Nagyon ráfizethet, akinek nincs kötelező biztosítása

Biztosítás2024. okt. 28.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

Minden nyolcadik kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (KGFB) rendelkező ügyfélnek év végén van lehetősége biztosítót váltani, ezért érdemes figyelni a közelgő határidőket.

Ráadásul idén jelentősen változott a szabályozás és kibővült a KGFB-re kötelezettek köre, így egyre több olyan jármű van, amely csak érvényes biztosítással használható a forgalomban. A Gránit Biztosító összegyűjtötte, mikre érdemes figyelni biztosításkötéskor és milyen következményei lehetnek az új szabályozás figyelmen kívül hagyásának.

Még a mai napig minden nyolcadik KGFB-vel rendelkező autótulajdonos az év végén vizsgálhatja felül a kötelező biztosítását, és köthet új szerződést, mert a biztosítási évfordulójuk erre az időszakra esik, köszönhetően a korábban hosszú éveken keresztül fennállt év végi váltási kampányidőszaknak.

Érdemes odafigyelni, mert a megfelelő kötelező kiválasztásával sokat spórolhat az ember, illetve kellemetlenségektől óvhatja meg magát.

Ráadásul a szerződéskötésre kötelezett járművek köre 2024. július 16-tól az új rendelkezésnek megfelelően kibővült, így kiterjed egyes mikromobilitási eszközökre, köztük elektromos rollerekre vagy egykerekűekre is. A szabályozás akár több százezer tulajdonost érinthet, akik a jövőben nem közlekedhetnek a forgalomban, amennyiben nem kötnek időben kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást.

A felelősségteljes közlekedés érdekében valamennyi tulajdonos vagy üzembentartó köteles kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni. A felelősségbiztosítás célja, hogy egy közlekedési baleset esetén a vétlen károsultnak abban az esetben is teljeskörűen megtérüljön a kára, ha erre a károkozó anyagi helyzete nem biztosítana lehetőséget.

Mire figyeljünk kötelező gépjármű-felelősségbiztosításunknál?

  1. Nem csak személygépkocsikra vonatkozik: a magyarországi biztosítók 2023-ban összesen 6,1 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést kezeltek. Ebből 4,3 millió szerződést személygépkocsikra kötöttek, 1,1 millió szerződés tehergépkocsikra, vontatókra és pótkocsikra vonatkozik és félmillióra tehető a motorokat, segédmotorkerékpárokat érintő szerződések száma. Idén júliustól viszont többek között az elektromos kerékpárok, az elektromos rollerek és az elektromos gördeszkák is kizárólag biztosítással használhatóak az utakon – így a jogosítvány nélkül vezethető járműveinkre is gondolni kell.
  2. A díj mellett érdemes más szempontot is mérlegelni: a legtöbb ügyfél számára a szerződés kiválasztása során döntő szempont a kedvező díj, de érdemes több tényezőt is figyelembe venni. Ilyen lehet a biztosítóval szerzett korábbi tapasztalat, a szerződéskötés folyamata, a díjbefizetés módja vagy az egyszerű zöldkártya igénylés.
  3. Évente kizárólag egyszer lehet biztosítót váltani: a biztosítóváltásra évente egyszer van lehetőségünk a biztosítási évfordulókor. Ez az évnek az a napja, amikor a szerződést megkötöttük. Fontos tudni, hogy a felmondásnak az évforduló előtt legalább 30 nappal kell beérkeznie a biztosítóhoz, így érdemes figyelnünk a dátumokat. Ebben segít, hogy az évfordulót megelőző 50 nappal a biztosító értesítést küld a szerződés következő éves díjáról, de a biztosítási kötvényen is ellenőrizhetjük az évfordulót.
  4. Az évforduló tekintetében is vannak kivételek: 2009-ig valamennyi szerződés évfordulója a kötés időpontjától függetlenül december 31. volt, de 2010. január 1-jétől már a kötés időpontjához igazodik. Viszont annak a ma még körülbelül 800 ezer üzembentartónak, akik 2010 előtt kötötték a biztosításukat, érdemes az év végét észben tartani.
  5. Milliós következményekkel járhat a mulasztás: a szerződés megkötésének elmulasztása szabálysértési eljárást von maga után, de sokkal komolyabb következményekkel is számolni kell egy esetleg károkozás esetén. A biztosítással nem rendelkező jármű üzembentartója helyett a MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége) a biztosítók befizetéseiből létrehozott alapból kártalanítja a vétlen károsultat, viszont ezt az összeget teljes egészében visszaköveteli a szerződést nem kötő üzembentartótól. Ha az okozott baleset személysérüléssel is jár, a kártérítés és ezáltal a visszakövetelt összeg több millió forint is lehet.