Megmozgatta az állóvizet, de nem forgatta fel a lakásbiztosítás piacot a Nemzetgazdasági Minisztérium rendelkezése 

Biztosítás2024. júl. 30.Kovács Dániel
A rovat támogatója:

A Nemzetgazdasági Minisztérium idén márciusban egy hónapig soron kívül átköthetővé tette a lakásbiztosításokat. Péli Árpád, a Magyar Posta Biztosító Zrt. vagyonbiztosításokért felelős igazgatósági tagja a Növekedés.hu kérdésére elmondta, a minisztérium lépése felkavarta az állóvizet, aktivizálta a piaci szereplőket, aminek a pozitív hatásai tovább is tudnak gyűrűzni, igy az elkövetkező években is láthatjuk majd az eredményét, a biztosítók piaci részesedését viszont csak minimális mértékben rajzolja át.

Igencsak felkavarta az állóvizet a Nemzetgazdasági Minisztérium azzal, hogy idén márciusban egy hónapig soron kívül átköthetővé tette a lakásbiztosításokat. Mennyire mozgatta meg ez a lehetőség az embereket?

Valamivel több, mint 460 ezer szerződést kötöttek az MNB jelentése szerint az adott időszakban – ebbe a korábbi biztosítások átdolgozásai, a szolgáltatóváltások és az újonnan fedezetbe vont ingatlanok egyaránt beletartoznak.

Tekintve, hogy a 4 millió hazai lakott ingatlan hozzávetőleg háromnegyede biztosított, ez forradalmi változásnak még nem nevezhető, és várakozásaink szerint a biztosítók piaci részesedését csak minimális mértékben rajzolja át. Ugyanakkor valóban felkavarta az állóvizet, aktivizálta a piaci szereplőket, aminek a pozitív hatásai tovább is tudnak gyűrűzni, igy az elkövetkező években is láthatjuk majd az eredményét.

Mennyire repültek rá a szerződéskötők az olcsóbb lehetőségekre?

Érdekesen alakultak a tendenciák. Korábban mindenki azzal számolt, hogy itt majd a verseny az ár irányába fog elmozdulni. Szerencsére ez a mi esetünkben nem így történt.

Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a legfőbb értékesítési csatornánk, a Posta dolgozói is megértették, nem az a cél, hogy minél olcsóbb biztosítást adjanak el tömegesen minél kisebb fedezettel az ügyfeleknek, hanem az, hogy az ügyfelek ár-érték arányban kapjanak jobb, magasabb szintű szolgáltatásokat tartalmazó biztosítási csomagokat, és ennek megfelelően ezeket részesítették előnyben.

Persze ehhez kellett az is, hogy az ügyfelek vevők legyenek erre. Így jöhetett össze az, hogy mintegy 10 százalékkal magasabb volt a kampány során kötött szerződéseknek az átlagdíja, mint teljes állományunké, ami mögött azonban olyan biztosítások vannak, amelyek megfelelő védelmet nyújtanak kár esetén az ügyfeleknek – és ez jóval többet ér, mint évente néhány ezer forint megspórolása.

Mekkora felkészülést igényelt a cégtől a kampány, és milyen eredménnyel sikerült zárni?

Tavaly hirdette ki a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy lesz egy ilyen kampány, és mi azonnal elkezdtük a felkészülést. Számunkra két nagy változást is hozott ez a rendkívüli időszak, igaz, ezeket nem a kampány miatt, de ahhoz kötődően vezettük be.

Az egyik a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításunk, amit egyelőre még csak interneten, a honlapunkon lehet megkötni. A másik jelentős változás, hogy most már az internetes alkuszoknál is megjelent a lakásbiztosításunk. Korábban csak a postán keresztül értékesítettünk lakásbiztosítást. Most, erre a kampányra sikerült a brókereknél is bevezetni a termékünket.

Emellett a korábbi biztosításainkon is végeztünk egy ránfelvarrást, mivel elég nagy volt az infláció az elmúlt években. Ezért a szokásos indexáláson felül a biztosítási díjakat külön megnéztük, és hozzáigazítottuk a piaci árakhoz, így készültünk termékoldalról a kampányra.

Mivel a Posta rendkívül komolyan vette ezt a kampányt, és nagy lehetőséget látott benne, hogy a lakásbiztosítások értékesítését fölpörgesse, ez sikerült is. Nagyon sok olyan postai munkatárs is részt vett ebben a munkában, aki korábban nem értékesített lakásbiztosítást.

Így jött össze, hogy március hónapban majdnem tízszer annyi szerződést kötöttek, mint egy normál hónapban szoktak. Ennek hosszú távon is lesz jótékony hatása az értékesítésre, mert most azok is elkezdtek lakásbiztosítással foglalkozni, akik eddig hanyagolták ezt a területet.

Hogy látja, az offline vagy az online csatorna hozott több ügyfelet a kampány során?

A mi esetünkben egyértelműen az offline csatorna vitte el a prímet. Ez érthető is: szemben például egy gépjárműbiztosítással, itt hozzáértést igényel, hogy az ügyfél olyan fedezetet kapjon, amire valóban szüksége van. Ha többet kap, akkor feleslegesen fizet többet érte. Ha kevesebbet, akkor egy káresemény után fogja majd a fejét, hogy mégis megérte volna azt a 200 forintot rászánni erre a fedezetre is.

Egy személyes értékesítés, tanácsadás kapcsán pedig könnyebben lehet kérdéseket föltenni. Mindezek különösképpen igazak a Posta Biztosítóra, amelynek az egyik legfőbb erőssége a Posta kiterjedt fiókhálózata által biztosított elérés.

Ettől függetlenül azt mondom, mindkét csatornának megvan a létjogosultsága. Az online értékesítés is jól debütált nálunk, a szerződéskötéseink 15 százaléka alkuszi platformokon keresztül történt.

Ha már szóba került a káresemény, mennyire érzik meg a klímaváltozás hatásait a bejelentések számán, mennyire okoztak gondot a májusban kezdődő viharok?

Az idei év, gyorsan le is kopogom, eddig nagyjából rendben van. Ezzel szemben a tavalyi kész katasztrófa volt. Azzal természetesen számolunk, hogy a brutális meleg többnyire viharokat hoz magával, erre számítunk, beépítettük a munkánkba.

A biztosításainkat is úgy kötjük meg, hogy tudjuk, ez már nem lesz békésebb piac. De 2023 ezzel együtt is rendkívül rossz év volt, szerencsére a biztosító szavatoló tőkéje úgy lett kiszámolva, hogy olyan eseményekre is fedezetet nyújtson, ami csak 200 évente egyszer következik be.

Talán nem is a nagy viharokról jegyeztük meg a tavalyi évet, viszont kisebb, helyi viharból rengeteg volt, és ezek okoztak is bőven lakáskárt. Erre kell felépíteni a kapacitásainkat, a kárrendezést, mindent.