Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Sokat bukhatunk az e-matrica vásárláson, ha erre nem figyelünk

Hírek2023. márc. 7.Növekedés.hu

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél (NÚSZ Zrt.) tavaly elvégzett 84 ezer ügyfélszolgálati szolgáltatásból a hazai közlekedők mintegy 20 ezer esetben intéztek az e-matrica-vásárláshoz kapcsolódó korrekciós ügyet. Legtöbben a rendszámot rögzítették rosszul az úthasználati jogosultság megvásárlásánál, de sokan tévesztették el a díjkategóriát és a felségjelzést is, pedig az adatok időben történő ellenőrzésével megelőzhető lenne a pótdíj és az ahhoz kapcsolódó ügyintézés, utánajárás.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint 2022-ben közel 3,7 milliárd forint összegű pótdíjat fizettek be a belföldi honosságú járművel jogosulatlanul közlekedők.

Szintén csak a 2022-es évet vizsgálva az látható, hogy a magyar utazóközönség mintegy 20 ezer esetben vett igénybe olyan szolgáltatást, amely során az e-matricához kapcsolódóan
valamilyen utólagos javításra, módosításra volt szükség. Mintegy 15 ezer esetben rendszámelírás történt, több mint 2,1 ezer esetben a díjkategóriát, közel 1,6 ezer alkalommal pedig a felségjelzést rögzítették rosszul, nagyjából ezer esetben pedig véletlenül többet vettek egy-egy e-matricából ugyanarra a járműre. A tévesztéseket az esetek nagy részében utólag lehet javíttatni a jogszabály adta lehetőségek keretein belül, ilyenkor a kiszabott pótdíjat társaságunk visszavonja. Tipikusan ilyen eset a rendszám és a felségjelzés elírása, amit utánajárással és az ügyintézési díj megfizetésével korrigálni lehet. A NÚSZ Zrt. csak 2022-ben több mint 270 millió forint összegű pótdíjat vont vissza a hazai felségjelzésű járművek esetében, a rendszám és a felségjelzés javítása után.

Eltér azonban az előbbiektől a díjkategória eltévesztése, amikor a vonatkozó jogszabály alapján ún. pótdíjkülönbözetet kell kifizetnie az érintett úthasználónak. Az ilyen esetekben ráadásul, ha az ügyfél módosíttatja a díjkategóriát, mert még szeretné használni az e-matricát, a megvásárolt és a jármű tényleges díjkategóriája közötti árkülönbözetet is rendeznie kell.

Érdemes tehát az e-matricához rögzített adatokat még a vásárlás során, a fizetés előtt alaposan leellenőrizni, mert annak aláírásával vagy az elektronikus nyugtázó értesítés jóváhagyásával a vevő elfogadja az e-matricához rögzített adatok helyességét.

Tapasztalataink szerint e-matrica vásárlásakor a jármű díjkategóriájának megállapítása okozhatja a legtöbb nehézséget. Ez a kérdés elsősorban a D1 és D2 kategória esetén merül fel. A megfelelő díjkategória kiválasztásában a forgalmi engedélyben szereplő mezőket kell figyelembe venni. D1 kategóriába a legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas 3,5 t alatti személygépkocsi és annak pótkocsija tartozik, ha a forgalmi engedélyben a „J” mezőben „M1” vagy „M1G” jelzés szerepel. Ha ezen feltételek bármelyike nem teljesül, a jármű nem a D1 kategóriába tartozik. Bővebb információ a kérdés kapcsán a nemzetiutdij.hu oldalunkon
olvasható.

A NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálatain a leggyakrabban egyébként a Mercedes-Benz Vito, a Renault Trafic és Citroen Xsara Picasso márkájú autókkal kapcsolatosan kérnek tanácsot az ügyfelek. Az e-matricához rögzített adatok javításáról weboldalunkon részletes tájékoztatás olvasható, de ügyfélszolgálatunk munkatársai és a mobil megállításos ellenőrzést végző kollégáink is készséggel állnak ügyfeleink rendelkezésre.