Csak a minőségi termékek garantálhatják a fogyasztókat
PénzügyA marketing csak felkelti az érdeklődést, de visszatérő vásárlókká már a minőségi termék vagy szolgáltatás hatására válnak a vevők – hangsúlyozta az OTP Business Café legutóbbi adásában Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnöke. A hazai sajtóban „Ásványvízkirályként” emlegetett üzletember arról is beszélt, hogy miért tartja nagy bajnak, ha egy vezető azt gondolja magáról, hogy mindenben ő a legokosabb, és miért nem kell mindenkinek nagyban gondolkoznia.
A kiváló minőség nem valami extra dolog, hanem alapkövetelmény, ha nem megfelelő, nincs értelme az egésznek – húzta alá Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnöke az OTP Business Café vendégeként. Az üzletember úgy látta, hogy a marketing nagyon fontos, ám számára csak egy eszköz arra, hogy felkeltse a potenciális vevők érdeklődését, kíváncsiságát, hogy kipróbáljanak egy szépen becsomagolt terméket.
De ha a megvásárolt áru rossz, gyenge minőségű, az érdeklődőkből nem lesznek fogyasztók, és kudarc lesz a vége. Mint megjegyezte: "nem lehet hazudni, nem lehet hülyének nézni a fogyasztót”.
Tudásvágy, kíváncsiság, szakértelem
A vállalkozó a minőséghez hasonlóan vélekedik a tudásról és a szakértelemről is, hiszen – mint mondta – tanulás nélkül nem lehet sikereket elérni. Nem kell mindenkinek vállalkozónak lennie, alkalmazottként is megállhatja valaki a helyét, de a szakértelemre mindkét esetben szükség van. Az üzletember szerint az országnak ma elsősorban olyan mérnökök kellenek, akik nemcsak jól felkészültek, hanem szeretik is a hivatásukat, nyitottak, kíváncsiak az új technológiákra. Ő például személyesen is ott volt, amikor Nyárlőrincen üzembe helyezték az ország első pille-palackozó gyártósorát, hogy a saját szemével is lássa, hol tart a technológiai fejlődés, hogyan működnek, miként hasznosíthatóak az újdonságok.
Balogh Leventét a vállalkozói létben is mindig az foglalkoztatta, hogy kik mit és hogyan hoztak létre. Saját életében a nagy fordulat 2003-ban történt, amikor megvette apjától az akkoriban többszázmilliós veszteséggel üzemelő Szentkirályi-telepet. Ehhez mindenét pénzzé kellett tennie, ám rögtön ki is alakított egy nagyon ambiciózus üzleti tervet, amelyben eltökélte, hogy 10 év alatt 8 milliárdot fektet be, az egyik felét a marketingbe, a másikat a technológiába.
Saját családja is hitetlenkedve fogadta az elképzeléseit, de amit elhatározott, azt évről-évre tartotta, majd 2014-re meg is valósította. Pénze nem volt az akkori legjobb technológia beszerzésére, de ennek minőségéből nem engedett. A berendezések gyártóját a Szentkirályi ásványvíz hírneve, minősége, valamint Balogh Levente győzte meg arról, hogy érdemes megelőlegezni a bizalmat, így néhány hónap alatt elkészítette és leszállította az egyedi, az akkori csúcstechnológiát képviselő eszközöket a palackozáshoz.
A folytatás és az eredmény ismert: 2015-ben stratégiai partneri megállapodást kötött a Pasquale családdal, amely legutóbb a PepsiCo magyarországi leányvállalatát vásárolta fel. Az integrációnak köszönhetően a Szentkirályi Magyarország a hazai élelmiszeripar meghatározó szereplőjévé vált.
Újítások és buktatók
Balogh Levente az OTP Business Café adásában elismerte, sok terméket azért nem dobott a piacra, mert nem volt tökéletes a gyártási technológia.
Példaként azt hozta föl, hogy hiába kísérleteznek vele, nem találják, nem tudják elkapni, hogyan lehet kiváló minőségű ízesített ásványvizet készíteni. A cél az, hogy a termék egyszerre legyen finom és egészséges, amit nem könnyű eltalálni.
Az üzletember azt vallja, nem kell mindenkinek nagyban gondolkoznia, a nyugat-európai példák is azt mutatják, hogy egyre többen találják meg a számításukat a helyi, regionális igényeket kielégítő, de mindenképpen minőségi termékek előállításában. A „kicsik” azonban kétségtelenül kiszolgáltatottabbak a munkatársaknak, míg a „multik” az általuk alkalmazott, hosszú évtizedek alatt kidolgozott menedzsment stratégiának köszönhetően tudnak hatékonyan működni.
Balogh Levente meggyőződése szerint egy márka akkor tud fejlődni, erősödni, ha a folyamatos megújulás mellett zavartalanul, az akadályozó tényezők kiiktatásával tud működni.
Fontos tanácsként jegyezte meg, hogy néha bizony egy alapítónak, vezetőnek is el kell ismernie, hogy háttérbe húzódásával, visszalépésével teszi a legjobbat a cégével. Nagy bajnak tartja, ha egy ügyvezető igazgató azt gondolja magáról, hogy ő a legokosabb, aki mindenhez mindenkinél jobban ért. Így nem lehet egy vállalatot irányítani, sikerre vinni. Minden terület irányítására meg kell találni a megfelelő vezetőt.
Bár Balogh Levente önmagát a nagy álmok emberének tartja, a beszélgetésben többször is utalt arra, hogy ezek megvalósításához nélkülözhetetlen a realitások ismerete. Külföldi terjeszkedésben például akkor érdemes gondolkodni, ha a cég Magyarországon már bizonyított és bekerült a legjobbak közé. A bővítést pedig érdemes a környező országokban, az ott élő magyar közösségekre támaszkodva elindítani. Aki azzal vág bele az üzletbe, hogy ha itthon nem ment, akkor majd meghódítja a kínai piacot a termékével, könnyen csalódhat.
A társadalmi felelősségvállalásról
Balogh Levente azt is elárulta, az oktatás, a tapasztalatok megosztása mellett társadalmi szerepvállalása fontos részének tartja, hogy befektetőként is beszálljon újonnan induló hazai vállalkozásokba, támogassa azok fejlődését.
A fenntarthatóságra vonatkozó kérdésre a Szentkirályi Magyarország elnöke aláhúzta, hogy a vállalat folyamatosan dolgozik ökológiai lábnyoma csökkentésén, ám valahogy el kell juttatni a terméket a vásárlókhoz és ehhez jelenleg jobb megoldás nincs a PET-palackoknál.
Ahhoz, hogy nagyobb arányban hasznosítsák újra ezeket a műanyag palackokat Balogh Levente szerint a tudatosabb hulladékgyűjtés, a betétdíj bevezetése, és a nagyobb arányú újrahasznosítás lesz a megoldás.