Alattomos ellenség bújik meg az utakon a hó, a sár és a jég alatt: a kátyú. A legtöbb biztosítótársaságnál a kötelező biztosítás mellé köthető olyan kiegészítő szolgáltatás is, amely megtéríti a kátyú miatt keletkezett kárunkat.
Hazánk több mint kétszázezer kilométernyi úthálózatán télen, illetve a fagyok elmúlása után akár egymillió kátyú is lehet, amelyek többsége komoly veszélyforrás autónk futóműve és kerekei számára. A kátyúk olyan gyorsan és sok helyen bukkannak fel egyszerre, hogy lehetetlen befoltozni azokat, ráadásul csak jó időben javíthatók. Sokszor víz vagy hó borítja a lyukakat, így még az egyébként óvatosan közlekedő autósokat is teljesen kiszolgáltatottá teszik.
A kátyúkárokért az adott útszakasz fenntartója felel.
A települések közti útvonalak az autópályákkal együtt a Magyar Közút Zrt. kezelésében állnak, míg a lakott területen belüli útszakaszok az illetékes önkormányzat hatáskörébe tartoznak. Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiért a BKK Közút Zrt. a felelős, míg a többi utat a kerületi önkormányzatok kezelik.
Az út fenntartójától csak akkor kérhetünk kártérítést, ha bizonyítani tudjuk, hogy a szabályok betartása mellett nem volt esélyünk elkerülni a kátyúba hajtást.
A kárigények elutasításának legtöbbször az az oka, hogy az autós a kár megfelelő – fénykép, tanúk vagy videófelvétel – rögzítése nélkül hagyta el a helyszínt, vagy az, ha a megengedettnél bizonyíthatóan gyorsabban haladt, illetve, ha az adott útszakasz problémáit figyelmeztető tábla jelezte – hívta fel a figyelmet a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője. Cseh Anett elmondta, a legtöbb biztosítótársaságnál a kötelező biztosítás mellé köthető olyan kiegészítő szolgáltatás is, amely megtéríti a kátyú miatt keletkezett kárunkat.
Ám még a külön kátyúbiztosítással rendelkezőknek is csupán a fele kap kártérítést, ha nem vagy nem megfelelően dokumentálták a történteket.
A kátyúba hajtást követően az is fontos, hogy a lehető legrövidebb időn belül fel kell keresni egy szervizt, már amennyiben a jármű mozgásképes. Eszünkbe ne jusson a sérült abroncson továbbra is közlekedni, így ugyanis nagyobb kárt okozhatunk benne és ez rendkívül balesetveszélyes is. Ha az autónk közlekedésre alkalmatlan, akkor autómentőt kell hívni.
Nagy segítség, ha van Casco biztosításunk, hiszen ez alapján bizonyos esetekben a javítás ideje alatt csereautót is igénybe lehet venni.
Sokkal alattomosabb viszont a futómű fokozatos elhasználódása. A kátyúk, nyomvályúk, gyűrődések ugyanis folyamatosan igénybe veszik a futómű elemeit, így azok idővel elkopnak. A Bárdi Autó szakértői szerint ilyenkor árulkodó az úthibákon, fekvőrendőrökön jelentkező kopogó hang, amely leggyakrabban az elkopott gömbfejek következménye, de a szilentek is okozhatják a futómű kopogását. Amíg azonban ezeket hallani lehet, a lengéscsillapító csendben megy tönkre. Sok tulajdonos ezért nem is foglalkozik a lengéscsillapítóval: ennek meghibásodása ugyanis egy folyamat. Szép lassan romlanak a kanyarjellemzők, illetve megnő a fékút is, ezt pedig normál közlekedésben nehéz felismerni.