Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Így segítünk idős családtagjainknak a pénzügyeik intézésében

Pénzügy2025. feb. 19.Növekedés.hu

A magyar felnőttek majdnem harmada intéz pénzügyeket a szülei, nagyszülei helyett. A lakosság fele viszont még nem gondolt arra, mi lesz, ha az idősebb családtagok ezt már nem tudják egyedül megoldani – többek között ez derül ki a CIB Bank kérésére készített reprezentatív felmérésből1. A pénzintézet új, CIB Családi Flottacsomag szolgáltatásával kíván segíteni, hogy a család több generációjának pénzügyei könnyedén intézhetők legyenek egy banknál, kényelmesen és kedvezményesen.

Számlabefizetéssel, online vásárlással segítjük az idősebb rokonokat

A válaszadók 29 százaléka intéz pénzügyeket az idősebb családtagok helyett, általában számlákat fizetnek be (az érintettek 62 százaléka) vagy online vásárolnak (51 százalék). Segítenek pénzügyi tervezésben (15 százalék), hitel- vagy kölcsönügyintézésben is (9 százalék), és sokan jelölték meg az egyéb, alkalomszerű segítséget (47 százalék). 71 százalék nem vesz részt az idősebb családtagok pénzügyeinek intézésében, jellemzően azért, mert nincsenek segítséget igénylő rokonaik (56 százalék).

A felmérés egyik legfontosabb tanulsága, hogy a hazai felnőtt lakosság fele nem gondolkodott még azon, hogy mi lesz, ha idősebb családtagja már nem tudja egyedül intézni pénzügyeit. A megkérdezettek majdnem ötöde ugyan gondolt erre a problémára, de még nem tett konkrét lépéseket. A válaszadók 18 százaléka nyilatkozott úgy, hogy van hozzáférése az idős rokon bankszámlájához, 14 százalék pedig – bár tudja, hogy hol vezeti családtagja a számláját – nem rendelkezik hozzáféréssel.

Leginkább a 40–59 éves korosztályra jellemző, hogy hozzáféréssel rendelkezik az idős rokonok (szülők) bankszámlájához (25 százalék). A 40 év alattiak, ha tudják is, hogy hol vezet bankszámlát a rokonuk, jellemzően nem férnek hozzá.

Egyre korábban nyitunk számlát a gyermekeknek

A társadalom egészét tekintve úgy tűnik, hogy a bankszámlanyitás 14 éves kor felett válik aktuálissá, de a számlanyitás ideje ma már korábban is esedékes lehet. A 60 év feletti szülők közül csak minden tizedik emlékezett úgy, hogy gyermekének már 14 éves kora előtt nyitott számlát, míg a 40–59 évesek körében ma már 30 százalékra emelkedett ez az arány. Az idősebb generáció tagjainak negyede nem nyitott bankszámlát gyermekének 18 éves kora előtt.

A pénzintézet, illetve a számla kiválasztásában jellemzően szerepet játszanak a kínált kedvezmények (35 százalék); ugyanakkor a gyermeknek nyitott számla esetében a könnyű használhatóság is lényeges, erre a szülők harmada odafigyel. A gyerekesek mindössze 36%-a tartja fontos szempontnak, hogy ugyanannál a pénzintézetnél legyen gyermeke számlája, ahol a család többi tagjának is.

Egy nagyobb család több, különböző – eltérő online felületekkel rendelkező – banknál vezetett bankszámlái esetén sok időt, energiát emészthet fel, ha segítünk az idősebb családtagoknak az ügyeik intézésében, ha pedig gyakran utalunk egymás között, akár csak zsebpénzt a gyermeknek, a díjak is magasak lehetnek. Ezért fejlesztettük ki CIB Családi Flottacsomag szolgáltatásunkat, amellyel több generáció pénzügyei intézhetőek egy banknál kényelmesen és kedvezményesen

– foglalta össze az új szolgáltatás bevezetésének hátterét Horváth Bálint, a CIB Bank Lakossági Számla és Tranzakciós Termékek vezetője.