A PÉNZ7 gyakorlatias tanórái nemcsak a pénztárcának tehetnek jót
MAGA pénzügyi tudatosság akkor kerül elő a leggyakrabban, ha a családok boldogulásához, jólétéhez szükséges gyakorlati ismeretek fejlesztése a cél. A pénzügyi tudatosság kialakításával azonban több képesség is fejleszthető a gyermekekben. A PÉNZ7 rendhagyó foglalkozásai a pénzügyi ismeretek átadásán túl akár kognitív, szociális és önszabályozó képességek területén is hatásos eredményeket érhetnek el a diákoknál.
Március 1. és 5. között hetedik alkalommal rendezik meg a pénzügyi és vállalkozói tudatosságot interaktív eszközökkel fejlesztő PÉNZ7-et. A széleskörű szakmai, kormányzati és civil összefogás eredményeként létrejött témahét ebben a tanévben a tudatos pénzkezelés a családban és az innovatív vállalkozás témaköreit járja körbe.
A vírushelyzet ellenére is nagy az érdeklődés a PÉNZ7 Pénzügyi és vállalkozói témahét iskolai keretben zajló eseményei iránt.
Az általános iskola 3. osztályától kezdve egészen 11. osztályig tanulhatnak a diákok a Pénziránytű Alapítvány által fejlesztett gyakorlatias, digitális eszközökkel is kiegészített tananyagokból.
A rendhagyó tanórák megtartásában idén is jelentős számú szakmai önkéntes támogatja az iskolákat.
Online tanórát tart például Varga Mihály pénzügyminiszter mellett Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke és Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke is.
Kandrács Csaba középiskolásoknak tartott online tanórája arra hívta fel a diákok figyelmét, hogy miért fontos a családi költségvetés tervezése, s hogyan kell a családi pénztárca bevételi és kiadási oldalát hosszú távon egyensúlyban tartani.
A Magyar Nemzeti Bank pénzügyi szervezetek felügyeletéért és fogyasztóvédelemért felelős alelnöke emellett megmutatta a diákoknak azt is, hogyan működik a jegybank és hogyan segíti a családok életét a pénzügyi folyamatok kézben tartásával, felügyeletével.
A gyakorló szakemberek, önkéntesek szerepe is óriási a PÉNZ7 során, hiszen általuk kel igazán életre a gondosan előkészített tananyag. A tanárok pedig a PÉNZ7 rendhagyó tanórái segítségével tehetik pedagógiailag teljessé a fejlesztő munkát. Tudjuk ma már, hogy a pénzügyi tudatosság fejlesztését akár egészen kicsi korban érdemes elkezdeni. Keveset esett szó azonban arról, milyen hosszútávú, a gyakorlatias ismereteken és jó pénzügyi döntéseken is túlmutató jelentősége lehet ennek a munkának.
A Cambridge-i Egyetem kutatói vizsgálták a gyermekek fejlődésének és pénzügyi tudatosságra nevelésének összefüggéseit. Megállapították, hogy a pénzügyi tudatosság kialakításához,
a pénz fogalmának megértéséhez természetesen minden gyereknek el kell jutnia egy megfelelő kognitív szintre, ugyanakkor a pénz kínálta gyakorlati helyzetek segíthetik a gyerekek képességeinek fejlesztését is. A kisgyermekek számára gondot okoz gyakran például, hogy a tartalom és az érték között kapcsolatot teremtsenek. Ha a szülők és tanárok olyan helyzeteket teremtenek, amelyben a gyermeket arra biztatják, hogy valódi pénzért vásároljon, egyrészt megtanulja, hogy a pénzt csak egyszer lehet elkölteni, másrészt megtapasztalja az érték és a méret közötti ellentmondást.
Ha a szülők és tanárok támogatják a gyerekek önálló pénzügyi döntéshozatalát, potenciálisan kifejlődnek bennük a kívánt pénzügyi szokások, ugyanakkor önszabályozó képességük is fejlődhet.
A pénz megtakarításának ösztönzése a céltudatosságra, türelemre neveli a gyermeket, míg a későbbiek folyamán a pénz jótékony célokra való megtakarítása szociális érzékenységüket és a társadalmi célok iránti elkötelezettségüket is fejlesztheti.
A pénz fogalmának megjelenése az oktató munkában például a matematikai összefüggések elsajátítását is megkönnyíti.
A negatív számok, a kivonandó, kisebbítendő fogalma például nagyon nehezen értelmezhető egy kisiskolásnak. Ha mindezt összekötjük a pénz kiadásával vagy például a kölcsönnel, tartozással, a gyerekek a saját életükben megfogható, megtapasztalható példákon keresztül tudják a fogalmakat megérteni, majd később sokkal hatékonyabban visszaidézni.
A PÉNZ7 iskolai keretek közötti megvalósulása tehát egyrészt hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek később könnyebben eligazodhassanak a mindennapi pénzügyek területén, másrészt a pénz megjelenése az oktató munkában segítheti a tananyag könnyebb megértését, sőt a diákok képességfejlesztésének és attitűdformálásának eszköze is lehet.
A szerző a Pénziránytű Alapítvány kommunikációs szakértője.