Ki fog lecserélni 4,1 millió magyar autót elektromosra?

Autó2024. júl. 11.Növekedés.hu

Az Európai Unió Bizottsága 2024. július 5-től a jelenlegi 10%-os tarifára további 17,4 és 38,1% közötti pótvámot vetett ki számos kínai autógyártóra. A kínai cégek közül többen már készültek egy ilyen intézkedésre és európai márkákkal szorosabb együttműködést alakítottak ki. A BYD pedig már megkezdte saját európai gyárának építését Magyarországon - írja cikkében az Oeconomus Inézet.

2023-ban a Magyarországon a lakosság 61%-a rendelkezett autóval (ez a harmadik legalacsonyabb érték az EU-n belül), a forgalomban lévő 4,2 millió személyautó átlagéletkora 15,8 évre emelkedett, ami műszaki szempontok szerint is sürgetővé teszi azok lecserélését - írja a cikk.

A zöld rendszámosok száma pedig 2024 nyarán fogja meghaladni a mérföldkőnek számító 100 ezret.

Ez 2024 májusában 96 ezret tett ki, ráadásul ebből mindössze 55 ezer volt tisztán elektromos, a többinek a zöme hibrid üzemű volt. Ez a teljes állomány hozzávetőlegesen 2,4%-a. Miközben a magyar lakosság kétharmada szeretne elektromos autót, de csak 10 ezer eurót költene rá, ezért a jelenlegi kínálat még középtávon sem fog találkozni a kereslettel a kínai elektromos autógyártás hazai megtelepedése nélkül.

Az EU vámemelése magyar szempontból sokváltozós, egyelőre még nem tudni, hogy az intézkedés pozitív vagy negatív következményekkel jár-e.

A kínai gyártók áremelése nem szükségszerű, ellentétben a Kínában gyártott nyugati autómárkákkal. Ennek következtében tovább nyílik az olló a kínai és a nyugati márkák ajánlatai között. Ha a nyugati autók ára tovább emelkedik, akkor még kisebb az esélye annak, hogy a magyarok megvásárolják azokat, ami tovább hátráltathatja az elektromos autókra való átállást.

Azonban az összkép számunkra pozitív is lehet, ha a vámemelés hatására a kínai autómárkák felgyorsítják a gyártásuk Unióba, köztük Magyarországra történő telepítését.