Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Megtört a rendszerváltás óta sújtó átok, Baranya elmozdult a sereghajtó helyről 

Interjú2024. márc. 18.Kovács Dániel

Baranya vármegye gazdasági fejlődésének útjában a rendszerváltás óta területi bezártsága, nehéz megközelíthetősége állt A közelmúltban hozott kormányzati döntések hatására azonban 2023-ban mégis bekövetkezett a fordulat - mondja a Növekedés.hu-nak Őri László. A Baranya Vármegyei Önkormányzat elnökével arról is beszélgettünk, milyen beruházásoktól vár sokat a térség, és hogy hova indulnak az első nemzetközi járatok a pécsi repülőtérről.

Többször is elhangzott az elmúlt hónapokban, hogy a kormányzat határozottan gondolkodik gazdasági beruházás és infrastrukturális fejlesztés terén Baranya vármegyében, valamint a dél-dunántúli régióban is. “Mivel ki tudtuk egyenlíteni a keleti és a nyugati országrész beruházásvonzó képességét, most már rá tudunk fordulni a déli országrész fejlesztésére. A beruházásösztönzési stratégiánk fókusza mostantól kezdve ide, délre koncentrálódik” - mondta nemrég Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Érzik már a változást?

2023 a fordulat éve volt Baranyában. Baranya vármegye gazdasági fejlődésének útjában a rendszerváltás óta területi bezártsága, nehéz megközelíthetősége állt. Emlékezzünk csak rá, utolsóként érte el a régiót az autópálya, a szocialista kormányzat alatt épült Pécs-Pogányi Repülőtér sem nyitott új perspektívát a környéknek.

A közelmúltban hozott kormányzati döntések hatására azonban 2023-ban mégis bekövetkezett a fordulat. Az egy főre jutó ipari termelés tekintetében Baranya hosszú évtizedek után el tudott mozdulni a sereghajtó helyről.

Természetesen nem lehetünk elégedettek. Az eredményeket látva azonban joggal bizakodhatunk abban, hogy most valóban rajtunk van a sor. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a körülöttünk zajló nagy infrastrukturális beruházások.

Ha már beruházás, február elején Ön arról számolt be a közösségi médiában, hogy hamarosan közvetlen repülőjárat indul Pécsről Münchenbe. A kormányzati szándék is az, hogy a Pécs-Pogány repülőtéren olyan átalakítások történjenek, amelynek következtében az alkalmassá válik arra, hogy érdemben ki tudja szolgálni ezt a térséget…

Azzal, hogy két évvel ezelőtt a Pécs-Pogányi Repülőtér többségi állami tulajdonba került megmaradt a légikikötő működőképessége és elkezdődhetett a reptér fejlesztésének előkészítése is, melynek egyik mérföldköve, hogy márciustól menetrendszerinti járat indul Pécsről Münchenbe, Máltára és Korfura. De nem csak a légiutak tekintetében látható a fejlődés.

Ha körülnézünk Baranyában azt látjuk, hogy elérte a horvát határt az M6-os autópálya befejező szakasza, légvonalban nem messze tőlünk épül a mohácsi közforgalmú kikötő és már látható távolságba került, hogy elkezdődhessen a mohácsi Duna-híd kivitelezése.

Vannak már kézzelfogható eredmények?

A 2023-as év számos beruházást, ezzel együtt pedig leendő munkahelyeket hozott Baranyába, a Dél-Dunántúli térségbe. Gondoljunk csak a Körbernél megvalósuló 5,6 milliárdos fejlesztésre, a Hanon bővítésére, ami szintén új munkahelyeket jelent a térségben, vagy éppen a Gyármentő Programban sikeresen részt vett vállalkozásokra.

Ezen kormányzati támogatással megvalósuló fejlesztéseknek köszönhetően 2010 és 2022 között Baranya vármegyében az ipari termelés 280 milliárdról 960 milliárd forintra emelkedett. A munkanélküliség pedig 13 százalékról 4 százalékra esett vissza.

Az, hogy a beruházásösztönzés stratégiai fókusza Dél-Magyarországra irányul a következő időszakban újabb perspektívákat nyit meg Baranya előtt. Ezzel a lehetőséggel pedig élnünk kell. Így, több mint 30 évvel a rendszerváltás után elérhetjük a baranyai települések gyarapodását, a helyi gazdaság megerősödését. Egy olyan Baranyát, ahonnan a fiatalok nem elvágyódnak, hanem itt tervezik a jövőt.