Felpezsdítheti az autópiacot a nagycsaládosok akciója
InterjúMég nem elégedett az elért eredményekkel az autópiac fehérítésével, a feketegazdaság visszaszorításával, a legális kereskedők versenyképességének növelésével és a nepperek felszámolásával kapcsolatban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Erdélyi Péter a lapunknak adott interjúban beszélt a nagycsaládosok autóvásárlásáról, valamint az új autók forgalomba helyezésének emelkedéséről is.
Milyen változásokon ment keresztül a magyar gépjárműpiac az elmúlt években?
Nagyon-nagy változás nem volt. Az egész gépjárműpiac gyakorlatilag importból áll, hiszen a belföldön gyártott autók is külföldi márkákhoz tartoznak. Némi változást jelent az elektromos, a hibrid autók lassú térhódítása, ami összességében 4 százalékos körüli piacot jelent. Ezen belül a tisztán elektromos autók aránya egy és két százalék között van.
Erdélyi Péter
Lényeges, hogy a válság után az eladott autók mértéke évről évre emelkedett és a magán vevők visszatérésével a kisebb autók eladása újra növekszik.
A nagycsaládos akció sikeres, a hétüléses szegmensben jelentős is. Az eddig igényelt körülbelül 5-6 ezer autó a teljes piacnak szintén négy százalékát képviseli, amennyiben egy éven belül leszállításra kerülhetnek ezek az autók, ami nem valószínű.
A nagycsaládos-kedvezmény jelentősége a szegmensben nagymértékű. Mint ismert, a nagycsaládosok autóvásárlási programja keretében a kormány legalább hétszemélyes új autó vásárlását támogatja a legalább három gyermeket nevelő családok esetében 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatással, amely az autó árának maximum 50 százalékát teheti ki. Ezt nem utólag térítik vissza, hanem már ennyivel kevesebbet kell eleve kifizetni.
Mit javasol ezeknek a családoknak, milyen márkát válasszanak?
Ez nem szakmai kérdés. Több mint 70 típusból választhatnak, a döntést a pénzügyi lehetőségek mellett sok más tényező befolyásolja, ahogy bármilyen más autó vásárlásnál is. Nem is lehet jó tanácsot adni, ezt a vevőknek kell eldönteni.
Lesz elég autó a kínálatban?
Van választék és mennyiség is. Nyilván az utóbbinál a szállítási határidőkkel számolni kell, amely nőhet a fokozott érdeklődés miatt.
A nagycsaládosoknál, illetve a többieknél mely márkák a legnépszerűbbek?
Egyelőre nem vezetünk ilyen statisztikát, de vélelmezhetően az árban kedvező gépkocsik lesznek azok. A többi vásárlónál viszont általában a helyi gyártású tömegmodellek erősen hatnak a pacra. Ám a piaci részesedésekben nagy változások nem történnek.
A személyautók márkánkénti értékesítési rangsora
(2019. július - forrás: Data House)
1. | Szuzuki | 2623 darab |
2. | Ford | 1141 darab |
3. | Opel | 1132 darab |
4. | Skoda | 1082 darab |
5. | Dacia | 996 darab |
6. | Toyota | 910 darab |
7. | Renault | 824 darab |
8. | Volkswagen | 792 drab |
9. | Kia | 663 darab |
10 | Nissan | 400 darab |
Mint mondtam kedvező a full hibridek aránya, ami kifejezetten jó nemzetközi összehasonlításban is, az elektromos viszont még nem tört át.
Általában a hibridek és az elektromosok a kategóriájukban magasabb árszinten vannak, az általuk képviselt értékeket az adott vevő szempontjai döntik el.
A statisztikát visgálva több mint tíz százalékkal nőtt az új autók eladása májusban a tavalyi év azonos időszakához képest. A bővülés viszont elmarad a szakma várakozásaitól. Mi lehet ennek az oka? Mit vártak?
Egy család legnagyobb befektetése a lakás, a nyaraló és az autó. Utóbbi a legértékesebb ingóság. Ennek megfelelően a kereslet alakulását az állami támogatások is befolyásolják a családi prioritások mellett. A piac év végére el fogja érn az előre jelzett várakozást, de ezt nem csak a tiszta piac, hanem az unió környezetvédelmi előírásai miatti előzetes forgalomba helyezés is generálja majd az év utolsó harmadában.
Egy korábbi nyilatkozatában azt monda, hogy csupán mostanra érheti el csak a 2008-as szintet a piac. Ez alatt mit értett?
Az idei előrejelzésünk 160 ezer személyautó forgalomba helyezése. Tavaly 136 ezer volt, 2008-ban 156 ezer. Erre gondoltam és gondolok, amikor arról beszélek, hogy a 2008 körül kezdődött válság előtti utolsó év teljesítményét éri el a piac, természetesen más gazdasági és szigorúbb finanszírozási feltételek között.
Beszélnünk kell a jogszabályváltozásokról is. Honnan, hová jutottunk, mi lenne a cél?
Célunk a piac tisztítása, a feketegazdaság visszaszorítása, a legális szereplők súlyos versenyhátrányának csökkentése, megszüntetése.
Az elért eredményekkel, amelyek kis és tétova lépések, nem vagyunk elégedettek, határozottabb fellépést kérünk a jogalkotó és jogalkalmazó részéről.
Példaként említem a nyakló nélkül beáramló régi használt autó dömpinget, amelyet mostantól akár légszennyezés-importnak is nevezhetünk. Évek óta küzdünk ez ellen, sajnos kevés sikerrel. Legutóbb pár napig élt a remény, hogy történik valami, aztán visszavonta a jogalkotó a tervezetet. Jobb lenne megelőzni, hogy az élet kényszerítse ki a lépéseket a bölcs előrelátás helyett.
Kérdezem konkrétabban. Volt olyan szabályváltozás, amellyel az MGE esetleg nem értett vagy nem ért egyet?
Mivel nem nagyon volt szabályváltozás, nem volt ilyen. Azzal néhány kisebb lépéssel, mint például az elektromos autó támogatási rendszere, vagy a már említett nagycsaládos-akció, egyetértünk. A zöld rendszámos szabályzás viszont alaposan félrement, így azzal nem tudunk azonosulni.
A piac fehérítése volt az egyik legnagyobbb problémájuk korábban, de az adóhatóságnak is. Itt mit tapasztal, milyen az együttműködésük?
A Nemzeti Adó-és Vámhivatallal elsősorban az Autós Nagykoalíció működik együtt és vannak sikerek a fekete szervizek elleni fellépésben. Ezt mi is nagyra értékeljük és sokkal szerényebb eszközeinkkel támogatjuk.
Ennek a koalíciónak mi a jelentősége? Mutatjuk a piszkos anyagiakat.
A fő célja az, hogy a gépjármű életciklus mentén a hazai gépjárműgyártás, kereskedelem, szolgáltatás, finanszírozás, biztosítás, gépjármű bontás konszolidálása céljából közös ajánlásokat fogalmazzanak meg a tagok számára. Az Autós Nagykoalíció a szövetségek egyesülete abból a célból, hogy az autós szakma közösen vállalható értékeit, érdekeit és céljait erőteljesen, egységesen és koncentráltan, a jogszabály alkotók és alkalmazók számára megkerülhetetlenül jeleníthesse meg a jogszabály alkotás előkészítésében, véleményezésében, a jogalkalmazás támogatásában, a szakma érdekeinek képviseletében.
Az illegális nepperpiac okozta kár forintban sok tizmilliárd. Ez erkölcsileg felbecsülhetetlen.
Éppen ezért a koalíció erősíteni kívánja az autós szakma munkahely megőrző képességét, a feketegazdaság visszaszorítása iránti erőfeszítéseket.