Mostantól új szabályoknak kell megfelelniük a pilóta nélküli légi járművek üzembentartóinak. Az alapképzés, illetve a drónvizsga nemcsak a biztonságos üzemeltetés miatt fontos, de a biztosítási kártérítésnek is elengedhetetlen feltétele - hívja fel a figyelmet a Groupama Biztosító.
A drónipar az elmúlt két év egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata a világban, a szórakozáson, kedvtelésen túl egyre több területen ismerik fel az alkalmazásában rejlő, folyamatosan megnyíló újabb és újabb lehetőségeket. Legyen szó forgalomirányításról, áruszállításról, ipari berendezések működésének emberi, és sok esetben veszélyes ellenőrzésének kiváltásáról.
A mentődrónok ma már életeket mentenek, egy baleset vagy egy természeti csapás következményeinek gyors felmérésében vagy a mentéshez szükséges eszközök helyszínre szállításában is tudnak segíteni. Ezen túlmenően az életkörülményeink, az életminőségünk javításában is komoly szerepet játszanak. Gondoljunk csak arra, hogy a zsúfolt városokban megoldhatják a sürgősségi gyógyszerszállítást, vagy a mezőgazdaságban sokkal célzottabban juttathatják el a növényvédőszereket, ezzel is csökkentve a környezet vegyianyag terhelését ” – sorolja Pál Károly, a Drónpilóták Országos Egyesületének elnöke azokat a területeket, amelyek folyamatosan új, korábban elképzelhetetlen lehetőségeket kínálnak az ágazat fejlődésére.
Nemcsak a robbanásszerűen fejlődő ipari felhasználásuk nyújt újabb távlatokat, a drónok terjedése kitágítja a hobbi felhasználók lehetőségeit is.
Fontos észben tartani, hogy amennyiben a pilóta nélküli eszköz meghaladja a 120 grammot, vagy rendelkezik adatrögzítővel, vagy a távpilótától messzebbre repül, mint 100 méter, akkor már drónnak, és nem játéknak minősül, és az ilyen eszközökre is a 2021. februárjától életbe lépő új szabályok vonatkoznak.
A drónok üzemeltetésének szabályai számos területen megegyeznek a gépjárművekre vonatkozó előírásokkal.
Itt is szükség van például vizsgára és kötelező felelősségbiztosításra.
Bár a repülési szabályok betartásával a drónbalesetek elkerülhetőek, van példa rá, hogy kárt okoz egy ilyen eszköz, akár egy műszaki hiba miatt. Ilyen volt pár évvel ezelőtt Budapesten, a Lánchídnál egy autó szélvédőjét betörő drón esete is.
A Groupama Biztosító évek óta együttműködik a Drónpilóták Országos Egyesületével annak érdekében, hogy a drónokra vonatkozó kötelező felelősségbiztosítási konstrukcióját az iparág hazai fejlődéséhez, valamint a jogszabályi változásokhoz igazítsa.
A felelősségbiztosítás a drónok esetében is az okozott kár megtérítését, az üzembentartó, illetve a kárt elszenvedett személy biztosítási védelmét szolgálja. A pilóta nélküli légi járműveknél is üzembentartói felelősségről beszélünk, vagyis, ha a drón üzemeltetője kölcsönadja valakinek a gépét, akkor neki kell meggyőződnie arról, hogy az adott személynek rendben van-e a „jogosítványa”. Éppen úgy, mintha valaki a kocsiját adja oda egy ismerősének, rokonának” – mondja Balázs András, a Groupama Biztosító Vállalati Vagyon- és Felelősségbiztosítási főosztályvezetője.
A drónvizsga megléte azért is kiemelten fontos, mert a kötelező felelősségbiztosítás csak akkor térít, ha a reptetőnek van érvényes vizsgája.
Az üzembentartónak, amennyiben más reptetné drónját, a biztosítás érvényessége miatt is feltétlenül figyelembe kell vennie, hogy a reptető személye az, akinek érvényes drónvizsgával kell rendelkeznie. A hobbicélokra tervezett eszközök használatára vonatkozó vizsga 16 éves kortól tehető le, melyről részletesen írunk keretes írásunkban.