Németországban is annyi az Ubernek, de a cég ígéri, túléli a támadásokat
HírekAz Uber bejelentette: folytatja németországi tevékenységét és megteszi a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy ne tiltsák be az országban - olvasható a bbc.com hírportálon. A bejelentésre azt követően került sor, hogy egy bírósági ítélet szerint egyes eljárásai nem felelnek meg a helyi jogszabályoknak.
Németországban az Uber applikációja az utasokat taxitársaságokkal és magántulajdonban lévő bérautókkal köti össze, nem a független sofőrökkel. A Taxi Deutschland kereskedelmi szervezet mégis panaszt nyújtott be, azt állítva, hogy az Uber egyes eljárásai sértik a személyszállításra vonatkozó német szabályokat.
A legtöbb országban, ahol az Uber tevékenykedik, a vállalat az utasokat olyan független sofőrökkel kapcsolja össze, akik vállalták, hogy autóikkal másokat szállítanak.
Az Egyesült Királyságban és néhány más országban a sofőröknek biztosítást kell kötniük. Egyes esetekben az utazásmegosztó szolgáltatásba történő bekapcsolódáshoz külön engedélyre is szükség van.
A vállalat Németországban egy „Uberpop” nevű szolgáltatást kínál, amely az utasokat külön engedéllyel nem rendelkező autósokkal köti össze. Egy német bíróság azonban a Taxi Deutschland panaszát követően ezt 2015-ben megtiltotta.
A bírósági ítéletet követően az Uber Németországban engedéllyel rendelkező autókölcsönző vállalatokkal lépett kapcsolatba, tehát az applikációt felhasználó utasok egy autós vállalat sofőrje mellé ülhettek be.
A Taxi Deutschland azonban azt állítja: az Uber tevékenysége még így is sérti az 1980-as években elfogadott Személyszállítási Törvényt.
A német törvény szerint a magántulajdonban lévő vállalatok autóit a bérbevevők egy út teljesítése után vissza kell, hogy vigyék a vállalat telephelyére, amennyiben azt egy második alkalomra korábban már nem bérelték ki. A sofőrök tehát nem furikázhatnak vagy nem parkolhatnak le valahol arra várva, hogy újabb megkeresést kapnak.
A panasz szerint az Uber nem tett eleget annak biztosítása érdekében, hogy az autóbérbeadó vállalatok ezt az előírást tiszteletben tartsák.
A törvény szövege szerint az autó igénybevételi megbízásokat a vállalatnak kell elfogadnia, nem pedig a sofőrnek.
Eszerint akkor, amikor valaki az Uber applikációt használja Németországban, a vállalatnak kell megtalálni a közeli sofőrt, majd elküldeni a kérést a sofőrt foglalkoztató irodának. A megkeresést az irodának el kell fogadnia és tovább kell küldenie a sofőr részére. A folyamatot nem lehet automatizálni.
A Taxi Deutschland szerint az Uber hibázott, amikor nem kényszerítette ki e szabály követését.
Közleményében a vállalat közölte:
tanulmányozzuk a bíróság döntését és meghatározzuk a németországi tevékenység folytatásához szükséges, következő lépéseket. Engedéllyel rendelkező autó-kölcsönző vállalatokkal és az ő hivatásos sofőrjeivel együttműködve arra törekszünk, hogy hosszú távon megbízható partnerei legyünk a német nagyvárosoknak.
Arról még nem döntöttek, megfellebbezik-e a bíróság ítéletét.
Az Uber tehát egyenlőre még folytatja tevékenységét, bár a Taxi Deutschland úgy nyilatkozott:
keresi a bírósági döntés kikényszerítésének lehetőségét, amely révén az Ubernek büntetést kellene fizetnie, amennyiben fenntartja működését.
Az Uber üzleti gyakorlatát az elmúlt időszakban egyre nagyobb hatósági figyelem övezte. Az Európai Bíróság 2017-ben úgy határozott, hogy az Uber nem csupán egy „információs társadalmi szolgáltatás”, hanem egy közlekedési vállalat, mivel maga dönt azokról a díjakról, amelyeket az utasoknak meg kell fizetni.
Novemberben a londoni közlekedési hatóság, a TFL jelentette be, hogy nem fogja meghosszabbítani az Uber működési engedélyét. Sadiq Khan polgármester szerint 2018 végén és 2019 elején 14 000 szabálysértő fuvart regisztráltak Londonban és „az utasok biztonsága rendkívül aggályos”.
A vállalat továbbra is működik, mivel fellebbezést nyújtott be a döntés ellen.