Véget ért a barkácspiac válsága
InterjúHa esetleg közeleg is egy új válság, abból egyelőre a Praktikernél semmit nem éreznek, sőt, 2020-ra további növekedést várnak – árulta el Bagaméri László, a Praktiker értékesítési igazgatója.
Korábban a barkácspiacon rengetegen tönkrementek, nem éltek meg a nemzetközi és hazai piacon sem. Azóta javult a helyzet?
Azt látjuk, hogy a helyzet konszolidálódott a 160 milliárd forintosra becsült barkácsszektorban. A piaci környezet kedvező, hiszen az elmúlt években jelentősen megnőtt a vásárlási kedv, amely a módosított és kiterjesztett családtámogatási rendszernek, a kedvező banki finanszírozási lehetőségeknek, másrészt a mi esetünkben, a Praktiker által jelentősen átalakított és kibővített árukínálatnak is köszönhető. A Praktiker az 1998-as piacra lépése óta a legjobb évét zárta 2018-ban, ami jól mutatja, hogy az új tulajdonossal, a Wallis Csoporttal közös üzleti stratégiánk hatékony.
Hogy vészelték át az anyacég csődjét?
A német anyacég csődje után ügyvezetőnk rengeteg munkával mentette meg, majd tette nyereségessé a magyar Praktikert. 2016-ban a barkácslánc a Wallis Csoport többségi tulajdonába került, így létrejött az egyetlen magyar tulajdonú barkácslánc. Az új tulajdonossal reorganizációs folyamatokba kezdtünk és az új struktúrában, új perspektívák nyíltak meg a stratégia, a finanszírozás és a lehetséges bővülés terén. A legfontosabb eredményeink között tartjuk számon a Váci úti áruház megnyitását, az online üzletágunk továbbfejlesztését, a KAM üzletágunk felépítését és megerősítését, valamint az áruházi dolgozók létszámának növelését.
Hogy néznek ki most az erőviszonyok a magyar barkácspiacon?
A Baumax és a Bricostore kivonulásával három szereplő maradt a 160 milliárdosra becsült barkácspiacon. A teljes lakberendezési és -felújítási, illetve a barkács-szegmens közel 30 százalékát fedi le a 3 nagy szereplő (sorrendben): a német OBI, a magyar Praktiker és a svájci Bauhaus. A Praktiker a második legnagyobb szereplő a barkácspiacon a több mint 33 százalékos részesedésével.
Mely termékek mennek leginkább?
Egyértelműen érzékelhető, hogy a barkácsáruházak klasszikus kínálata mellett nőtt a kereslet a lakásdekoráció és az otthonszépítés termékei iránt is, és egyre többen keresik a közép- és magasabb árfekvésű, minőségi termékeket is. Fejlődésünk alapvetően arányos minden árucsoportban, kiugró teljesítményt a hideg- és melegburkolatok és általában az építőanyagok terén értünk el, illetve markáns növekedés tapasztalható a kert, a világítás, a festék és impregnáló szerek esetében. A Praktiker a klasszikus áruházi értékesítés mellett jelentősen szeretné növelni az internetes és a nagyvásárlói programból származó bevételeit, ennek megfelelően folytatja a webshop optimalizálását, illetve munkatársak továbbképzését.
Sokan állítják közeleg a válság: éreznek-e ebből bármit is?
A forgalmunkat tekintve nem látunk erre utaló jeleket egyelőre. Eredményes évet zártunk 2018-ban, hiszen nem csak áruházi forgalmunk, de a webshopunk is kétszámjegyű növekedést ért el az előző évhez képest. 57,1 milliárd forintos árbevételt ért el a Praktiker 2018-ban az előző évi 47,8 milliárddal szemben, ez mintegy 20 százalékos bővülést jelent. 20 áruházat működtetünk, ezekben az alkalmazottaink száma is nőtt, jelenleg mintegy 1500 embernek biztosítunk munkát. A webshop forgalma a kasszán átmenő forgalom több mint 8 százalékát teszi ki, ami újra két számjegyű emelkedés 2017-hez képest. A Praktiker mintegy 300 beszállítóval dolgozik, a hazai vállalkozások aránya elérte a 80 százalékot.
Továbbra is növekedést terveznek?
2020-ban is további növekedést várunk. Meggyőződésünk, hogy a szortimentben is változások lesznek: az építőipari és lakásfelújításhoz kapcsolódó termékek mellett a lakásdekorációs árucikkek is egyre keresettebbek lesznek.
Nehéz eladókat találni? Mennyire küzdenek a munkaerőhiánnyal?
A versenyképes alapbéremelésnek, valamint a motiváló és megtartó funkciót egyaránt betöltő bónuszrendszerének köszönhetően a Praktikert kevésbé érintette a szinte összes iparágban megjelenő negatív tendencia. A munkaerőhiányból eredő HR kihívásokat nem problémaként, hanem megoldandó feladatként definiáljuk, így, ezzel a lendülettel a munkaerőpiaci jelenlétünket is sikeresen tudtuk hasznosítani. Szívügyünk a Praktiker PROtalent programunk, amelyben a tehetséges kollégákat motiváljuk. Emellett intenzív szakmai kapcsolatot alakítottunk ki a szakképző intézményekkel, és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara karrier aktivitásaiban is egyre többször veszünk részt.
Kik vásárolnak elsősorban a Praktikernél?
A vevőket tekintve három jól elkülöníthető szegmens figyelhető meg nálunk. Az úgynevezett laikusok, a hobbibarkácsolók és a szakemberek. A törzsvásárlói rendszerünkben a szakemberek létszámukhoz képest jelentős vásárlóerőt képviselnek, hiszen a törzsvásárlói forgalom több mint 60 százalékát teszik ki. Ezért kiemelt célcsoportként tekintünk rájuk. Amennyiben egy szakember éves nettó vásárlása 2 millió forint felett van, kérhet kiemelt ügyfélkapcsolati munkatársat is, aki számos pluszszolgáltatással is tudja őt támogatni: ez lehet egyéni kiszolgálás és szaktanácsadás, teljes körű szolgáltatás a tervezéstől az áru kézhezvételéig, egyedi fizetési konstrukciók, házhoz szállítási szolgáltatások. Ez az ún. Praktiker Prémium Plusz nagyvásárlói programunk. A lehetőség nemcsak vállalkozások és szakemberek számára elérhető, hanem egyszeri nettó 300 ezer forint feletti vásárlás esetén magánszemélyek is megkaphatják lakás-, házfelújítás vagy egyéb építkezési projekteknél.