedésügyi miniszter. A cél az utazások minőségének javítása.
A kormány feladata, hogy naponta négy és félmillió választópolgár célba jusson – mondta el Lázár János építésügyi és közlekedésügyi minisztérium vezetője, aki megköszönte az utasok türelmét 2024-ben.
Mint mondta, hatalmas lejárató kampánynak részese a tömegközlekedés, ilyenre az elmúlt 100 évben nem volt példa – tette hozzá. Ennek ellenére rekordszámokat biztosított a MÁV, a HÉV és a Volánbusz tavaly: a tarifarendszer átalakításának köszönhetően jóval több bérletet és helyjegyet adtak el tavaly, ami jelentős emelkedés még az előző évhez képest is.Mindez azt jelenti, hogy 18 százalékos eltolódás látható a tömegközlekedés felé, ennek kétharmadát a MÁV adta.Az utasok 114 milliárd forintot költöttek a MÁV-nél és a Volánnál 2023-ban, de tavaly sokkal több jegyet vásárolva ugyanennyit hagytak az utazók a pénztáraknál az árak csökkentése és a bérletek átalakítása miatt.
Komoly problémák vannak a közszolgáltatásokkal, de túlzás, hogy a magyar tömegközlekedést választó 4,5 millió ember ne jutna el a céljához
- tette hozzá.
A lejárató kampány a MÁV 53 ezer dolgozói ellen is irányult
- mondta. A MÁV-dolgozóknak 28,4 százalékos alapbér emelés kerül bevezetésre 2025-26-27-ben, vagyis idén nagyobb lesz a béremelés az inflációnál.
A tárca tíz vállalást tesz 2025-re a közlekedés színvonalának emelése érdekében:
- A késési biztosítás intézményének bevezetése:4 vonatból 3 pontos ma, ezzel az európai középmezőnyben vagyunk. Június elsejétől visszafizetik a jegy árának felét 20 perces késés után, adminisztráció és vita nélkül. Aki applikációban vette a jegyét, az a bankszámlájára kapja vissza az összeget, mások a jegy leolvasásával a jegypénztárnál kapják meg a kártérítést, nemcsak a napijegyeseknek, hanem a bérleteseknek is.
A havi bérleteseknél, ha a vonatok havonta 5-ször 20 percet késnek, akkor a következő havi bérletet 10 százalékos kedvezménnyel vásárolhatják meg.
- 2026 január elsejére a MÁV és a Volán csoport összes mosdóját egytől-egyig felújítják. 1100 épületben az összes mosdót felújítják, és fizetéses lesz a wc-használata, de érvényes jeggyel vagy bérlettel a MÁV-utasoknak ingyenes használhatják a mosdókat.
- Április elsejétől minden Intercity vonaton takarító lesz.
- 2026 április végéig 1000 db autóbuszt vásárolnak. Jelenleg a Volán 5700 busszal rendelkezik. A járművek jelenlegi tízéves átlagéletkora le lesz szorítva 8 évre.
- Mozdonyflotta megerősítése: 50 db korszerű mozdony van most, 150 már régi, ennek az állománynak a megújítása elindul: 40 új villanymozdony és 15 újszerű dízelmozdonyt állítanak forgalomba, ezeket bérlik, a szerződéseket megkötöttek. Összesen 75 járművet szereztek be, 50 ebből idén érkezik.
- Az Intercity vonatkocsik felújítása: június elejére 100 felújított kocsi lesz forgalomban. Emellett 285 db kocsit 330 milliárd értékben megrendelnek idén.
- A GYSEV felvásárlása: december végétől 4/5 tulajdonrésze van a magyar államnak, egyötöd rész osztrák. Ez újabb 500 kilométernyi vasúti pálya átvételét jelenti, ami a jelenlegi 400 kilométer GYSEV-pálya bővítése. 11 új Stadler motorvonatot 3000 férőhellyel már megrendeltek, ezek részben a Budapest-Belgrád vonatszakaszon fognak működni. A beszerzéshez 53 milliárd forint értékben kapnak állami támogatást.
- A nyáron nő a legnagyobb mértékben a MÁV-szolgáltatást igénybe vevők száma: ezért bevezetik a MÁV buszt, amelyek a MÁV vonatok mellett működnek akkor, ha a vasútállomásokra érkező utasokat a MÁV nem tudja kiszolgálni. Ezek a klimatizált, modern járművek a pályaudvaroknál fogják várni azokat az utasokat, akik a vonatokra nem férnek fel.
- Klímagarancia bevezetése a 2025-ös évre, ami egyértelművé teszi, hogy a vonat el van-e látva klímával. Nem légjavítóberendezéssel, ventilátorral, vagy a meleg levegőt keringető-forgató rendszerrel: valódi, a 40 fokos hőséggel is elbíró légkondícionáló berendezéssel. Ha erre nincs lehetőség, akkor klímás buszok fognak indulni.
- Áprilistól indul a MÁV plusz applikáció. Az új applikáció 2025 áprilisában indul, első ütemben a bérletesek millióit szolgálja ki minden ehhez szükséges funkcióval. A képességei utána hétről-hétre bővülnek újabb, a korábbi alkalmazásban megszokott vagy onnan hiányzó szolgáltatással, például utastájékoztatási és ügyfélszolgálati funkciókkal is. Az új MÁV+ alkalmazásnak fontos funkciója lesz az – a helymeghatározásra épülő – ’késési biztosítás’ funkció, amelynek bekapcsolásával érvényesíthető lesz majd a 20 percet meghaladó késések után járó kártérítés igénye.
Pályaudvarok hasznosítása
A pályaudvarok felújításával kapcsolatban a pályaudvar az államé marad, a magyar állami vagyonon egy közös tulajdonú fejlesztési vállalatot hoznak létre, melynek 25 százalékban a MÁV is részese, tehát a főpályaudvarok fejlesztése a MÁV-ot is gazdagítja majd.
A pályaudvaroknak csak egy részét használják a vasutak, a fennmaradó részen lehet más típusú vállalkozásokat is létrehozni, de 25 százalékban a MÁV is részesül a profitból. A pályaudvarok felújítását nem tudja vállalni a kormány, mert túl sok pénzbe kerül - mondta Lázár újságírói kérdésre válaszolva.
1400 milliárd forintos fejlesztések indulnak, ennek egy részét adja az Unió, de sok IKOP program 55 százaléka blokkolva van, ezért sok függ attól, hogy megkapják-e az Európai Fejlesztési Bank (EIB) kölcsönét.A tervek szerint 600 kilométert újítanak fel a közeljövőben, de a pályaszakaszok felújítása 5-6 évbe telik hozzávetőlegesen.
A növekedés.hu kérdésére válaszolva Lázár János közölte: sorban állnak a külföldi tulajdonú (köztük kínai is) vállalatok, hogy ajánlatot tehessenek a magyar vasúti fejlesztéseknél, de az egyik fő cél, hogy magyar hozzáadott értéke is legyen a beszerzéseknek. Mivel mozdonyt nem tudunk gyártani, ezért a vagonok gyártásánál és a szervízelésnél számítanak a magyar iparra.
2025-ben a mozdonyok beszerzése, bérlése. illetve újak, újszerűek vásárlása van napirenden, melyek a tíz bejelentett pontban benne vannak. Ezen kívül egy komplett, használt motorvonat flotta átvételéről folytatnak tárgyalást egy uniós országgal
- fogalmazott Lázár János.
A pályaudvarok hasznosítására január végéig lehet beadni a pályázatokat.