Az autósok örök ellenségeitől a kátyúktól csak nem szabadulunk meg
BiztosításA kötelező biztosítás mellett a biztosítótársaságok többségénél lehet olyan kiegészítő szolgáltatást is venni, amely megtéríti a kátyú miatt keletkezett kárt.
Aki ült már volán mögé annak nem kell ecsetelni milyen bosszantóak tudnak lenni az utakat beterítő kátyúk.
Ahogy arról a Magyar Közút Zrt. oldala is tájékoztat: a magyar fő- és mellékúthálózat átlagéletkora 40 év felett van. Az utakat a mainál eleve kisebb teherbírásra és forgalomra tervezték. Emiatt is könnyen kátyúsodnak. Természetesen az autópályák átlagéletkora jóval alacsonyabb, ebből is következik, hogy ritkábban fordulnak elő rajtuk úthibák.
Amikor valaki belehajt egy kisebb gödörbe a leggyakrabban a jármű abroncsát éri sérülés, de számos alkalommal fordul elő a lengéscsillapítóban, keréktárcsában vagy a tengelyben is kár.
Az úthibák a futómű elhasználódásához is vezethetnek. A kátyúk ugyanis folyamatosan igénybe veszik a futómű elemeit.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a legveszélyesebbek az új, de mély kátyúk, melyek éles pereme szálszakadást okozhat a gumiabroncsban, ami később durrdefekthez vezethet, de emiatt gyakran keletkezik tengelytörés is a járműben.
A jelentős károk és komolyabb balesetek elkerülése érdekében érdemes néhány vezetéstechnikai szabályt figyelembe venni:
- Defekt esetén azonnal vegyük le a lábunkat a gázról, és tekerjük a kormányt abba az irányba, amerre a jármű hátulja kisodródott! Ha stabilizáltuk a járművet, lassan húzódjunk le az út szélére, és ha magunk meg tudjuk oldani, cseréljünk kereket, vagy hívjunk segítséget.
- Sérült abronccsal ne közlekedjünk tovább. Ez rendkívül balesetveszélyes. Ha az autónkkal nem lehet biztonságosan tovább állni, akkor hívjunk autómentőt!
- Lassítsunk! Ha úthibákat látunk körültekintően és óvatosan vezessünk, a biztonság kedvéért vegyünk vissza a sebességből.
Ha mégis megtörténik a baj, a kár bejelentése során érdemes szem előtt tartani néhány alapszabályt.
- Ha az úthibára tábla hívja fel a figyelmet, a biztosító és az úthálózat üzemeltetője sem köteles kártérítést fizetni. Amennyiben az útszakasz nincs jelzőtáblával jelölve, értesíteni kell a rendőrséget.
- A kár bizonyítása érdekében fontos dokumentálni a balesetet, azaz lehetőleg minden irányból lefotózni a kátyút és az autó sérülését.
- Amennyiben rendelkezünk casco biztosítással, legelőször az illetékes biztosítót érdemes felhívnunk, ahol pontos információkat kaphatunk a további teendőkről.
- A kátyúkárt az adott út fenntartójának is be kell jelenteni, lehetőleg minél hamarabb. Különösen fontos ez a casco biztosítás hiányában az önrész megtérítésének érdekében.
Az út fenntartójától csak akkor kapunk kártérítést, ha a szabályok betartása mellett esélyünk sem volt kikerülni az úthibát és ezt bizonyítani is tudjuk
árulta el a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője Cseh Anett. A legtöbbször a pórul járt autósoknak azért nem jár a kártérítés, mert a baleset után rögtön tovább állnak.
Az incidenst akkor is dokumentálni kell, ha előrelátóak voltunk és a kötelező biztosítás mellé kötöttünk olyan kiegészítő szolgáltatást is, amely a kátyúk miatt keletkező károkat is megtéríti.