Kiberbiztonság: dobogós a csalások miatti szorongás és félelem  

Pénzügy2023. júl. 7.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

Az emberek tíz legnagyobb félelme közül hat köthető a visszaélésekhez. Ezek a félelmek már megközelítették, sok esetben meg is előztek olyan “hétköznapi” félelmeket, mint például a közlekedési baleset, vagy a betöréstől való félelem. Az OTP Bank által végzett felmérés eredményei azt mutatják, hogy jobban aggódunk a pénzügyeink miatt, mint az életünkért vagy a fizikai biztonságunkért.

Az emberek 97 százaléka hallott már valamilyen banki csalástípusról és a megkérdezettek több, mint felének van olyan ismerőse, aki találkozott is ilyen próbálkozással, 41 százalék pedig személyesen is tapasztalt ilyen kísérletet – derült ki az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív felmérésből, ahol a résztvevőket a legnagyobb félelmeikről is megkérdezték.

Az emberek tíz legnagyobb félelméből hat kapcsolódik a kiberbűnözéshez:

Az emberek 10 legnagyobb félelme:

  1. Közlekedési baleset: 64 százalék aggódik miatta
  2. Adatok ellopása interneten (pl. személyes fiók feltörése): 64 százalék aggódik miatta
  3. Csalók bankszámlához való hozzáférése: 61 százalék aggódik miatta
  4. Bankkártyával való visszaélés: 60 százalék aggódik miatta
  5. Csalók virtuális károkozása számítógépen, mobiltelefonon: 57 százalék aggódik miatta
  6. Online csalások, megtévesztések: 57 százalék aggódik miatta
  7. Betörés: 54 százalék aggódik miatta
  8. Online vásárlásokhoz köthető csalások: 54 százalék aggódik miatta
  9. Autó, vagy egyéb értéktárgy ellopása: 54 százalék aggódik miatta
  10. Verbális vagy fizikai erőszak közterületen: 52 százalék aggódik miatta

A visszaélésekkel kapcsolatos félelmek jogosak, valóban megnövekedett az online térben a csalási kísérletek száma, és a csalási módszerek is egyre változatosabbak és kifinomultabbak.

A tájékozódás és a tudatosság azonban segít a sikeres védekezésben, az áldozattá válás elkerülhető néhány fontos óvintézkedés betartásával, illetve az OTP Bank online csatornáinak biztonsági funkcióinak használatával.

A kétlépcsős azonosítással, a jelszavak változtatásával is jelentősen csökkenthető az áldozattá válás esélye. A telefonon és e-mailben érkező megkeresésekkel kapcsolatban is járjunk el körültekintően, mindig ellenőrizzük a küldő hitelességét, sose kattintsunk elővigyázatlanul e-mailben vagy sms-ben érkező linkre.

Fontos tudni azt is, milyen adatokat nem kér a bank, ezeket tehát másoknak se adjuk meg:

  • az elektronikus szolgáltatásához tartozó belépési azonosító adatait,
  • a belépéshez, illetve pénzügyi műveletekhez kiküldött egyedi biztonsági kódot,
  • bankkártyához tartozó TeleKódot vagy CVC kódot,
  • távoli elérést biztosító alkalmazás letöltését.

Az OTP Bankban naprakészen biztosítjuk és alkalmazzuk ügyfeleink védelme érdekében azokat a legkorszerűbb biztonsági funkciókat és megoldásokat, amelyekkel a visszaélések megelőzhetőek, valamint folyamatosan informáljuk, edukáljuk ügyfeleinket annak érdekében, hogy felismerjék a csalók próbálkozásait és elkerüljék az áldozattá válást. Ezekkel azonban csak kulcsot tudunk adni az ügyfelek kezébe, a kiberbiztonság ajtaját nekik kell bezárniuk

 mondta Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója.  

A csalók ellen az ügyfeleknek és a bankoknak közösen kell felvenni a harcot.

Az OTP Bank honlapján, az adathalászatról tájékoztató oldalán minden rendelkezésre álló információval ellátja az érdeklődőket és mindig felhívja a figyelmet az éppen aktuális csalástípusokra is, hogy az emberek számára könnyebben felismerhetőek legyenek ezek a próbálkozások.