Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Történelmi helyszíneket és korabeli eseményeket élhetnek át a hallgatók a virtuális valósággal - A Gábor Dénes Egyetem elnökével beszéltünk

Interjú2025. jún. 4.Szabó Anna

A kiterjesztett valóság technológiák kis mértékben, már most is jelen vannak számos területen. Felsőoktatásban az orvostanhallgatók 3D anatómiai modellek segítségével tanulhatnak, a mérnökhallgatók pedig virtuálisan tervezhetnek és tesztelhetnek szerkezeteket - mondta Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke, aki a virtuális világ térnyerésének jelentőségéről és az XR koalícióval kötött stratégiai partnerségről nyilatkozott a lapunknak.

Egyre több cég foglalkozik a kiterjesztett valóság technológiával, de első körben tisztázzuk: pontosan mi az a kiterjesztett valóság?

A digitalizáció fejlődése nem áll meg az okostelefonos alkalmazásoknál és a mesterséges intelligencia nyelvi modelleknél, ahogyan korábban sem az internetnél. Az előttünk álló évtized egyik meghatározó trendje a kiterjesztett valóság (XR) térnyerése lesz, amely magában foglalja a virtuális valóságot (VR), a kiterjesztett valóságot (AR) és a kevert valóságot (MR). Gyorsuló növekedés felhajtó motorja a felhasználási igény erősödése mellett, hogy a nyelvi modellek egyre nagyobb tudása, gyorsabbá és olcsóbbá teszi a térbeli környezetek megalkotását.

A virtuális világ hallatlanul gyorsan fejlődik pl. a Chicagói Egyetem kutatói az érintés jobb utánzására már elektródákat használnak, a Scentient vállalat pedig a szaglási érzékelést próbálja a metaverzumba vinni.Meggyőződésem, hogy ez az egyre elsöprőbb lendületű térnyerés több mint egy új technológiai trend, egy olyan paradigmaváltás, amely alapjaiban átformálja majd a mindennapi életünket, tanulás, a munka, a szórakozás és a társadalmi kapcsolatok jelenlegi formáit.

A Grand View Research 2025 januárban frissített jelentése szerint csak a vegyes valóság piaci méret értéke 2024-ben 6,77 milliárd dollár volt, 2030-ra pedig 40,58 milliárd dollár bevétel várható, és ez a szám még csak a kezdet!

Mire számítsunk: a virtuális valóságnak milyen hatása lehet a mindennapjainkra?

Az XR technológiák kis mértékben, már most is jelen vannak, számos területen. Felsőoktatásban az orvostanhallgatók 3D anatómiai modellek segítségével tanulhatnak, a mérnökhallgatók virtuálisan tervezhetnek és tesztelhetnek szerkezeteket, a bölcsészhallgatók pedig történelmi helyszíneket és korabeli eseményeket élhetnek át, mintha jelen lennének. Sőt már vannak olyan közös tanulószobák, ahol a hallgatók egy része csak a hologramja útján kapcsolódik a közös tanulásba. Az oktató pedig valós időben azonnali támogatást tud nyújtani számukra, mintha jelen lenne.

Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke

A munkavégzés területén a felvételiknél a távinterjú vagy a távmunka teljesen új dimenzióit nyitja meg az XR. A pandémia felgyorsította a távmunka elterjedését, de a virtuális valóság által már nem egyszerűen videókonferencián veszünk részt, hanem közös virtuális irodákban úgy dolgozhatunk, mintha fizikailag is együtt lennénk. Ez különösen fontos a nemzetközi együttműködéseknél, ahol a földrajzi távolságok megszűnnek a virtuális térben és a Team munkák sokkal életszerűbbé válnak. Természetesen minden közös feladat elvégzése nem váltható ki, a brainstorming esetén hiszek a személyes jelenlét inspiráló hatásában.Az avatáros jelenléttel, nemcsak költséget takarítunk meg, de a fenntarthatóságot is segítjük a hatékonyság és a minőség megtartása mellett.A magánéletben az XR technológiák új szociális tereket nyitnak meg, ahol távolban élő barátokkal vagy idős családtagokkal úgy tölthetünk érdemi időt, hogy átélhető környezetben közös élményeket szerzünk.

Hogy látja: az XR ismerete miért versenyelőny a munkaerőpiacon?

Az XR szakemberek iránti kereslet már most messze meghaladja a piaci kínálatot, ami a magas bérekben is látható. Cél, hogy a hallgatóink ne csupán szórakozásra használják ezeket az új technológiákat, hanem stratégiai gondolkodással, készségszinten alkalmazni tudják a tanultakat, azaz képesek legyenek velük tervezetten alkotni, kreatívan fejleszteni.A virtuális környezet tervezése, a 3D térbeli gondolkodás, a kiterjesztett valóságban történő problémamegoldás és kollaboráció olyan készségek, amelyek nélkülözhetetlenek a jelen és a jövő munkavállalói számára.

Komplex kihívások elősegítik, hogy a hallgatók gyorsabban alkalmazkodjanak a változó munkahelyi környezethez. A rugalmas, alakítható terek, nagyobb nyitottságot, kreativitást, kritikus gondolkodást igényelnek, amelyek a legfontosabb szoft skillek közé tartoznak, a mesterséges intelligencia korában, ahol a rutinfeladatok automatizálodnak.

A képzés során elsajátítandó alapok között megjelenik a képalkotás, a képfeldolgozás, a nyelvi modellek, amelyek most is sarokkövei az oktatásunknak.Azok a diplomások, akik használják az XR technológiát, jelentős előnnyel indulnak a munkaerőpiacon. Az Accenture 2024-es Technológiai Víziója szerint a vállalati vezetők 92 százaléka virtuális világ hasznosításával kíván versenyelőnyt teremteni.

Miért kell a felsőoktatásnak kutatni és oktatni a virtuális világot, amely - a fentiek alapján - még gyerekcipőben jár?

A felsőoktatási intézményeknek kulcsszerepük van abban, hogy védett környezetben felkészítsék a hallgatókat az új technológiai korszakokra. A Stanford 2003 óta működtet XR laboratóriumot (VHIL), ahol a hallgatók nemcsak használják, hanem fejlesztik is ezeket a technológiákat. Az MIT már meghirdette a következő 2026-os  Reality Hack nemzetközi hackatonját. 

Folytathatom a sort nagyszerű ázsiai egyetemekkel, pl a koreai KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology) VR/AR kutatóközpontja és a Hongkongi Műszaki Egyetem (HKUST) hosszú csoportja, ahol kiemelten foglalkoznak a virtuális technológiával mind a kutatás, mind az oktatás területén.A jövő az XR-kompatibilis kampuszoké, ahol az online térben élményszerűbb lesz az oktatás, erősödnek a hallgatói szoft skillek, a piacképesebb diploma pedig növeli az intézményi brandet.

Az Európai Unió is felismerte ennek a területnek a kiemelt fontosságát az EU versenyképessége szempontjából, ezért az EU Bizottság majd két éve elfogadta a web 4.0-ára és a virtuális világokra vonatkozó stratégiát. 

Az Európai Unió Horizon Europe programja pedig több pályázati lehetőséget kínál a Digital, Industry and Space klaszteren belül az XR technológiák oktatási és kutatási integrációjára. Jó példa erre a katalóniai VRTogether projekt, amely egy teljes körű fotorealisztikus, közösségi, immerzív virtuális valóság élmények előállítására és megvalósítására fókuszál - európai egyetemek és kutatóintézetek együttműködésében a Horizon 2020 program keretében.Az Európai Digitalis Innovációs Központok Hálózatán belül is az egyik kiemelt terület, a májusban közzétett az EDIH Südwestfalen tesztelt és értékelt sikeres projekt, a “Kiterjesztett valóság (AR) a gondozásban - Egy projekt a tanulás és tanítás elősegítésére oktatási kontextusban”.

A Gábor Dénes Egyetemen hisszük, hogy nemcsak követni kell ezt a trendet, hanem aktívan formálni, kutatási programokkal, innovatív oktatási módszerekkel és ipari partnerségekkel. Ha most nem lépünk, lemaradunk a globális oktatási versenyben.

Az XR koalícióval kötött partnerség miben tudja segíteni a fenti célok elérését?

Az XR koalícióval kötött együttműködési megállapodásunk a versenyképes diploma stratégiai célt szolgálja. A koalíció Magyarország vezető virtuális valóság kutatásával és fejlesztésével foglalkozó szervezete, nemzetközi kapcsolatrendszerrel és kiemelkedő szakértői csapattal.A partnerség révén hallgatóink hozzáférést kapnak a legmodernebb XR technológiákhoz és eszközökhöz, részt vehetnek valós projektekben, és közvetlen kapcsolatba kerülhetnek az iparág vezető szereplőivel.

A koalíció szakemberei vendégelőadóként és mentorként is segítenek majd az oktatásban, biztosítva, a legfrissebb gyakorlati tudás átadását a hallgatóinknak.A közös kutatási projektek révén egyetemünk bekapcsolódik a nemzetközi XR közösségbe is, növelve intézményünk tudományos láthatóságát és presztízsét.Ez nem csupán egy ünnepélyes aláírás, hanem egy stratégiai szövetség az élhető digitális jövő építésére.

A partnerség révén egyetemünk úttörő szerepet tölthet be a virtuális valóság hazai felsőoktatási és kutatási alkalmazásainak fejlesztésében, és hallgatóink olyan készségekre és tapasztalatokra tehetnek szert, amelyek kulcsfontosságúak lesznek a sikeres karrierjükhöz.

Vannak-e már konkrét tervek az együttműködésre?

Első körben eszközöket szerzünk be, majd ezekkel virtuális laboratóriumokat, illetve az üzleti képzésben virtuális vállalati környezeteket fejlesztünk, és terveink közt szerepel, hogy valósághű szimulációkkal támogatjuk az oktatást.Közös kutatást indítunk, ahol hallgatóink és oktatóink a koalíció szakembereivel együtt dolgozhatnak innovatív projekteken. Az együttműködés keretében többek között a virtuális valóság oktatásba történő beemelésének módszereit és hatékonyságát fogjuk vizsgálni. Az itt születő alkalmazások és módszertanok nemcsak az oktatást szolgálják, hanem piaci értékkel is bírnak, erősítve egyetemünk innovációs teljesítményét.

A célunk az, hogy öt éven belül XR oktatási és kutatási területen meghatározó intézmény legyünk. Ez a partnerség az első lépés ezen az úton, amely nemcsak egyetemünk, hanem a teljes magyar felsőoktatás számára új lehetőségeket nyit meg a digitális transzformáció következő hullámában.