Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Gasztro téma: Itthon is megérné indítani egy ilyen vállalkozást? Mit gondoltok?

Siker2019. okt. 26.Növekedés.hu

Egyszerűen más alapítani egy vállalkozást Angliában, mint itthon. Nézzünk egy példát onnan és gondolkodjunk el, ez hogy menne itthon.

Timo Boldt egy 26 éves, igéretes karrier előtt álló pénzügyi szakember volt. Soha sem volt ideje közértbe járni, de enni evett volna valami hazait. A most 33 éves fiatalembernek már több mint 38 milliárdos forgalmú vállalkozása van - olvasható a bbc.com hírportálon. 

Amikor 2012-ben Londonban minden nap késő estig dolgozott, arra vágyott: bárcsak lenne valami kényelmes, könnyű útja annak, hogy otthonában tisztességes ételeket főzzön magának. 

Még ha lett volna is időm főzni, az étel egy része kárba vész, az online receptek pedig gyakran értelmetlenek. Azon gondoltam, hogyan oldhatnám meg ezt a problémát. Hogyan találhatok egy egyszerűbb megoldást?

mondja Timo. 

Timo azt mondja felismerte, hogy a hozzá hasonlóan elfoglalt embereknek az lenne a legjobb megoldás, ha készen kapnák az összes alapanyagot kiporciózva, azt kihoznák a lakásra és abból ő tudna készíteni valamilyen ételt, aminek még a receptje is a csomagban van. 

Akkortájt, hét évvel ezelőtt már volt néhány cég, amely indított hasonló szolgáltatást, mint például a német HelloFresh. Timo úgy vélte, hogy e piac növekedni fog, ezért elhatározta, hogy feladja pénzügyi munkáját és belevág saját élelmiszer csomagszállító vállalkozásába. Az üzletnek a Gousto nevet adta. 

Timo cégének idei várható forgalma meghaladja a 100 millió fontot (több, mint 38 milliárd forintot) és ugyanekkora összegű beruházást készít elő. 

Versenytársaival, a Simply Cook-kal és a Mindful Chef-fel együtt a Gousto egy olyan ágazat szereplője, amelynek értékét egyes szakértők  csak az Egyesült Királyságban évi 1 milliárd fontra becsülik. Világszerte az ételcsomag szektor 2025-re elérheti a 9 milliárd dollárt (mintegy 2 670 milliárd forintot). 

A Gousto, amely alkalmazotti létszámát most bővíti 500-ról 1 200 főre, ma már nagyon messze jár a Timo étkezőjében kezdődött szerény indulástól. 

Timo Berlinben született és nevelkedett, és korai 20-as éveiben került Londonba. Amikor a City-t otthagyta a Gousto kedvéért, 75 000 font (közel 29 millió forint) megtakarítása volt. Barátaitól és családtagjaitól és további 130 000 fontot (mintegy 50 millió forintot) tudott összeszedni. 

Amikor belevágtam, saját lakásomból kezdtem az üzletet - mondja a ma 34 éves Timo.

Otthagytam egy magas fizetésű állást. Egész nap elemeztem a recepteket és a lehető leggyorsabban rávettem barátaimat és családomat, hogy próbálják ki a csomagjaimat.

Miután az első három évben nem tudott fizetést adni magának, szavai szerint „őrült bizakodással” tengette napjait. Mint sok más vállalatalapító, hozzáteszi: egy vállalkozás kezdő időszakában mindent maga próbált megcsinálni, még ha ez családi életét is hátrányosan érintette.

Ügyfeleimnek személyes telefonszámomat adtam meg, amit a feleségem rendkívül utált. Az emberek késő éjszaka hívogattak, keresték a megrendelt csomagjukat. Jó leckét kaptam, hogyan célszerű elosztani a munkát

mondja.

A vállalkozás kezdetben egy kelet-londoni piac standján árusította csomagjait. Vevői szájról szájra adták hírét, majd némi reklám alkalmazásával lassan felépítette online jelenlétét. Timo 2013-ban megjelent a BBC vállalkozói televíziós show-műsorában, a „Sárkányfészek”-ben is - Magyarországon Cápák között néven fut ez a valóságshow -, de ott nem sikerült támogatókra lelnie. Akkoriban jelentette be, hogy a Gousto havi 25 000 font (közel 10 millió forint) veszteséget termel, de már kapott befektetési ajánlatokat. 

A vállalat székhelye ma Nyugat-Londonban, Hammersmith-ben van, saját gyára pedig Lincolnshire-ben, ahonnan havonta átlagosan 250 000 fagyasztott és csomagolt ételkészletet küldenek szét. A jellemző vevő tapasztalataik szerint egy 40 éves, gyermeket nevelő szülő.

A vállalkozás azonban továbbra is veszteséget termel. Timo viszont azt mondja: ez tudatos döntés eredménye, mert figyelme központjában a növekedés áll.

Lehetnénk nyereségesek, de inkább intenzíven fejlesztünk. 

Timo azt állítja: a Gousto dolgozik a csomagoláshoz használt műanyagok mennyiségének csökkentésén.

Olyan technológiát vezetünk be, amely egy, már alacsony szintről 50 százalékkal csökkenti a műanyag felhasználást.

Egy másik probléma, amivel a Gousto-nak meg kell küzdenie, hogy elég drága a szolgáltatásuk igénybe vétele. Jelenleg két ember étkezésére szolgáló, két receptet tartalmazó csomag 24,99 font (mintegy 9 600 forint).

Timo azt mondja:

Azt akarjuk, hogy mindenki megengedhesse magának ennek a  szolgáltatásnak az igénybevételét. 

Előre tekintve Timo azt mondja: jelenleg nem tervezi, hogy a Gousto kilép az Egyesült Királyság határain túlra. Tart azonban a Brexit lehetséges hatásaitól, attól, hogy az elrettenthet tehetséges külföldieket a beköltözéstől és a munkavállalástól. 

Sok makroszintű kockázatot látok a Brexit-ben, de bízom a Goustoban és az otthoni főzés térnyerésében, különösen, amikor bizonytalan idők jönnek.