Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Nekünk is ugyanaz a minőségű mosópor jár, mint az osztrákoknak

Interjú2022. jan. 3.Bódy Géza

Az elmúlt években jelentős változások történtek a fogyasztóvédelem területén. A kereskedelmi ágazat a vállalkozások érdeke miatt önként is a vevők igényeihez igazítja gyakorlatát, de a tisztességes kereskedői magatartás betartatásához kellenek a jogszabály-módosítások. Továbbra is folyamatosak az ellenőrzések, most éppen a silány izzósorok, karácsonyfaégők szezonja van: sorra vonják ki a forgalomból az áramütést, égési sérülést és lakástüzet okozó termékeket – mondta a növekedés.hu-nak adott interjúban Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára.

Milyen szigorításokat vezetett be a kormány a fogyasztóvédelem területén?

Öt évvel ezelőtt, 2016-ban kezdtük el a fogyasztóvédelem megerősítését az online kereskedelem szabályozásával. Ekkor módosítottuk a fogyasztóvédelmi törvényt, mégpedig a bírságsáv növelésével. Ugyanis nem volt visszatartó ereje a 15-500 ezer forint közti bírságnak, amelyet abban az esetben szabtak ki, ha egy vállalkozás újra megtévesztette a fogyasztót.

Az alacsony szankció miatt nem csoda, hogy egy-egy ismételt vizsgálat esetén is 54 százalékos volt a kifogásolási arány.

Ez óriási szám egy második körös ellenőrzésnél.

Mit lehetett tenni?

200 ezer és 2 millió forint közötti összegre növeltük a bírság összegét, hogy ezzel is jogkövető magatartásra késztessük a cégeket. Ezzel párhuzamosan az e-kereskedelemben 2017-től kiemelt ellenőrzéseket indítottunk.

A szigor hatása meghozta az eredményt?

Igen. A korábbi 54 százalékos arány mára már 10 százalékra csökkent. Úgy gondolom, ez beszédes szám, sokat javult az online kereskedelemben a fegyelem.

Az ITM-en belül 2017-ben létrehoztuk a területet célzottan ellenőrző IT-laboratóriumunkat is.

Közzétettük és rendszeresen frissítjük a jogsértő webáruházak adatbázisát. Ez nagy segítséget jelent a vevők számára, és arra ösztönzi a cégeket, hogy ha mulasztanak is, hibájukat mielőbb javítsák.

Ez az adatbázis hol érhető el?

A www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu címen. A listán azok az online shopok szerepelnek, amelyeket a fogyasztóvédelmi hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vagy a bíróság jogerősen elmarasztalt.

A honlap egyúttal arról is tájékoztat, ha a webáruház együttműködő volt, és teljesítette a határozatban foglaltakat.

Az adatbázisban az erről szóló tájékoztatás zöld színnel látható: „A vállalkozás utólag pótolta a hiányosságokat, a határozatban foglaltakat teljesítette!” Ha ez a felirat szerepel egy vállalkozásnál, a határozatban leírt jogsértéseket a cég már megszüntette, tehát fogyasztóvédelmi szempontból jogkövető, lehet tőle vásárolni, azonban jogszabályi előírások miatt a határozat ebben az esetben is két évig nyilvános.

Keszthelyi Nikoletta: A legnagyobb léptékű változás a jótállás-szavatosság átfogó megújítása az idei évtőlKeszthelyi Nikoletta: A legnagyobb léptékű változás a jótállás-szavatosság
átfogó megújítása 2021-től

Milyen hiányosságról, milyen jogsértésekről van szó?

Például az elérhetőséggel kapcsolatosról. Ide azokat soroljuk, ha például a webáruház elérhetetlen vagy nem válaszol; a vállalkozás neve vagy címe nincs feltüntetve a honlapon; a webáruház a békéltető testülettel kapcsolatosan nem ad tájékoztatást. De szállítással kapcsolatban is lehet jogsértés. Elállással és jótállással kapcsolatos problémának minősül, ha például a webáruház nem ad meg szállítási határidőt; semmilyen vagy nem megfelelő tájékoztatást ad az elállási jogról, szavatosságról, jótállásról. A „csodát ígérő termékekkel” kapcsolatos jogsértések külön kereshetők.

Ezeknél a webáruház olyan termékeket kínál, amelyek megalapozatlanul kecsegtetnek rövid idő alatt bekövetkező, jelentős javulással.

Ilyenek például a rendszerint hatástalan fogyasztószerek, izomnövelők, gyors nyelvtanulást ígérő termékek.

A webáruházakra kell a „legéberebb” módon figyelni, azáltal, hogy megszaporodott internetes rendelés?

A koronavírus-járvány hatására olyanok is online vásárolnak, aki előtte soha. Nem csoda, hogy megszaporodtak a csaló webáruházak. 

Végeznek próbavásárlást?

Természetesen így is ellenőrzünk, nem csak bejelentésre.

Ahol bűncselekmény történik, ott már kevés a fogyasztóvédelmi eszköztár, a rendőrséget is be kell vonni.

Milyen főbb változások történtek még a szabályozásban?

Például a fogyasztóvédelmi hatóságnak lehetősége nyílik honlapot blokkolni. Természetesen csak akkor, ha a vállalkozó többszöri felszólításra sem lép, nem távolítja el, vagy pontosítja a problémás tartalmakat. Szintén szigorítás, hogy a logisztikai szolgáltatóknak is felelőssége van a termékbiztonság területén.

Ez mit jelent?

Nem feltétlenül a forgalmazó, kereskedő a hibás, ha egy laborvizsgálat során veszélyes terméket találunk. Ekkor a gyártót kell megkeresni, és ha a nyomonkövetés során nem lehet elérni, akkor jön a logisztikai szolgáltató felelőssége, akinek felelnie kell a termékbiztonságért. Ez egy uniós szabály, hiszen sok esetben uniós logisztikai szolgáltatón keresztül érkezik Távol-Keletről áru. Ilyen esetben már náluk meg lehet akadályozni, hogy piacra kerüljön a termék.

Magyarul: nem kell Kínáig elmenni, az ázsiai gyártókkal szembeni nehézkes eljárás helyett idehaza intézkedhetünk.

A logisztikai szolgáltatóval szemben hatékonyabb eljárást lehet kezdeményezni, könnyebben felelősségre vonható.

A hatékonysághoz milyen kormányzati átszervezésekre volt szükség?

A legnagyobb léptékű változás a jótállás-szavatosság átfogó megújítása 2021 elejétől. Ennek apropója az volt, hogy régóta a garanciális ügyintézés hiányosságai miatt érkezik be a legtöbb fogyasztói panasz. Ezért januártól új időszámítást kezdtünk a jótállási szabályokban. A terület 17 éve változatlan rendelkezéseit a vásárlók helyzetét javítva, a vállalkozások kötelezettségeit egyértelműbbé téve dolgoztuk át. Így a korábbi egy mellett két-három év is lehet a jótállási idő, világosabbak a javítási és cserehatáridők, a jótállási jegy elektronikus formában is kiadható. 

Hogyan változott a jótállás ideje?

A vevő joggal várja el, hogy a drágább termékek minőségéért, használhatóságáért hosszabb ideig vállaljon felelősséget a gyártó. A 2021. január elsejétől megvásárolt, 10 ezer és 100 ezer forint közötti árucikkekre a továbbiakban is egy, a 100 ezer forintnál drágábbakra azonban már két, a 250 ezer forint fölöttiekre pedig három évig érvényesíthető a jótállási igény. A változtatás fenntarthatósági célokat is szolgál, hiszen tartósabb termékek előállítására ösztönöz, így csökkenhet az elektronikai és egyéb hulladékok mennyisége. Ezen kívül a javítási határidők is módosultak.

A szervizelésekről mit érdemes tudni?

A termékek rendeltetésszerű használat ellenére bekövetkező meghibásodása óhatatlanul bosszúságot okoz. Gyakran csak többszöri utánajárást követően kapjuk vissza, ezért hosszú ideig nélkülözni kényszerülhetünk egy-egy háztartási gépet vagy telefont. A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint egyes termékek szervizelése akár 70-100 napig is elhúzódhatott.

A rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a tartós várakoztatástól.

A rendelkezések egyértelműsítik, hogy a szavatossági, jótállási igények érvényesítése nem köthető az eredeti csomagolás meglétéhez. Visszatérő probléma volt mostanáig, hogy a termék az elhúzódó vagy többszöri javítás miatt futott ki a jótállási időből. Tavaly január 1-jétől a jótállási idő meghosszabbodott azzal az idővel, amíg a vásárló a szervizelés miatt nem tudja használni készülékét. A jótállási idő csak azután folytatódik, hogy a vevőt értesítették a hiba kijavításáról, és a termék ismét működőképes.

A Békéltető testületnél a szervizelés kiemelt téma volt, jól tudom?

Igen. Nagyon sok esetben a vevők pont a szavatossági, jótállási határidők miatt fordultak a testülethez. Apropó szerviz: az sem lehetséges már, hogy például egy mosógép 60 napig álljon a szervízben.

Bevezettük a 30 napos javítási határidőt.

Ezek a módosítások jelentősen erősítik a fogyasztói jogokat. Természetesen folyamatosan egyeztettünk a kereskedelmi szereplőkkel, mielőtt meghoztuk ezeket a módosításokat.

Újabb szigor?

2022 elejétől azok a gyártók, akik a termékük tartósságára – akár a kapcsolódó reklámban –önkéntes jótállást nyújtanak, kötelesek úgynevezett jótállási nyilatkozatot a fogyasztó rendelkezésére bocsátani, méghozzá előírt tartalommal és jól érthető szövegezéssel, magyar nyelven.

A „tartósság” alatt a termék azon képességét érti a jogszabály, hogy az megőrizze a megkövetelt funkcióit és teljesítményét a szokásos használat mellett.

A gyártói jótállási nyilatkozatban rögzíteni kell a jótállásra kötelezett nevét és címét, meg kell jelölni a jótállással érintett árut és elő kell adni a fogyasztó által a jótállás érvényesítése érdekében követendő eljárást és a jótállás feltételeit, túl azon, hogy egyértelműen tájékoztatni kell arról is a fogyasztót, hogy ez a kereskedelmi (gyártói) jótállás nem érinti a kellékszavatossági jogait.

Mit mutatnak az ellenőrzések eredményei?

Csak tavaly ezer próbavásárlást végeztek a kollégáim. Míg tavalyelőtt 44 százalékos volt a kifogásolási arány, 2021 első hónapjaiban ez jócskán 50 százalék fölé nőtt. A jogsértések jellemzően a jótállási jeggyel kapcsolatosak.

A fogyasztó a jogairól általában a jótállási jegyről tájékozódik – ezért fontos, hogy minden rendben legyen ezzel kapcsolatban.

Próbálnak a kereskedők felzárkózni, az ellenőrzésekkel nem a bírságolás a célunk, hanem a jogkövető magatartás erősítése, az új szabályok elfogadtatása. A megfelelő jogalkalmazás érdekében jótállási jegy mintát készítettünk és tettünk közzé, ezt már több mint 1400 alkalommal töltötték le.

Milyen problémákkal találkoznak az említetteken kívül?

A kettős minőség ügyével magyar kezdeményezésre kezdett foglalkozni az Európai Unió. A kapcsolódó irányelv idén nyártól lép hatályba a tagállamokban.

Május végétől megtévesztés miatt szankcionálhatjuk azokat a vállalkozásokat, amelyek kettős minőséget alkalmaznak.

Lényeges, hogy az élelmiszeripari termékekkel a NÉBIH foglalkozik. Az ITM laboratóriumában a háztartási vegyipari termékeket vizsgájuk.

Ennél a csoportnál mit tapasztalnak?

Németországból, Ausztriából és Olaszországból hoztunk árut, összesen 420 darabot.

A kettős minőség aránya 34 százalék volt. A hatóanyag tartalom pedig 24 százalékos különbséget mutatott.

A csomagolást is vizsgáltuk, eltérés főként a fenntarthatósággal kapcsolatos jelzések terén mutatkozott. A magyar csomagolásnál sokszor hiányoztak. Ez minket is meglepett. Az is előfordul, hogy a forgalmazás szempontjából kettős minőségű a termék. 

Mondana példát?

Például egy termékcsalád nívósabb darabja Bécsben kapható, de Budapesten nem árusítják. Ezzel nem valósul meg a megtévesztés, jogsértés, a gyártó kereskedelempolitikájától függ, de mi úgy gondoljuk, ebben sem lenne szabad különbséget tenni. Nagyobb gondot jelent, ha egy osztrák boltban kapható fehérítőben magasabb a hatóanyag-tartalom, míg az azonos néven, egyforma csomagolásban Magyarországon kaphatóban jóval alacsonyabb.

A gyártókat megkeresték?

Természetesen voltak, akikkel már tárgyaltunk, és van, aki nyitott a korrigálásra.

2022 májusától, az új szabályok életbe lépésétől már hatósági eljárás keretében keressük meg a gyártókat.

Egyelőre türelmi, felkészülési idő van, de mindenkinek igyekszünk felhívni a figyelmét a várható változásokra.

Évről-évre visszatérő probléma, a silány minőségű kínai termékek, főleg ünnepkor. A rendszeres ellenőrzések nyomán látható némi javulás?

Mintavételhez kifejezetten ezeket a filléres termékeket keressük. Piacokra, egyéb elárusító helyekre járunk, és igyekszünk kiszűrni a veszélyes árut. Természetesen az online piactéren is jelen vagyunk, és a nagy áruházláncokban is megfordulnak a kollégák.

Mit mutattak a legfrissebb eredmények?

2021-ben is elvégeztük a fényfüzérek és dekorációs célú világítástechnikai termékek szezonális ellenőrzését.

A mintavételezett termékek több mint háromnegyede nem felelt meg a biztonsági követelményeknek.

A problémás árucikkek egyszerre akár hét-nyolc szempontból is kifogásolhatónak bizonyultak.

Milyen hibákat találtak ezeknél az égősoroknál, fényfűzéreknél?

A laboratórium december közepéig 31 különböző díszvilágítási füzért és dekorációs célú világítástechnikai terméket vizsgált meg. Közülük 24 típust talált áramütés- és/vagy tűzveszélyesnek.

Mondana ezekre is példákat?

Gyakori hiányosság volt, hogy a vezetéket nem rögzítették megfelelően, kettős helyett csupán alapszigeteléssel látták el, vagy a keresztmetszete nem érte el a szabványban előírt vastagságot. Sok esetben a csatlakozódugó kis mérete miatt a bedugaszoláskor a használó keze feszültség alatt álló részekkel érintkezhet. Gyakran ajánlottak kültéri használatra a víz behatolása ellen nem védett terméket.

Az elmúlt hetekben összesen 35 ezer darab veszélyes díszvilágítási eszközt tartóztattunk fel már a vámhatáron.

Milyen az együttműködés a civil szervezetekkel?

Bevonjuk a munkánkba őket, párbeszédet, konzultációt folytatunk velük. A jótállás-szavatossági szabályok módosításába is beépítettük a javaslataikat. A 2021. október végén rendezett, uniós szintű fogyasztói panelbeszélgetésen a civilek is részt vettek, ahol a magyarországi zöld átállásról, digitális átállásról, fogyasztói trendváltozásról esett szó.

Együttműködünk a Tudatos Vásárlók Egyesületével, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületével, a Fogyasztóvédelmi Referens Egyesülettel, illetve a Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetséggel is.

Workshopokon is találkozunk, meghívjuk a Fogyasztóvédelmi Tanács ülésére őket, a legutóbbira novemberben került sor. A laborjainkat is használja tesztjeihez például a Jász-Nagykun- Szolnok megyei Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ). A felsorolásból is látszik, igyekszünk a lehető legtöbb és legjobb módszerrel fejleszteni a fogyasztóvédelmi szakterületet.

A technika, innováció fejlődése új kihívásokat jelent?

Természetesen, hiszen új és még újabb elektronikai eszközök jelennek meg. Ezért például tavaly már a légnedvesítőket, párologtatókat, aromadiffúzorokat is vizsgáltuk az elektromos rollerek mellett.

A kifogásolási arány itt is magas, ezért 2022-ben is várható ellenőrzés, de új termékek is megjelennek palettánkon.

Vizsgáljuk majd a robotporszívókat, az egyéb alternatív közlekedési eszközöket, mint például a segwayeket. Muszáj a fejlődéssel lépést tartanunk, ráadásul nem lehet elég korán kezdeni a tudatos fogyasztói magatartásra való nevelést.

Erre milyen módszerük van?

Igyekszünk a diákokat fogyasztóvédelmi tudatosságra nevelni. Létrehoztunk egy olyan pályázatot, amelyre minden évben jelentkezhetnek az oktatási intézmények.

A „Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” címet az az intézmény kapja, ahol tartósan magas színvonalon fejlesztik a fogyasztói magatartást.

Fontos szerepet kapnak a tanárok, a diákok a fogyasztóbarát vállalkozói szemlélet és fenntartható fogyasztás elterjesztésében. Már 100 iskola vállalta a diákok internethasználattal és e-kereskedelemmel kapcsolatos tudatosságának fejlesztését is. Fontos, hogy a fiatalok már az iskolában elsajátítsanak olyan ismereteket, amelyek vásárlóként védelmet jelentenek számukra a megtévesztésekkel szemben. Leendő vállalkozóként is így sajátíthatják el legkönnyebben a fogyasztóbarát szemléletet. A program a tudatos fogyasztói és vállalkozói magatartás terjesztésével járul hozzá Magyarország fejlődéséhez és a gazdaság további erősödéséhez.