Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Németország bünteti a külföldi autósokat

Hírek2018. dec. 16.Növekedés.hu

Az osztrákok szerint a német autópálya-díj fizetési rendje a külföldiek számára hátrányos. A német törvényhozók még 2015-ben szavazták meg azt a törvényt, amely a személygépkocsik esetében is megteremtette az autópálya díj bevezetésének lehetőségét az ország autópályáin. A koalíciós kormány azt akarja, hogy a törvény legkésőbb 2021-ig hatályba lépjen. Az autósok éves bérlete legfeljebb 130 euró lehet (1 euró =323,72 Ft). A külföldiek 10 napos bérletet is vásárolhatnak, amely legfeljebb 25 euróba kerülhet. Mi is a probléma? A német autópálya-díj sajátossága, hogy a helyi lakosok a díj összegéből jelentős visszatérítést kapnak, amelyet gépjármű adójukból vonhatnak le. Miután kiderültek ezek a részletek, Ausztria azonnal visszautasította a német tervet, amelyet a külföldiek ellen érvényesített, durva megkülönböztetésnek nevezett. Az Európai Bizottság Ausztria pártját fogta, Hollandia és más EU-tagállamok az egész tervet ellenezték. A német közlekedési miniszterrel folytatott tárgyalások végső, tavalyi szakaszában azonban Brüsszel bejelentette: a díj bevezetése rendben van, mivel Berlin vállalta, hogy az állampolgárai által visszaigényelt adó összegének megfelelő pénzügyi támogatást nyújt az autók környezetszennyezésének csökkentéséhez. Bár Ausztria tudta, hogy Brüsszelnek csak csekély lehetősége van a nemzeti adópolitikákba történő beavatkozásra, az ügyet az Európai Bíróság elé vitte. A testület megkezdte a panasz vizsgálatát, döntés a következő év első hónapjaiban várható. Friss becslések szerint az autópálya díj összesen 1,8 millió osztrákot érint, akik rendszeresen járnak át Németországba. Nyugodtan állítható, hogy a holland autósokat a változás még súlyosabban érinti. A holland-német határ mintegy 500 kilométer hosszú. Egy tanulmány rámutat, hogy évente mintegy 22 millió holland rendszámú autó lépi át ezt a határt, vagyis a tervezett autópálya díj a holland autósoknak évi 60-100 millió eurójába kerül. Útdíjat számos ország szed, de vannak különbségek. Matricás bevételek Ausztriának már csak azért sincs oka panaszkodni, mert azok közé az európai országok közé tartozik, amelyek saját autópályáikon szednek díjakat. Itt különböző ideig használható matricákat kell ragasztani az autók szélvédőjére. A svájciak szintén előre fizetendő matricát alkalmaznak, csakúgy, mint a csehek és a szlovének. Franciaország és Olaszország nem forgalmaz matricákat. A díjakat ezekben az országokban nem időarányosan, hanem a megtett úttal arányos mértékben kell megfizetni. Ez utóbbi igazságosabb rendszernek tűnik, de nem egyszerű a díjak beszedése a pályák végén elhelyezett kapuknál. Gyakran alakulnak ki dugók. Az olasz díjak közel kétszerese a Franciaországban fizetendő összegnek. Súlyos bírságok Az autósok által fizetendő összegek nagysága, illetve az érintett ország közúti infrastruktúrára költött ráfordításai között egyébként közvetlen összefüggés nincs. Az olasz autópályákon drága az utazás, ugyanakkor az ország ilyen célú beruházásai más EU-tagállamokhoz képest alacsonyak.  A német, a belga és a holland autópályák használatáért jelenleg nem kell fizetni. Ugyanez igaz a legtöbb autópályára Spanyolországban is. Dánia és Svédország csak néhány központi hídon szed útdíjat.