Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Ukrán–magyar találkozó Záhonyban

NAV Infotár2023. jan. 24.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

Záhonyban találkoztak az ukrán és a magyar vám- és határrendészeti felsővezetők, valamint a fuvarozói szövetségek képviselői. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyeztetést kezdeményezett a forgalom gyorsításáért.

A mostani találkozó előzménye egy 2011-es vámigazgatási megállapodás volt, ami a határon áthaladó teher- és személyforgalom gyorsítását szolgálja, így mindkét fél számára előnyösnek bizonyult. Az elmúlt évek eredményeinek értékelése mellett további közös célokat fogalmaztak meg a két ország szakemberei.

A találkozón összegezték a közúti határátkelőhelyek áteresztőképességének javítására tett intézkedések eredményeit: 2022-ben Záhonyban 3 százalékkal több tehergépjármű lépett be, mint 2019-ben, azaz a korábbi, napi 238 jármű helyett tavaly már 246 jármű beléptetése történt meg a határon naponta. Szembetűnő volt a növekedés Beregsuránynál, ahol az átkelőt csak a legfeljebb 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművek vehetik igénybe. Ez 2022-ben 8 164 fuvareszköz beléptetését jelentette, ami 130 százalékkal több, mint 2019-ben. Elhangzott az is, hogy mindkét ország hatóságai elkötelezettek a határátkelőhelyek áteresztőképességének további javítása mellett, ami csak közös munkával, a két ország együttműködésével képzelhető el, különös tekintettel a jelenlegi háborús helyzetre.

A résztvevők szerint a folyamatban levő határátkelőhely-fejlesztéseknek köszönhetően további javulás várható, de a felek addig is vizsgálják, hogy milyen újabb lehetőségek vannak arra, hogy még több teherautó léphessen át.

A NAV szorgalmazta azt is, hogy a korábbi, kétoldalú vám-együttműködési megállapodást a határrendészeti szervekkel négyoldalúvá szélesítsék, amivel minden résztvevő egyetértett. Megállapodás született arról is, hogy 2023 februárjában kísérleti eljárásban megvizsgálják az ukrán fél javaslatát, amely a határszakasz teherforgalmának növelésére vonatkozik.