A fiatalok több mint fele a Facebookról, egyharmaduk a televízióból tájékozódik
TechA fiatal magyar választók leginkább a közösségi médiából és az online sajtóból tájékozódnak. A családtagokat a televízió is megelőzi. A 18–21 éves korosztály leggyakrabban a Facebookon találkozik hírekkel, gazdasági, közéleti tartalmakkal – derült ki az MCC Ifjúságkutató Intézet és a Társadalomkutató friss kutatásából.
Bár az első szavazók elsősorban a közösségi médiából és az online sajtóból tájékozódnak a közéleti kérdésekről, a televízió szerepe továbbra is jelentős – mutat rá a kutatás.
- Az első szavazó korosztály bő fele (51%-a) legalább naponta találkozik közéleti hírekkel Facebook-on a legnagyobb közösségi oldalon, míg a TikTokot (30%), az Instagramot (28%) és a Twittert (25%) harmaduk-negyedük használja tájékozódásra napi szinten. Az interneten négytizedük olvas híreket,
- bő harmaduk (35%) televízióból,
- ötödük (19%) rádióból informálódik, míg
- a hírekkel foglalkozó online videókat negyedük (26%),
- podcastokat ötödük (21%) fogyaszt legalább naponta.
Az első szavazók harmada (32%-ban) elsősorban a közösségi médiából szerez információkat politikai kérdésekben, 28%-a az online sajtót használja erre a célra. Mindez aligha meglepő, hiszen az eredmények szerint szinte a teljes korosztály (95%) legalább napi rendszerességgel internetezik.
Ötből egy megkérdezett tájékozódik elsősorban a televízióból, emellett még a családtagoktól informálódó fiatalok aránya jelentős (12%). Csupán elenyésző hányaduk nyilatkozott úgy, hogy elsősorban barátoktól, ismerősöktől, rádióból vagy a nyomtatott sajtóból szerez információt.
A kutatás eredményei rámutatnak, hogy a legfiatalabb szavazók körében a közösségi média az elsődleges információforrás közéleti, politikai témákban. A közösségi oldalak közül messze a Facebook a legelterjedtebb (89% használja legalább napi szinten), amit a YouTube (60%) és a TikTok (58%) követ. Mindez azt mutatja, hogy Magyarországon a Facebook továbbra is jelen van a 18–21 évesek információfogyasztásában, de egyértelműen látszik az is, hogy az olyan újabb felületek, mint a TikTok komoly eléréssel bírnak e korosztály körében.
A fiatalok által észlelt gazdasági, közéleti tartalmak tekintetében a Facebook vezet, ahol a megkérdezettek fele legalább naponta találkozik ilyen jellegű tartalmakkal, a második helyen a YouTube (28%), míg a harmadik helyen a TikTok (24%) áll. Összességében az egy-egy közösségimédia-felületet használó fiatalok túlnyomó többsége valamilyen rendszerességgel, de találkozik hírekkel, gazdasági, közéleti tartalmakkal az általa használt felületeken - hangsúlyozza az MCC.