Idén nem számít termeléskiesésre a Magyar Suzuki – nehéz éven van túl a hazai autógyár
InterjúA növekvő árbevétel és a termelés bővülése ellenére csökkent az esztergomi Magyar Suzuki nyereségessége 2022-ben. A profitot az ellátási láncok akadozása és a jelentős költségnövekedés mérsékelte. Idén a hazai piacon a kereslet csökkenésére számítanak, de az export felhúzhatja az árbevételt. A gyár ázsiai vendégmunkásokkal is dolgozik. Interjú Krisztián Róberttel, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettesével.
Miben tudott erősödni a mögöttünk álló évben a Magyar Suzuki Zrt.? Milyen kitörési pontokat, illetve kihívásokat látnak az ágazatban?
Termelés szempontjából sikeresnek tekinthető a 2022-es év, hiszen 129 ezer autót gyártottunk az esztergomi üzemünkben, ami hozzávetőleg 20 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Kereskedelmi oldalról is kedvezően alakult a tavalyi év, hiszen a hazai piacról származó árbevételünk 2,3 százalékkal, míg az exportárbevételünk 26 százalékkal emelkedett.Ennek ellenére a nyereségünk a felére csökkent az előző évhez képest. Ennek egyik oka, hogy a beszállítói láncokban bekövetkező zavarok, különösen a félvezető hiány miatt nem tudtuk kihasználni teljes mértékben a rendelkezésünkre álló gyártási kapacitásokat. Ez elsősorban a tavalyi első félévre volt jellemző, a második félévben már nem kényszerültünk emiatt leállásra.
Ugyancsak negatív irányban befolyásolta a vállalat nyereségességét az energiaárak ugrásszerű emelkedése, illetve az alapanyagok drágulása.
A versenyképesség és a piaci pozíciók megtartása érdekében válaszút elé kerültünk. A költségoldalon jelentkező drasztikus növekedés nem volt ellensúlyozható teljes mértékben költségoptimalizációval. Emiatt mérlegelnünk kellett és a költségemelkedésnek csak egy részét hárítottuk át a vásárlóinkra, egy másik részével viszont a nyereségünket csökkentettük.
Említette, hogy az export értéke jelentősen növekedett. Melyik országokba, régiókba tudtak elsősorban szállítani?
A Magyar Suzuki elsődleges piacának Magyarország mellett hagyományosan a nyugat-európai országok, kiemelten Olaszország, az Egyesült Királyság és Franciaország számítanak. Ebben továbbra sem következett be változás. Ugyanakkor egzotikus piacok is bekerültek a 10 legnagyobb exportcélországunk közé, többek közt Kolumbia és Izrael.
Milyen pozíciót tölt be a magyar újautó-piacon a Suzuki?
Immár hetedik éve piacvezetők vagyunk Magyarországon. Mindemellett ebben az évben jelentős visszaesést tapasztalunk a keresleti oldalon. Reményeink szerint azonban a kamatkörnyezet újbóli kedvezőbbé válásának és az infláció mérséklődésének köszönhetően a második félév során konszolidálódhat a hazai piac és a kereslet egy visszapattanást követően újabb lendületet vehet. Ezzel együtt az egész évet nézve a teljes magyar újautó-piac forgalma akár 5-6 százalékkal csökkenhet 2022-höz képest.
Ugyanakkor az Esztergomban gyártott két Suzuki modellre, a Vitarára és az S-CROSS-ra nagy a kereslet a nemzetközi piacokon, így az exportértékesítésünk növekedésére számítunk. Emiatt összességében a gyártási darabszám emelését tervezzük és már az elmúlt hónapokban gyorsítottuk a gyártószalagot valamint új munkavállalókat is felveszünk az üzemünkbe.
A globális keresletnek köszönhetően alapvetően pozitívak a várakozásaink 2023-at illetően és 168 ezer autó legyártásával számolunk, ami körülbelül 50 százalékos bővülést jelenthet 2022-höz képest.
Szóba került a chip- és félvezető-hiány. Mik az idei kilátások? Okozhatnak újabb fennakadást a termelésben az ellátási láncok zavarai?
Mi arra számítunk, hogy a félvezető-hiány az idei évben is velünk marad, bár enyhébb mértékben, mint tavaly. Folyamatosan figyelnünk kell az ellátási láncokat és ha szükséges, be kell avatkoznunk. Mint említettem, korábban előfordult, hogy beterveztük egy-egy meghatározott specifikációjú modell gyártását, ám valamilyen elektronikai alkatrész hiánya miatt nem tudtuk megindítani a termelést. Ilyenkor rugalmasan át tudtunk állni egy másik modell gyártására, ez a gyakorlat pedig minimalizálta a termeléskiesést. Várhatóan idén is szükség lesz hasonló beavatkozásokra, de kapacitáskiesés várhatóan nem lesz.
Hány ázsiai vendégmunkást foglalkoztatnak és hogyan választották ki őket?
A Magyar Suzuki jelenleg 161 indiai és 55 fülöp-szigeteki vendégmunkást alkalmaz. Mindegyikőjüket személyesen választottuk ki az országukban egy előszűrés után. A külföldről érkező kollégák esetében ugyanis elvárás az autóipari tapasztalat és a jó angol nyelvtudás. Az indiaiak normál eljárással, hagyományos munkavállalói engedéllyel érkeztek, és kerültek a Magyar Suzuki állományába. Ők a Magyar Suzuki alkalmazottai. A Fülöp-szigeteki kollégák ezzel szemben kölcsönzött munkavállalók. A kormány könnyített munkavállalói programján keresztül, közvetítő céggel érkeztek. A vendégmunkások a Vitara és az S-CROSS modellek összeszerelését támogatják. Jelenlétük stabillá teszi a működést, tervezhetőbbé a gyártást, sőt segítik a termelés volumenének növelését. Megbízhatóan és jól dolgoznak.
Az azonos területen dolgozó magyar kollégákéval megegyező bérezési és juttatási feltételeket biztosítunk számukra. Ahogy minden kolléga, az Indiából és a Fülöp-szigetekről érkező munkatársak is egy kéthetes gyakorlati és integrációs képzéssel kezdték suzukis pályafutásukat. A Magyar Suzuki célja ugyanakkor továbbra is az, hogy a nyitott pozíciókat elsősorban a régióban élő jelentkezőkkel töltsük fel.