Nem lassít a NAV a digitalizációs fejlesztésekkel

NAV Infotár2019. dec. 12.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

Az online számlázó rendszer sikeres bevezetését követően további területeken indít technológiai fejlesztéseket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). 2020. július elsejétől minden belföldi adóalanyok közötti számláról online adatot kell majd szolgáltatnia a cégeknek, 2021 tavaszától akár a vállalkozások áfabevallási tervezetét is elkészítheti a hivatal.

Az EY szakmai konferenciáján Czöndör Szabolcs, a NAV főosztályvezetője kiemelte, hogy mindezzel párhuzamosan megkezdték egy még szélesebb körű ellenőrzési adatátadási kötelezettség előkészítési munkálatait is.

Az adóhivatal jelenleg a 100 000 forintos áfaösszeget elérő számlák adatait látja online, jövőre azonban újabb előrelépés történhet a gazdaságfehérítés területén. 2020. július 1-től már a belföldi áfaalanyok részére kiállított valamennyi számláról, 2021. január 1-től pedig a magánszemélyeknek nyújtott számlákról is online riportot kell majd küldeni a NAV-nak a Parlament által megszavazott gazdaságvédelmi és a versenyképességet javító törvény szerint.

Az eddigi áfaértékhatár megszűnése látványosan növelheti az érintett adóalanyok és az általuk digitálisan jelentett számlaadatok volumenét. A szabályváltozás a jövő évtől olyan számlakategóriákat is lefed, mint a belföldi fordított áfa és egyes áfamentes ügyletek, így minden cégnek számolnia kell a fejlesztéssel. A magánszemélyeknek kiállított számlák esetében a 2021-től életbe lépő intézkedés az online kasszán kívüli ügyletekre vonatkozik, azonban így is széles körnek kell felkészülnie a változásra.

Bevezetése óta az online számla adatszolgáltatási rendszer jelentősen csökkentette az áfarést, fellendítette a cégek digitalizációját és erősítette a hazai vállalkozások jogkövető magatartását. A következő években kibővülő adatbázisra támaszkodva az adóhivatal a vállalkozások áfabevallási tervezetét is elkészítheti, ami elsősorban adózási szempontból egyszerűbb tevékenységet folytató adózóknak jelenthet megoldást

– hangsúlyozta Czöndör Szabolcs az EY konferenciáján. A NAV főosztályvezetője hozzátette, megkezdték a standard audit fájl (ismertebb nevén SAF-T) bevezetésének előkészítését is, ami egy szélesebb egységesített adatátadási kötelezettséget jelent majd a magyar cégek számára.

Ez a fajta riportálási rendszer bizonyos eltérésekkel már több országban, például Portugáliában, Ausztriában, Luxemburgban, Lengyelországban és Litvániában is működik. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) ajánlása alapján magyar specifikumokkal kiegészített standardok (SAF-T_HU) konzultációja 2019. decemberében vette kezdetét. Bevezetés esetén, NAV ellenőrzés során az adózóknak ebben a formátumban kell majd adatot szolgáltatniuk például könyvelés, számlaforgalom, törzsadatok, tárgyi eszközök és készletmozgások kapcsán.

Újabb hatékony eszközhöz jut a NAV az adócsalás elleni küzdelemben a SAF-T leendő bevezetésével, amely a teljes számlakört lefedő online számla rendszert kiegészítve elősegítheti a gazdaság további fehéredését és a digitalizációt. A SAF-T egyelőre egy pilot-projekt keretében indul el hazánkban, aminek célja, hogy egy széles körű, standardizált bejelentési rendszert valósítson meg. A kísérleti időszak után akár már 2021-től élesben működhet. Külföldi tapasztalatok alapján a bevezetés nehézségei elsősorban abból adódnak, hogy több különböző helyről, akár különböző IT rendszerekből kell majd beszerezni azokat az információkat, amelyeket később egy standard formátumban kell a hivatalnak átadni. Ez többlet erőforrást és alapos felkészülést igényel majd a cégektől

– hangsúlyozta Molnár Péter, az EY adószakértője.