Ahol a profit és a magyar érdek összeér

Interjú2018. aug. 20.Növekedés.hu

Magyarországon nagyon jó élni - állítja José Matthijsse a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. vezérigazgatója, aki már több, mint két éve vezeti a budapesti céget. A Növekedés.hu most vele beszélgetett a magyar alapanyagok fontosságáról a Heineken gyártotta sörökben. Emellett az is kiderült, hogy semmilyen feszültség nincs a magyar kormány és a Heineken Hungária között. A Heineken nemrégiben kötött megállapodást az Ökumenikus Segélyszervezettel a magyarországi komló termesztésről, idén pedig a radlerek magyar gyümölcsökből fognak készülni. Tényleg ilyen fontos a magyar fogyasztóknak, hogy magyar termékek legyenek a söreikben? Egyrészt a Heineken által forgalmazott  Soproni sör magyar márka, amit magyar emberek készítenek, magyar fogyasztók részére, és ez így megy egészen 1985, a Soproni Sörgyár alapítása óta . Emiatt is kötelességünknek érezzük, hogy ápoljuk ezt a hagyományt, és tiszteletben tartsuk a magyar örökséget. Másrészt mindig öröm, ha  helyi alapanyagokkal dolgozhatunk, hiszen akkor helyi gazdák megélhetéséhez járulunk hozzá. A Heineken a magyar gazdaság szerves része, akkor tudunk még többet tenni érte, ha helyiekkel dolgoztatunk, helyi alapanyagot használunk. Ezért is van magyar árpa a Soproniban és magyar gyümölcs a radlerekben. Megjelenik a forgalmi adatokban, hogy magyar alapanyagból készül a Soproni? A Soproni sör nagyon sikeres. A piackutatásainkból egyértelműen kiderül, hogy a legkedveltebb a piacon.  Most a sokéves forgalom csökkenés után újra növekedést tapasztalunk a Soproni sörök eladásában. Szóval a válaszom egyértelmű igen. Visszatérve az Ökumenikus Segélyszervezettel kötött megállapodásukra. Miért választott a Heineken egy jótékonysági szervezetet a magyar komló termesztésre? Egy agrárcéggel kötött megállapodás nem lett volna kézenfekvőbb? Hogy ez miért alakult így, érdekes történet. Még az első Soproni Rallyn, Nagy István miniszterrel beszélgettem, aki akkor még közigazgatási államtitkár volt az Agrárminisztériumban. Szóbajött a téma, hogy a magyar mezőgazdaság jelentős értékváltozáson megy keresztül. A legtöbb gazda ugyanis jelenleg olyan növényeket kezdett el termeszteni, amelyek nem igényelnek túl sok odafigyelést. Ilyen például az árpa, de a kukorica is. Régebben sokkal több érték és odafigyelés volt a magyar mezőgazdaságban. Miniszter úrral egyetértettünk abban, hogy vissza kéne vezetni valahogy a komlótermesztést is a magyar mezőgazdaságba. De ez akkor még csak egy ötlet volt. A történet másik fele viszont az, hogy a Heineken Hungária szoros stratégiai viszonyt ápol az Ökumenikus Segélyszervezettel. Nekik kiemelt céljuk, hogy hátrányos helyzetű magyar embereken segítsenek és támogassák őket, munkát adjanak a kezükbe. Emiatt a szoros kapcsolat miatt is hívott minket meg Lehel László, hogy látogassunk el Kastélyosdombóra, s nézzük meg együtt a területet, ami alkalmas lenne növények ültetésére. Az Ökumenikusok egy modellprogramot működtetnek Kastélydombón. A Barcsi kistérségben immár nyolc éve zajlik nagyszabású szociális projekt, amely a hátrányos helyzetű családoknak kínál kiutat a szegénységből. És itt ér össze a két történet: a komló visszavezetése a magyar gazdák életébe és a Heineken kapcsolata az Ökumenikus Segélyszervezettel. Felmerült, hogy mi lenne, ha Kastélyombón komlóültetés kezdődne. Természetesen mindenki nagyon izgatott lett, hiszen Kastélydombón nagyon sok a munkaerő és a komlóhoz éppen az kell. Az Ökumenikus Segélyszervezet sokat segített, hiszen a komlótermesztés egyáltalán nem könnyű feladat. A komló egy nagyon érzékeny növény, amely termesztése sok kockázattal jár, amelyre segítség és megfelelő tudás nélkül akárki nem képes. A projekt elindult és reméljük, hogy hatalmas siker lesz. Ebben az évben korán jött a nyár, illetve a Foci Világbajnokság is idén van. Befolyásolja ez az eladási számokat? Természetesen az idő fantasztikus a sörözéshez és természetesen a söreladásoknak is kedvez a korán jött nyár. Az eladási csúcsunk, amit általában júniusban tapasztalunk, az idén korábban már májusban megérkezett. De például, Foci VB ide vagy oda, a júniusi számok - talán épp a kedvezőtlenebb időjárás miatt - nem a legjobbak, ami enged következtetésni, hogy van egy kis elmozdulás a hónapok bevételei között. Nemrégiben a Heineken és a magyar kormány közötti feszültséggel volt tele a magyar sajtó. Normalizálódott a helyzet? Most semmilyen ellentét nincs a Heineken Hungária és a magyar kormány között.  A cég és a kormány kapcsolata nagyon jó, amit az is bizonyít, hogy az Agrárminisztériummal kiváló a kapcsolatunk. Már két éve Magyarországon él a családjával. Mit gondol a magyar emberekről illetve az országról? Budapest egy gyönyörű város évszaktól vagy időtől függetlenül, és imádom. Most már a magyar vidéket is jobban ismerem, voltam Kelet-Magyarországon, Tokajban, és az új kedvencem a Balaton. Most nyáron is ellátogatunk majd oda a családommal egy hétvégére. Szerintem a magyar vidék lélegzetelállító, tele zöld és elhagyatott területekkel. De ehhez nem is kell túl messzire mennem, hiszen már Budán is láthatok olyan erdőket, amelyet sok más városban élő nem. Emellett a magyar csapatom, a kollegáim fantasztikusak, sokat akarnak tenni a cégért, elhivatottak. A privát életemben is rengeteg magyarral ismerkedtem meg, sok magyar barátom van, és nagyon jól érzem magam velük. Összességében, kifejezetten jó életünk van itt Magyarországon a családommal.      Kamasz Melinda