Ön tudta, hogy az IKEA alapítója bár milliárdos volt, nagyon szerényen élt?
SikerÉrdekes, hogy milyen sok rendkívül gazdag ember él teljesen puritán módon. Ilyen Warren Buffett, Marc Zuckerberg, de ilyen volt Ingvar Kamprad a 91 éves korában elhunyt IKEA alapító is. Az IKEA óriási siker lett a világ minden részén. S bár most ők is megszenvedik az orosz kivonulást, bevételeik az évek alatt folyamatosan emelkedtek.
A világ leggazdagabb embereit gyűjtő listákon Ingvar Kamprad neve gyakran megfordult.
Ám a vagyona hiába érte el a 60 milliárd dollárt, a fényűzés sose vonzotta.
Egy régi kopottas Volvot vezetett, használt ruhákat hordott, a sarki piacon vásárolt és ott is csak záróra előtt tűnt fel: pont azért mert a legjobb kedvezményes árakat a nap végén lehetett elcsípni.
A luxust világ életében kerülte. Nagyon jellemző rá ez a pár évvel ezelőtti idézet:
Minek repülnék első-osztályon? Csak mert pezsgőt szolgálnak fel a hostessek? A gyorsabb célba érésben ez aligha segít.
Az IKEA-nál az indulás körülményei is pont olyan szerények voltak, mint maga az alapító.
Kamprad 17 éves volt, amikor kölcsönt kért az apjától: szülei azt hitték, hogy a pénz a tanulmányaira kell, az iskolás fiú azonban inkább egy saját céget alapított.
Amikor az IKEA 1943-ban létrejött, a fiatal vezérnek még fogalma se volt róla, hogy mivel akar foglalkozni.
A gyufáktól a harisnyákig mindent árult, amire a közelben szükség volt.
Mivel a világháború után Svédországban alig lehetett tollat kapni 63 amerikai dollárnak megfelelő hitelből 500 íróeszközt rendelt Párizsból: elmondása szerint cégvezetőként ez volt az első és utolsó banki kölcsön, amit felvett.
Hogy az üzletébe becsábítsa a vevőket a vásárlóknak ingyen kávét is felszolgált.
Fotó: MTI/EPA/Claudio Bresciani/TT
Azonban az IKEA történetében a legnagyobb mérföldkövet az 1948-as év jelentette: ebben az esztendőben az egyik rivális Guimars Fabrike bútorhirdetéseket adott fel egy svéd agrárlapban.
Kamprad pedig úgy döntött, hogy fel fogja venni a kesztyűt és ebbe az üzletbe is belevág.
Miután sikerült felhajtania néhány olcsó bútort, a bolt virágozni kezdett.
Olyannyira, hogy lassan a székeken és az asztalokon kívül minden más lekerült a kínálatból.
Ingvar ezen a ponton akár hátra is dőlhetett volna, de ő inkább forradalmasította a kereskedelmet: 1951-ben kiadta az IKEA katalógusok első korai változatát, Älmhultban pedig megnyitott egy bemutatótermet, ahol a termékeket ki is lehetett próbálni.
Az ehhez hasonló üzletek gombamód kezdtek el szaporodni az országban: Svédországban az egyik legnagyobb pont úgy néz ki mint a New York-i Guggenheim múzeum, Kamprad ugyanis oda volt az intézmény kinézetéért.
Az ifjú titán felemelkedését azonban nem mindenki nézte jó szemmel. A fa- és bútoripari érdekképviselet a nyomott árak miatt bojkottálni akarta a fiatal céget. Kamprad azonban nem ijedt meg a kihívástól: a svéd helyett inkább egy időre átállt a lengyel beszállítókra.
Hasonlóan forradalmi volt az ötlet, hogy a bútorokat szétszerelve kéne árulni.
A cégvezérben ez akkor merült fel, amikor néhány asztalt el kellett szállítani egy fotózás miatt.
A munkatársa csak úgy mellékesen jegyezte meg, hogy a bútordarabok sokkal kevesebb helyet foglalnának, ha a lábuk le lenne csavarozva.
Az egyszerű elszólás végül az egész bútoripar teljes megújításához vezetett.
Az alapító 1986-ig vett részt a napi irányításban, de a csoport az újító ötletekből ezután se fogyott ki.
Még 1996-ban például a nagy cégek között ők rukkoltak elő az első olyan reklámmal, amiben egy homoszexuális pár is felbukkant. Azóta tudatosan igyekeznek megszólítani a meleg közösségeket.
A boltokban nyitott éttermek is jó húzásnak bizonyultak: ma már évente több mint 650 millióan esznek az IKEA-ban, a kaják pedig a teljes forgalmuknak több mint az 5 százalékát teszik ki.
A kiállítóterek annyira otthonosak lettek, hogy Kínában sokan az egész napjukat bent töltik.
A gyereket leteszik a megőrzőben, esznek egyet a büfében, aztán miután körbenéztek ledőlnek az egyik kiállított ágyra és alszanak pár órát.
Ma már Kínában tömegek járnak be szundítani az IKEA-ba. A vezetés pedig tolerálja is ezt a sajátos szokást.
Nem csoda: a legutóbbi üzleti évben az ázsiai óriásban a forgalom már a 2 milliárd dollárt is meghaladta. A kínai divízió a növekedésük egyik legfőbb motorja lett.
Jelenleg az IKEA 49 országban 458 boltot üzemeltet. 2021-ben az összbevételük eléret a 42 milliárd eurót, jelenleg ez 16 ezer 800 milliárd forintot tesz ki.
Bár az orosz kivonulás őket is érzékenyen érinti, 17 üzletet kell bezárniuk, de az alapító által megálmodott IKEA siker továbbra is garantált.