Sikersztorik: Van gyerekszobájuk

Vállalkozás2019. nov. 20.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

Idén éppen 25 éves a gyerekbútorokra specializálódott Faktum Bútor Kft., amely a Csongrád megyei Újszentivánról indulva, ma már számos európai és észak-afrikai országba szállítja termékeit. A folyamatosan bővülő cég máig családi tulajdonban van.

A Faktum születése egy másik születéshez, egészen pontosan az alapító, Vas Árpád első gyermekének érkezéséhez kötődik. Árpád ekkoriban egy fajátékokat, tömörfa termékeket gyártó szövetkezetben dolgozott főmérnökként, így mikor a család bővülésekor szükségük lett különböző bababútorokra, saját kezébe vette a feladat megoldását.

A fiam biztosan elégedett volt, mert ma már ő is a cégben dolgozik, az export kapcsolatok vezetőjeként

– mondja az alapító, aki mai napig részt vesz a bútorok tervezésében és gyártásában.

Bár a múlt század 90-es éveiben jellemző viszonyokhoz képest mára jelentősen bővült a piacon elérhető bababútor kínálat, a cégvezető szerint ezt a termékkategóriát sok gyártó ma is félreérti. Akad olyan gyártó, amely a sikeres bútorait „kicsinyíti le” és készíti el valamilyen világos bútorlapból. Mások meg „átesnek a hintaló másik oldalára”, és olyan termékeket kínálnak, amelyek inkább egy rajzfilm díszletei, mint funkcionális gyermekbútorok. A Faktum szerint a gyerekbútorok kettős funkciót töltenek be: egyrészt használhatóságban meg kell felelniük a szülők gyakorlati elvárásainak – például: könnyű tisztán tarthatóság, masszív szerkezet, praktikus működés –, másrészt biztonságos, de szórakoztató közeget kell biztosítaniuk a gyermeknek. Egy megfelelően kialakított bútor nem csak kényelmes és jól használható mind a baba, mind az anya számára, de a gyerek fejlődését is segíti.

A bababútorokról beszélve a legtöbb embernek a babaágy jut az eszébe. Pedig sokkal fontosabb, hogy olyan életteret alakítsanak ki a szülők, amelyben a gyermek igazán otthon van, amelyet a saját kiterjesztett világának érezhet, amikor – legkésőbb általában 9–10 hónapos korában – kimászik az ágyából és elindul felfedezni a világot

– magyarázza Vas Árpád. A cégvezető szerint ez az oka annak, hogy a Faktum már nem csak a kiságyban, hanem úgynevezett mini-szettekben gondolkodik, hiszen az ágy mellé gyakorlati okokból egyébként is feltétlenül szükséges egy kisszekrény, egy pelenkázólap és egy polc is.

 Az innovatív szemléletet nem csak a vásárlók, de a versenytársak is „értékelik”, erre utal legalábbis, hogy a Faktum bútorkoncepciói rendszeresen megjelennek konkurens gyártók kínálatában.

Lehetne ezen bosszankodni, de én inkább hízelgőnek érzem, hogy ennyire iránymutatónak tartják, amit csinálunk. Ma már egyértelműen túlkínálat van a piacon, de a minőség és innováció szempontjából továbbra is az élmezőnyben vagyunk

– mutat rá a cégvezető. A vállalat több hazai bútoráruháznak is beszállít, többek között jelen van a felsőkategóriás babatermékeket értékesítő Brendon katalógusában, és az ország több vezető babaáruházával is évtizedes kapcsolatot ápol.

Mivel Magyarországon évente nagyjából 80 ezer csecsemő születik, viszonylag könnyű elérni a piac határait – a Faktum nagyjából 10 százalékos magyar piaci részesedése évek óta stabilnak mondható. A cég növekedésének érdekében azonban stratégiai cél, hogy olyan nagyobb népességű országokban is aktívan jelen legyenek, mint például Franciaország, ahol évente több mint 700 ezer gyermek születik. A cég ezen a terepen is egyre sikeresebb: viszonteladókon keresztül ma már Európa és Észak-Afrika tucatnyi országába szállítanak, így exportbevételük a 90-es évek végére jellemző 10–15 százalékról mára 40–45 százalékra bővült.

A jövőbeni növekedés motorja Vas Árpád szerint továbbra is a jó design, a korrekt ár, a magas minőség és az innovációs készség lesz. A Faktum vásárlóközönsége elfogadja a bútorcsaládok felsőközép-kategóriás árait, felismerik és értékelik, hogy a pénzükért ugyanazt a minőséget kapják, ami egy párizsi, londoni vagy brüsszeli vásárló számára is elvárás. A növekedés másik záloga, hogy sok más versenytársával szemben, a Faktum saját gyártókapacitására támaszkodik.

Ez elsősorban azért előny, mert sokkal hamarabb és sokkal pontosabban tudunk reagálni az igények változására, mint a konkurensek

– mondja a cégvezető, majd hozzáteszi: a babák igényei nem változnak, de a nevelési trendek viszonylag gyakran. A közeljövőben például egyre általánosabb elvárás lesz az okos gyerekszoba, melyre a gyártóknak már most készülniük kell. A Faktum ennek érdekében egy számítástechnikai partnercéggel együttműködve folyamatosan dolgozik a jövő okos bababútorainak megtervezésén.

„Légzésfigyelőnél több – inkubátornál kevesebb” – mondja az ügyvezető a jövő babaágyainak felszereltségéről. „Hogy az arány hol lesz, az a piac igényein múlik majd. De biztosan lesz olyan termékünk, ami akár a XXI. század közepén is megállja majd a helyét!”

A családi tulajdonban lévő Faktum Bútor Kft. 2018-as nettó árbevétele 419 millió forint volt, míg üzemi eredménye 10 millió forint körül alakult.