Nagyvárosnyi ügyfélnek segítettek tíz év alatt a pénzügyi békéltetők
HírekBő 54 ezer ügyfél fordult 2011 júliusa óta a működésének 10. évfordulóját július elsején ünneplő Pénzügyi Békéltető Testülethez. A vitarendező intézmény a banki elszámolásos és moratóriumos ügyekben is egyezségeket ér el vagy döntéseket hoz - nyilatkozta Kovács Erika elnök az MTI-nek.
Az MNB-n belül működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) tíz évvel ezelőtti indulása óta 37 ezer banki, biztosítási, pénztári vagy éppen tőkepiaci ügyfél kérelmét kezelte. További mintegy 17 ezren a banki elszámolás, forintosítás kapcsán fordultak ide, a legújabb típust pedig a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyek jelentik - sorolta a testület elnöke. Az évtized ügyeinek száma így megegyezik Eger vagy Sepsiszentgyörgy lakóiéval - mondta példaként.
Kovács Erika rámutatott:
a bírósági polgári per alternatívájaként az ingyenes és gyors pénzügyi békéltetés során elsőként egyezséget próbálnak elérni a felek közt. Ha ez sikertelen és a fogyasztónak van igaza, a testület végrehajtható kötelezéssel vagy ajánlással hoz döntést az ügyben.
Egymillió forint alatti vitás ügyekben - ezek adják az esetek nagyobb részét - a pénzügyi intézményeknek automatikusan alá kell vetni magukat a békéltetői döntésnek. Ha az ügyfélnek esetleg nincs igaza, a pénzügyi intézmény kérelmére adott esetben méltányossági alapon is rendezheti ügyét - húzta alá az elnök.
Egy évtized alatt a fogyasztók 3,5 milliárd forintnyi pénzügyi szerződéses összeg ügyében keresték igazukat.
Az eddigi rekordnagyságú hitel, amely kapcsán egy bank az ügyfél számára jelentős engedménnyel járó egyezséget kötött, 54 millió forintra rúgott - mondta.
A PBT vezetője szerint az ügyfelek egyharmada biztosítási, több mint fele pedig hitelintézeti és követeléskezelői ügy kapcsán keresi meg őket. Utóbbiakon belül is a hitelügyletekkel kapcsolatos viták aránya a legmagasabb.
A járványkockázat csökkenésével 2021. május 31-től - a járvány miatti biztonsági intézkedések maximális betartásával - ismét elindultak az ügyfelek és a pénzügyi intézmények személyes részvételével történő meghallgatások a PBT-n.
Emellett a fogyasztók az ügyfélkapun, kormányablakokban, a békéltetők online platformján, az MNB ügyfélszolgálatán vagy akár a megyeszékhelyeken található Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban is beadhatják a megfelelő formanyomtatványokon vitarendezési kérelmeiket.
Számos esetben a személyes vitarendezés hatékonyabbnak bizonyul az írásos eljárásokhoz képest - világított rá Kovács Erika. Az ügyfél - sokszor hosszú hónapok eredménytelen erőfeszítései után - ugyanis ilyenkor végre szemtől-szemben állhat a pénzügy intézmény képviselőivel. A felek azonnal tudnak reagálni egymás felvetéseire, ami gyorsítja a megegyezést és a tényállás tisztázását is - összegezte a PBT elnöke.
A PBT-nél csütörtökön köszöntötték azt a fogyasztót, aki az évfordulón érkezett banki ügyével kapcsolatos meghallgatásra, és aki számára egyúttal a testület működésének 9 ezredik egyezségét sikerült megkötni.